20 november - 09

Fan, så arg jag är! Hur kan nån vill ha prisavdrag efter de upptäckt att hunden de har köpt är döv?! Om man inte vill ha en hund som är döv (blind, osv) - åk med veterinär med hunden och försäkra sig INNAN man köper hunden?

Jag har en döv hund och jag SKULLE absolut betala fullpris för döva hunden. Har aldrig ens tänkt tanken om jag skulle skaffa en döv hund från en uppfödare (Azi är omplaceringshund), ska den vara billigare - NEJ, den ska kosta precis lika mycket som andra kullsyskon. Döva och hörande hundar är lika värda, de är lika underbara hundar, de är lika lättlärda. Ja, de lever precis samma liv - fast man använder mer kroppsspråk och teckenspråk till dövahunden.

TÄNK om kvinnan som hade köpt den döva valpen hade fött ett dövt BARN! Hur ska hon göra då? Vägra gå på teckenspråks kurs och vill ha skadestånd för hon födde ett DÖVT BARN?! Sälja barnet? Eller hur i helvete tänker hon!??!??!

HUNDAR Å BARN ÄR LIKA VÄRDA I MINA ÖGON, SÅ HELVETE MED DIG!

Läs HÄR om ni vill veta mer.


Kommentarer
Postat av: Ira & Mio

Ja tänk om våra föräldrar fick skadestånd för att de fick oss döva barn!!!

2009-11-20 @ 14:01:46
URL: http://luckyprince.blogg.se/
Postat av: Jannica

ja okey, jag jobbar i Huddinge :)

Ja jag har haft båda sen dom va valpar. Zhalle har jag mest som sällskap men ska testa på att dra med honom. Atlas har vi tänkt att ställa ut och även dra med. Får väl se vad han tycker är roligt :)

Du har en otroligt vacker hund!

2009-11-20 @ 14:40:28
URL: http://zhalleslashatlas.blogg.se/
Postat av: Martina

Hehe nej nu har du missuppfattade mig ;) Jag byter inte foder i regelbundet, typ Svullo äter en foder i en lång period, sen byter man. Eller tills vidare typ :) Skönt att Azi är piggare och må bättre :) KRAM!

2009-11-20 @ 15:30:27
URL: http://loveliii.blogg.se/
Postat av: Linda & Deamon

Ja det kändes lite knäppt att gå utan hund faktiskt! haha.



men guud, vilken knäpp kvinna....

2009-11-20 @ 15:43:34
URL: http://deamon.blogg.se/
Postat av: camilla

hej,

hur ahr det gått för din kompis? kör han nå wp med frallan? :)



trist artikel låter som en kvinna som köpt en fralla från en kennel här i stan :(

2009-11-20 @ 16:34:57
URL: http://www.kennelthunderroad.com
Postat av: Helena

Var ju en del amstaff-folk som tyckte att Azis uppfödare borde avliva Azi när hon visste att hon var döv.Men Linda klarade inte av det,och det var inget annat fel på valpen,och hon fäste sig alltmer vid den ju längre tiden gick,Så hon gav bort henne,istället för att ta ta pris har jag för mig.Hunden fick leva och har det toppenbra idag.

som ngn skrev,ska man avliva barn för att de är döva? varför ska det vara sån skillnad på hundar och människor?

2009-11-20 @ 17:48:53
Postat av: Jannica

Ja det är ju en smaksak :D jag älskar långhåriga, och det är faktiskt lättskött päls, borstar bara nån gång i månaden.



Förstår det, men ni verkar ha en sån härlig kontakt :) Min faster har en döv jackrussell och jag var hundvakt till den några månader när jag var 17 år (innan jag fick egna hundar) och det va jättehäftigt med en så kontaktsökande hund.. :)



ja jag ska nog huvudsakligen dra med skrinda http://www.jamaprodukter.se/images/Skrinda/skrinda%20hund%20svart.JPG



Skulle vilja dra på riktigt men vi får se hur det blir med det :P



Jag jobbar med förståndshandikappade i Huddinge..

Va jobbar du med??

2009-11-20 @ 18:18:05
URL: http://zhalleslashatlas.blogg.se/
Postat av: Paula

Hmm, jag kan bara hålla helt med dig om det.

Hundar och barn är lika värda!

2009-11-20 @ 19:15:38
Postat av: Anki

Håller med ang döva hundar, precis lika mycket värda som vem som helst. Ska man döda små döda bebisar med bara för att dom är döva? Hemskt! Men min uppfödare till Inga sänkte priset ändå pga dövhet, eftersom hon inte ville avla på henne då hon var tänkt att gå som avelstik. Men Inga är våran ögonsten och det bästa vi köpt, förutom Spike också. Vi är stolta över vår Inga! Önskar dig och Azi en jättefin helg!

