27 november - 09

Tänkte lägga upp lite bilder hundar jag har haft närhet i mitt liv. 
Och övriga husdjur jag har haft och hästar.


Ludde, en Golden. Vi gick ut tillsammans nästan varjedag, badade tillsammans i sjön. Ägaren var min barnvakt, även bor samma längd radhus som vi. Ludde lämnade oss hastigt efter han badade i alger vatten och drack upp för mycket algervatten.

Åke, en Foxterrier. Ägaren skaffade honom strax efter Ludde dog. Vi kom bra överens och var tillsammans många år. Men sen flyttade Åke och ägaren iväg. Så tipsade ägaren hennes kompis som bor nästa radhuslängd från oss som hade en Golden, Rasmus.

Rasmus, en Golden. Han är otroligt stark, inte ens hans matte orkar hålla honom.
Men ändå tillät hon mig som 10 årig tjej gå ut med honom, har alltid gått bra. En vilder.


Rasmus och matten, flyttade. Då tipsade hon en golden som bor vid Konsum i vårt område. Emil hette hunden, han är halvbror till Rasmus. Emil och jag kom allra närmast och Emil var hos oss alla dagar. Vi "delade" med dom till slut då barnen i Emils familj tröttnade på att gå ut med Emil. Med stor glädje gick jag ut med Emil varjedag. Så tacksam för att jag fick ha Emil så mycket. Han avled vid 12 årsåldern, tumör i levern.


När Emil dog, blev det tråkigt på somrarna... Ensam på landet, så grannen hade en Golden som heter Bella. Hon älskade bollar. Hon kom på besök mig ofta under sommaren, vi lekte mycket på trädgården. Men sen flyttade hon från landet efter en sommar, så trist... Trevlig hund!

Under tiden jag hade Emil, skaffade jag en kanin. Dvärgvädur Stampe. Han är allra bästa kanin jag någonsin har haft. Ligger gärna i knäet, slickar min näsa, gosar... Han kan även skutta lös i trädgården på landet. Emil brukade gå bredvid honom och putta tillbaks till trädgården om Stampe skuttade för långt bort.

Skaffade också en Guldhamster, Tuffy. Hade en innan, Bimse, men han lämnade jordlivet efter 3 månader bara. Han var sjuk på något sätt. Tuffy är den världens bästa hamster. Han kom bra överens med Emil och Stampe. Tuffy bet aldrig mig, men han har bitit alla andra annars, fniss.

Flera års tomhet och saknaden efter en hund. Fick jag ta hand om en Amstaff/Schäfer blanding 3 månader. Härlig stunder vi har haft - skidor flera timmar om dagen.

Jag berättade för ett tag sedan att jag fick födelsedagspresent en slädtur på Årefjäll.
Mannen som jobbade där visade mig en huskyvalp som jag fick bära. Så söt :)


Paus lunch under slädturen, jag åt nästan inget - kelade istället med hundarna.

Hästen som tillåter fåtal rida honom. Han tillät mig. En fullblod/svensk halvblod. Smulan.
Red honom flera sommar i rad när jag var på besök hos mormor&morfars sommarstuga på somrarna. Grannen hade bondgård.

Chanel, en Connemara. Hos samma ägare i bondgården. De skaffade henne efter Smulan avled. Glömmer aldrig den sommar jag red varje kväll henne i en vecka tillsammans med en tjej som red Norsk arbetshäst, tror rasen var så. Vi galopperade fullfart över stranden, skogar och åkern.

Baltzar, hästen som jag red på ridläger i Leksand. Så underbar häst.

Sist men inte minst - Nu har jag Astir-Azalea <3
Min första hund på riktigt. Älskar henne så oändligt.
Ingen kan ta hennes plats. Det är vi två för evigt.


Har haft en till hamster efter Tuffy - samma utseende som Tuffy men korthårig, Kakan. Och en till kanin efter Stampe som heter Soul, hon var vit. Har haft tre råttor - ena var brun, den andra var svart och den sista var grå. Har även gått ut med flera grannars hundar. Bla, Fransk Bulldog Gaston, Dobermann glömt namnet, Blandras Bebis, Sheltie Mickey och Cavalier King Charles Spaniel glömt namnet.


