13 november - 09


Idag satt jag och ringde till Södra Djursjukhus. Dom hade upplagda lediga tider hos Anna Holmberg, det hade Haninges Hundhälsa däremot inte än. Jag fick tid den 24 november, 10.40. Har även bokat tolk. Pirrigt, men tror det ska gå bra! Det innebär att vi ses 40 minuter och ska gå igenom Azis problem, livstil och hon ska bedöma hennes hälsa och se om hon har ont. Sen bestämmer vi behandlingarna. Sen blir det återbesök med mer samtal och behandlingar.

Idag var jag och Azi även på en timmes promenad i skogen, jag behövde rensa tankarna.
Det har varit mycket av oro och full av tankarna sedan igår jag öppnade brevet. Det kändes bättre efteråt. Ikväll ska jag bara mysa med Azi hela kvällen på soffan framför två filmer.
Jag håller även på att laga god middag till mig själv - kotlett med skivor potatis i ugnen med beasås. COLA också förståts ;D Sen blir det popcorn och chips. Peppar upp mig själv.

Tack för alla varma och snälla kommenterar till förra inlägget. Det behövde jag verkligen. Och tack att ni tror på oss och håller med mina framtidas planer för Azi. Azi tackar till er också :)


Kommentarer
Postat av: Filippa & Ester

Ja, det gör jag också! Den lilla r****! xD

Azi kan inte ha en bätte matte än du, du gör ju allt för Azi och att hon inte skall ha ont!

Det skulle jag absolut också göra, utan tvekan! Det är toppenbra att ni får tips och råd hur hon kan få ett ännu bättre och rikt liv genom att veta vad hon behöver och inte behöver mm..

2009-11-13 @ 17:49:16
URL: http://sweetester.blogg.se/
Postat av: Patricia & Duke

Det blir säkert bra med Azi! Hon kunde inte ha haft en bättre matte :), du gör ju allt för att hon ska få ha de så bra som det bara går!

Jag tycker att du är jätte duktig!

2009-11-13 @ 17:50:37
URL: http://dukesdagbok.blogg.se/
Postat av: Ira å Mio

Låter som god middag själv blev det sushi till middagen MUMS!! älskar sushi brukar äta ca 1 ggr i veckan men nu var det längesen o jag kände jag skulle unna mig det just idag efter en jobbig vecka :) jaa låter bra du redan fått tid snabbt hos Anna spännande höra resultat, men du e underbar med Azi!!



Håller på o bloggar, kommer liiiite bilder fr i går många för mörkt sen dog kameran som du vet . skit oxå! :)



Kram å trevlig helg Linda & Azi

2009-11-13 @ 18:16:08
URL: http://luckyprince.blogg.se/
Postat av: Anki

Hoppas det går riktigt bra för Azi på hälsoundersökningen, håller alla tummar och tassar här för er! Var inte ledsen för resultatet från SKK, Azi kan säkert leva ett helt underbart liv, har han inte ont så inga problem. Inga gjorde vi debut med i ringen Inoff, jag visste att hon skulle få bakslag på uppåtstående öron. Jag har aldrig stått i en ring, vi var helt otränade. Men hon var så duktig. Blev en 2:a med kritik: Saknar typ. Liten som behöver tid att kroppa sig.

Bär öron uppåtstående. Bra benstomme och goda vinklar.

Rör sig med BRA steg (faktsikt med stora bokstäver)



Jag är jättenöjd. Hon är bara 5 mån snart. Hon kan sitt och vacker tass, ligga har hon gjort en gång, snurra runt, kom, tack och även mellan varven går hon jättefint i koppel. Både jag och sambon tecknar ju bara, han har bättre ögonkontakt med henne, kanske för att hon märker han också är döv? Vi tränar lite cirkuskonster med henne också, det gillar hon!! Tittar på Azi....så fin han är!!!! Hoppas ni får en mysig och fin helg tillsammans!

2009-11-13 @ 18:38:22
URL: http://www.staffisspike.dinstudio.se
Postat av: Pip

Nyår, vi har inte hunnit planera någonting ännu. Men vi kommer att befinna oss i Stockholm då eftersom vi är bjudna till en speciell händelse dagen innan nyår i Sthlm. Denna händelse är tyvärr fortfarande hemligt, men inom tid får du säkert stilla din nyfikenhet! :)

2009-11-13 @ 19:45:28
URL: http://thethoughts.blogg.se/
Postat av: Carina

hihi kan se din mammas min när hon ser att filten börjar röra på sig :-) Vad bra att du fått en tid till Anna Holmberg, det kommer säkert att gå jättebra. Ha en mysig kväll

2009-11-13 @ 20:23:29
URL: http://tysonochganget.blogspot.com/
Postat av: Annelie

Hej!



