24 november - 09

Var på Södra Djursjukhuset idag och träffade Anna Holmgren. Anna var hur lugn som helst och verkar verkligen vara van med hennes jobb, så det kändes tryggt. Hon började med att fråga om jag har märkt Azi ha ont. Då sade jag nej, jag har inte märkt något tecken. MEN hon hoppar inte gärna upp till bilen själv, jag måste lyfta upp henne och som sagt jag slutade med Weight Pull och tyngre vikter i DW. För jag läste av hennes beteende att hon inte var intresserad av sådant sport. Men det beror mer sannolikt på att hon har ont säger Anna, än att hon är inte intresserad. Den tiden var hon ju inte röntgad, så jag visste inte vilken höfter hon har. Men när jag fick veta att hon hade D-höfterna, så jag började räkna ihop att det kan vara smärta samband med WP och hoppa upp till bilen.

Era hundar kanske har ont, istället för att ni tror tror de tycker sporten är tråkigt. Kolla upp och röntga och besök hundsjukgymnast som kan kontrollera genom hela hundens kropp! Är min bästa tips, från min nya erfarenhet som jag har fått nu. - Azis tecken; Hon stannar då och då när vi drar DW. Viftar inte och strålar inte av gläjden av att dra WP. Under träningen lägger hon sig och vilar, trodde det berodde på trötthet, men nej det var nog smärta. Klart hundar kan bete sig olika när den försöker tala om att den har ont. Var uppmärksam på all förändring ni märker. Och verkligen bästa - röntga er hundar så fort som möjligt när de fyllt 1 och samtidigt gärna besöka en hundsjukgymnast bara för att kontrollera hundens kropp.

Hundar har väldigt svårt att tala om att hunden har ont. Hundar får liksom inte visa att den har ont eller är i sämre hälsa för flocken. För ute i vilt kommer flocken dumpa den som är lite sämre eller skadad, för den är inte stabil för flocken. Era hundar funkar precis samma i vilt som hemma hos er. De kan vara rädd och visa smärta för er, för de är rädd att ni ska dumpa dom. De förstår inte att hjälp finns och vi människor kommer inte dumpa dom (iallafall inte de idiotiska människor som tyvärr finns).

När Anna kollade genom hela Azis kropp märkte hon att hon har inte ont i höfterna, utan ryggen mellan höfterna. Höfterna och benen känns jätte mjukt och fint ut, hon är stärkt runt där. Men hon behöver stärka upp ryggen och få massage. Vattenrehab rekommenderade hon också, två gånger i veckan nu i 6-8 veckor, sen kan vi minska till 1 gång i veckan. Jag lärde mig lite hur jag ska massera, men man kan massera sin hund utan utbildning, man kan inte "göra fel" och skada hunden enligt Anna Holmgren. Så ni vet att ni kan massera hunden, men bäst att läsa genom boken Hundmassage och streching. Låt tassarna vila. Och boken som heter Fysträning för hund. Där finns tips om hur man kan träna hundar med smärta någonstans i kroppen. Jag ska plugga genom böckerna och sen träffa rehabpersonerna på Haning Hundhälsa, där lär de mig mer hur man masserar och strecha henne. Azi ska även träna och lyfta upp ben i gångende, cavaletti övningar är jätte bra. Så Azi ska lyfta upp benen och gå - ingen hopp.

Ska fortsätta med klövjeväska och DW. Hon kan spåra och springa som vanligt i skogarna. Nu lilla period ska Azi helst inte leka vilt med andra hundar, då det kan vara där som förorsakar hennes smärta i ryggen genom att andra hundar hoppar på och alltför snabba rörelse från Azi. Ingen kasta pinnar nu heller i en period.

Azi behöver också gå ner i vikt, 1-2 kg bara. Jag hade problem med att få henne ner i vikt när nu hon ej får cykla längre och jag har dragit ner lite på maten, men funkar inte riktigt. Så nu ska hon börja simma, så perfekt träningsform för henne att gå ner lite i vikt.

Det är träningsperiod nu som jag ska hålla på till början av januari, så ska vi göra återbesök hos Anna Holmgren, så hon ser hur Azi har utvecklat och om hon har stärkt hennes rygg.

Det jag ska göra med Azi fram till januari:

- Klövjeväska 5% av sin vikt, varjedag 10-15 minuter.
- DW 2-3 kg, två gånger i veckan max 20 minuter.
- Vattenrehab, två gånger i veckan.
- Massera hennes lår och rygg, varjedag 20 minuter.
- Ingen grova lek med andra hundar.
- Gå cavaletti övningar 2-3 gånger i veckan.
- Gå uppförsbackarna i koppel, 2-3 gånger i veckan.

Det ska bli jätte kul och träna Azi, hoppas på positivt resultat sen! :)


Kommentarer
Postat av: Silje

Vilken bra feedback du fick! Hoppas att allt blir bättre för Azi-gumman och att hon blir pigg och glad igen :D

Tack för fina ord ^^

Kram!!

2009-11-24 @ 15:33:49
URL: http://lifeofcs.blogg.se/
Postat av: Silje

Nää, ormen var läskig! Du är galen ;) Tuff som satan men galen :P

2009-11-24 @ 15:34:19
URL: http://lifeofcs.blogg.se/
Postat av: Patricia & Duke

Oj vilket schema :D! Lycka till med träningen!



Japp skall stå på flygplatsen och fota allt jag ser haha ^^,!