2009-11-20 @ 19:16:33
URL: http://www.staffisspike.dinstudio.se
Postat av: Cissi

sv: japp, färskfoder. =) vi har ju bara en sån där halvfrys hemma, så vi får åka och köpa mat jätteofta. plus att det är några mil att åka, så det blir dyrt i längden. japp, helt gratis! :D en kompis till syrran hade den ståendes ute hos sig, så jag var skitsnabb och fråga om han använde den och skulle ha kvar den :P

2009-11-20 @ 19:24:41
URL: http://ceciliakaye.blogg.se/
Postat av: Mimmi & Bamse

Herregud..

2009-11-20 @ 21:15:25
URL: http://tramsebamse.blogg.se/
Postat av: Anneli

Vad tänker människor med egentligen? Inte är det med huvudet iallafall. Klart alla hundar är lika mycket värda, och priset ska väl inte vara någon skillnad.

2009-11-20 @ 22:15:19
URL: http://hundisthlm.blogg.se/
Postat av: Patricia & Duke

haha jaa det är så häftigt :D! Osen när Duke är så liten så är det ju så olika från dag till dag, ibland har han älgben (som nu) men veckan efter kan han ha en tax-kropp xD!

Ah häftigt, tycker det är så coolt med hundar som har blåa ögon!

Hade velat lära mig teckenspråk, hade varit bra o kunna ibland ^^,!

2009-11-20 @ 22:30:09
URL: http://dukesdagbok.blogg.se/
Postat av: Patricia & Duke

usch det är ju hemskt när dom stjäl, man blir ju så rädd för att det skall vara massa farligt i grejerna, typ råttgift eller så =/!

Så vi försöker vara stenhårda med att han inte får ta stjäla något. Men han är så jäkla snabb xD!

2009-11-20 @ 22:53:33
URL: http://dukesdagbok.blogg.se/
Postat av: mallan

även om jag håller med dig är det hemskt men det är rena cirkuset här i Sverige. Föräldrar till döva barn får vårdnadbidrag på ca 7 tusen och så handikappsersättning, det ser jag inte en så stor skillnad mellan oss döva människor och hundarna.

2009-11-22 @ 12:40:00
URL: http://fabriksflugan.blogg.se/
Postat av: Tina & Miracle

Det här fick ju mig en riktig tankeställare, och jag har funderat och funderat hela dagen lång. Kom nog fram till ett litet (långt ;)) svar: Tja, jag ser egentligen inget fel i att reducera priset för en döv valp då det egentligen innebär mer komplikationer. Och tyvärr är ju djuren en handelsvara för människor, en hel del är ute efter en valp som de kan nå långt med i hundsporter och det är ju en annan sak ifall de köpt valpen och upptäcker i efterhand att valpen är döv. Jag kan förstå att det blir lite chockartat, komplicerat och därmed orsaka komplikationer men de som köper valpen medvetet KAN ju köpa den för det fulla priset, om de vill det själva, visst - ser inget fel i det men det är många som reducerar priset p.g.a. att det är relativt hög risk att köparna hellre väljer en "normal" hund än en döv hund. JAG personligen har givetvis inga problem med att hunden är döv, eller dyl. men det är tyvärr sanningen. :S Avskyvärt, och ja - om ett par försökte få barn och fick därmed barn med hjälp av någon läkare och barnet föds dövt. Skulle absolut då kunna tänka mig att de stämmer och kräver skadestånd. Tyvärr är människor inte alltid så goa.

2009-11-23 @ 04:27:50
URL: http://minmiracle.blogg.se/
Postat av: Tina & Miracle

Sedan så är ofta döva hundar belagda med avelsspärr. Kanske inte får tävla i vissa grenar o så, då försvårar det ofta vad vissa vill uppnå med sin tilltänkta valp. OM nu det är en som tänkt avla eller tävla med hunden. :)

2009-11-23 @ 04:29:14
URL: http://minmiracle.blogg.se/
Postat av: Ann-Christine Klang

Fan va bra du skriver Linnea! Precis som jag setat och påpekat för folk som anser sig kunna allt om döva hundar. Om du visste vad dom "grillat" mig. Döv ahundar ska avlivas dom har ingen mening i livet!! Idioter, för vad har våra hundar gjort? Dom har inte bett att få komma till världen och som du skriver...dom är precis lika mycket värda i pengar som en annan hund. Jag skulle INTE kräva att betala mindre heller, vill jag ha just den hunden så betalar jag. Jag har aldrig ångrat "Inga" just för att hon är så duktig i många avseenden mer än Spike varit. JAg skulle med gott samvete ta en dövis till! Sen så har jaginte avsikt att tävla med min dövis, så det spelar ingen roll, köper man en hund som är döv så vet man också det, eller så tar man reda på all fakta från som som just vet. En som aldrig levt med döv hund, sitter inte med samma kunskap. Vet man att hunden är döv från början, så ska man inte klaga i efterhand...:):) Du är GULD med dina hundar, och det finns nog ingen som du Linnea! Önskar jag hade dig som personlig tränare. Kram på dig//Anki

2011-08-02 @ 13:33:56
URL: http://www.staffisspike.dinstudio.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0