Kommentarer
Postat av: Ira & Mio

Många golden har passerat i ditt liv, visste ej det.. skoj en äkta familjehund och vanlig hundras hos familjer... kul.. visste ej heller du haft hamster å kanin.. skoj att Emil puffade tillbaka Stampe om han gick för långt borta o att han satt i din knä o gosa med dig.. mysigt..



Ja nu har du lilla Azi.hon har tur som har dig!

Trevlig helg!

2009-11-27 @ 18:35:25
URL: http://luckyprince.blogg.se/
Postat av: Sarfa

rös... fick gås hud alltså. du pi love djur söööt1

2009-11-27 @ 20:03:37
Postat av: Cilla

Hihi,,

Att du inte skaffade dig en golden???



Jag har oxå som du gått ut med andras hundar sen jag lärde mig att gå typ. Tror att grannarna var rätt trötta på mig, fniss..



Det bästa som hände mig i tidiga tonår var min kanin.

Han döptes till Charlie men fick snabbt namnet Schnooodie ist.

Denna lilla söta kanin betedde sig precis som en hund. Jag kunde släppa S ute och han sprang som aldrig för och när han blev trött kom han och la sig bredvid mig.. där låg vi i gräset och tittade på himmelen.

Jag tränade agulity med honom och han sov i min säng, vi var oskiljaktiga.

När han dog gick hela min värld under...

Men han kom och hälsade på mig dagen efter hans död, det glömmer jag aldrig...



Ps, jo det är bara bra med mig..

Grisen har fått furukolos och en lätt svampinfektion men annars så är hon precis som vanligt.. mammas lilla älskling...

Jag tror att Schnoooodie finns i Badah på nåt konstigt sätt... samma livsgnista och band... :)

2009-11-27 @ 20:34:50
URL: http://ceciliajoanna.blogg.se/
Postat av: Patricia & Duke

Så fina djur :)!

Hm..han kanske har lite valphull (babyhull haha?) fortfarande ^^,!

2009-11-27 @ 20:59:06
URL: http://dukesdagbok.blogg.se/
Postat av: Ira & Mio

aktiviteringskurs 7 ggr? samma instuktör el olika? vi tre ggr, olika allihopa en mer inriktat på sök, apport och digering.. det tyckte mio var dödtrist haha, den andra var blandat..det tredje som hans dagis erbjöd gratis var roligast det var 10 olika hjärngympa de fick testa på... skitkul! det gillade mio :)

2009-11-27 @ 22:35:54
URL: http://luckyprince.blogg.se/
Postat av: Patricia & Duke

rätt sött, fast jag mobbar honom o säger tjockis ;). Då blir han suuuur :D!

2009-11-27 @ 23:36:33
URL: http://dukesdagbok.blogg.se/
Postat av: Ira & Mio

Aha ok öppen träning 7 ggr.. hehe ja kan tänka mig Stampe var en underbar kanin! det syns!

2009-11-28 @ 10:23:19
URL: http://luckyprince.blogg.se/
Postat av: Patricia & Duke

haha jaa jag är en såå heemsk människa ;)!

2009-11-28 @ 11:27:52
URL: http://dukesdagbok.blogg.se/
Postat av: Anna & Kompis

Vad roligt att läsa om alla djur som du har växt upp med! :) Fick mig att börja fundera på de djur som fanns runt mig när jag växte upp. Det blev en del...

2009-11-28 @ 16:25:01
URL: http://kompismedflock.blogg.se/
Postat av: Sara

Vilket kul inlägg! Önskar att jag hade bilder av alla mina hästar på datorn. Kanske dags att leta fram dem!

Vore mysigt att göra en sammanställning, precis som du!

Inte mer än rätt att du skulle få en egen hund där efter att ha varit så duktig med alla andras :)

2009-11-30 @ 12:11:41
URL: http://lifewithtexas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0