Han kanske skall skaffa lite hårförlängning på huvudet? :D

2009-11-24 @ 15:47:22
URL: http://dukesdagbok.blogg.se/
Postat av: Ira å Mio

Låter som ett bra besök idag!! Blir spännande följa träningen och se resultatet!

Max huvudvärk o trött sov bara 3 timmar i natt o jobbat hela dagnenu snart iväg äta middag med kompisar sen agility kvart i åtta ikväll till kl 9 ..HJÄLP!!!! :-) ska bli kul självklart men just idag sjukt trött



Jaa synd du inte fick flera bra bilder från helgen utan bara få, tur vi hade två kamera så vi fick lite blandade bilder tillsammans!



2009-11-24 @ 15:57:22
URL: http://luckyprince.blogg.se/
Postat av: Tina & Miracle

Skönt iaf att Azi har fin muskulatur runt höfterna! Det är ju det som är viktigt, att ha muskler som håller ihop höfterna :)



Jag ska strax boka tid för röntgen. Känns jättenervöst och jag är jätterädd ifall hon kommer ha dåliga höfter. Får hålla tummarna väldigt hårt. Och sedan ska jag förmodligen till otroped/kiropraktor för hund och se om det är några problem med hennes fysiska tillstånd. :)

2009-11-24 @ 16:32:28
URL: http://minmiracle.blogg.se/
Postat av: Patricia & Duke

Ja det går ju så himla fort, saknar den där lilla plutten ibland ^^,! Så resepraktisk liksom haha :D!



Klart man gör allt för sin vovve :D!

2009-11-24 @ 17:41:18
URL: http://dukesdagbok.blogg.se/
Postat av: Malin & Zilla

Hej..



Det verkar som att du har fått jättebra info hur du skall träna med Azi, och jag tror det kommer bli riktigt kul på samma gång för er.

Och det är så sant, att ibland så kan hundar visa ointresse, fast egentligen kanske det handlar om smärta...

Blir spännande iaf att följa er träning, ha med mycket om hur Azi utvecklas i träningen osv. =)



Ja, jag är nog väldigt mycket inne på just freestyle å agility. Men vill även pröva på sök, spårning å sånt. Skulle vara kul å se om det passar mig. Men tror nästan att en till hund bör finnas med i bilden om jag skall kunna göra allt det jag vill. Och Zilla får göra det som passar henne istället. Men jag får se hur det blir. Trivs bra med bara Zilla också :D



Vorsteh är ju riktigt fin ras. Det är en hund som inte skulle passa mig, men jag gillar rasen och tycker att de jag träffat, är riktigt trevliga hundar.



Aa, stämmer. Förut höll jag på med hästar. Vill börja med det igen, men det är en dyr sport. =(

Jag pluggar distans, biologi A å engelska b, förutom det så är det mest Zilla jag lägger min tid på. Igår var jag på gym å tränade för första gången på, jaa.. JÄTTE länge. Det va riktigt skönt, så nu hoppas jag att jag håller det å kör minst en gång i veckan.

Jag är jättesugen att gå någon utbildning inom hundar. Tex sjukvård, eller ngt med psykologi för hundar.. Men jag vet inte vad jag ska söka eller rikta mig in på..



Vad gör du själv, du jobbar alltså på hunddagis??

Hur är det att jobba på hunddagis?



Nu vart det en lång kommentar men mycket ska skrivas :D

2009-11-24 @ 18:36:22
URL: http://hundenifokus.se
Postat av: Tina & Miracle

Nej jag ser inte heller hundar som handelsvara, men dom är det. Vi betalar för att få en hund, eller hur? Hade itne de varit handeslsvara, hade vi inte alls behövt betala något öht. Dom är givetvis familjemedlemmar etc men alla har inte engagemanget, viljan och kunskaperna för att kunna ha en döv valp. Tyvärr. Inte alla som lämnar tillbaks valpen heller, som den här kvinnan. Hon ville bara ha reducerat pris, fast det där lät ju riktigt invecklat. Sen så går det inte att jämföra ett dövt barn med en döv valp... Fast jag förstår absolut hur du tänker! Och självklart respekterar jag detta. ;)



Yes, vill nästan inte röntga Mira haha. Men självklart kommer ju jag göra det ändå.

2009-11-24 @ 18:52:04
URL: http://minmiracle.blogg.se/
Postat av: Anna & Kompis

Det låter ju som bra nyheter! :) Skönt att ni har fått tag på en duktig veterinär, som kan hjälpa Azi.



Apropå magsjukan, det är säkert som du säger att det var träbiten som ställde till det för henne.



Ha det bra! :)

2009-11-24 @ 19:15:24
URL: http://kompismedflock.blogg.se/
Postat av: Helena

Där är det området där Irwin har ont.Där hans spondylos sitter.Han får inte heller anstränga sig för mycket.

2009-11-24 @ 19:34:18
Postat av: Carina

Vad skönt att det gick så bra och vilket fullspikat träningsprogramm. Det kommer säkert att bli jättebra. Hoppas magen fortfarande är bra. Ha en bra dag.

2009-11-25 @ 10:09:51
URL: http://tysonochganget.blogspot.com/
Postat av: Linda & Deamon

Frågade ju om du hade röntgat men läste nu att hon har D - höfter. Gud vad ledsamt :( Hoppas att ni kan bygga upp allt så hon inte behöver ha ont i alla fall! :)

2009-11-25 @ 11:53:17
URL: http://deamon.blogg.se/
Postat av: Nicole

Det förstår jag, kul at följa ett schema. Hoppas allt detta gör gott för henne.

2009-11-25 @ 18:57:58
URL: http://convictionsdeamon.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0