Tack för Din kommentar om mina hundar. Har faktiskt varit inne på Din blogg tidigare, då jag vid tillfälle googlade på Maggies Farm och då kom Din blogg upp. =)



Tråkigt med att få besked om D-höfter. Man vad sjutton, hon är 8 år och symptomfri. Det är ju jättebra och tyder på att hon hålls i bra skick hela tiden. Välmusklad och i bra hull. Det är en jättebra start!

Jag har varit på ett besök hos Anna med min tik. Så jag har tyvärr inte så mycket att ge Dig i information. Hon gav mig tips och träningsråd om hur jag ska lägga upp simträningen för att stärka musklerna. Jag jobbar vidare med min tik med simträning, har tränat i sjöar hela sommaren och ska börja simträna igen på Hundkuranten som nu har bytt namn till Haninge Hundhälsa och samtidigt då fått ny ägare. Simmet har varit jättebra både när det var Hundkuranten och H Hundhälsa. Jag är nöjd och det är lätt att boka tider och få hjälp när man är där på egensim.



Men man kan bygga mycket muskler även utan simträning. Jag bygger just nu genom att låta henne gå med viktmanschetter (5-6 dagar i veckan) och var 3:e dag klövjeväska. Aldrig mer än 5% av hennes vikt i klövjeväskan. För det får inte bli för mkt när hunden inte är 100% frisk. Hon får även regelbundet djupgående massage av en utbildad hundmassör. Kan varmt rekommendera Cillans Hundkoja, hon är jätteduktig med både hund, massage och engagerar sig väldigt i de hundar hon tar sig an. Hon har gett mig träningsscheman om hur jag ska gå vidare bla. Hon har en hemsida, så gå gärna in och kika. Hon har precis dragit igång.



Undrar Du något mer så bara hör av Dig. Jättefin är Din Azi i alla fall. Och ta inte så hårt på att hon har D-höfter. Hon är som sagt 8 år och synligt frisk. Upphör med monotona rörelser så som cykling och joggning på hårt underlag, agility tex och annat som sliter. Men annars låt henne leva som hon gjort nu och låt henne vara hund. Höfthundar ska röra på sig för att bibehålla musklerna, för utan dem har man ingen hund kvar. Jag kommer fortsätta skriva i min blogg om hur jag tränar musklerna på M så du får kanske lite tips därifrån.



Lycka till!!

2009-11-13 @ 20:47:37
Postat av: A.S

Vad tråkigt och jag tror jag förstår hur du känner dig. Min schäfer hade också höftledsfel grad 1 och 2 av max 3 (som det hette då på den tiden) samt armbågsfel och dagarna efter brevet från SKK kändes inte roligt.. Men han led inte av höfterna utan dog av annat orsak, circum analfistlar som 7 åring.. Det tog hårt. Och snopet jag som trodde att Azi hade fina höfter eftersom hon ser så fin ut, Men visst dum jag är, man ser ju inte felen utanpå det är ju därför man röntgar. Nä nu måste jag ut och fixa hästarna, Men kram och pussar särskilt till Azi.

2009-11-14 @ 07:46:53
Postat av: Nicole

Svarade jag dig vad Pennhip var?



Här har du en länk

http://www.djurdoktorn.se/pennhip/pennhip.htm



10 år av forskning, 11 år som använd metod i hela världen



Allt fler väljer att använda PennHIP som ett komplement till den vedertagna röntgen. PennHIP-metoden har använts i över 10 år, och inte ett enda fall har kunnats konstaterats gett fel avläsningssvar. Hundar som röntgades vid tidig ålder har obducerats vid sin död och där svaret varit tajta höfter, så har hunden även vid sin död haft tajta höfter. De äldsta hundarna som obducerats har varit 14 år. Innan metoden lanserades, har Gail Smith tillsammans med flera veterinärer, forskat i 10 år.



Detta tycker jag är intressant

. Distraktion (belastad läge)

Ett specialkonstruerat verktyg används som hjälpmedel för att fingera en normal belastning av höfterna.



För det är ju egentligen vädligt viktigt, hur der höfterna ut under belastning?



Jag tror mycket på pennhip, Alfons fick ca 0.4 på varje höft och det anses som bra.



Alfons har ju på skk C höft, vilken anses som sådär, de flesta amstaffarna har c höfter.



På Pennhip fick han 0.4 ca på varje höft, och enligt statestik på amstaffar som röntgats ligger han bland de 10 % bästa.

2009-11-14 @ 10:40:12
URL: http://convictionsdeamon.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0