16 oktober - 09

Önskar folk ska lära sig att klappa ALDRIG främmande hundar, inte ens hundar de känner heller. Fråga alltid ägaren! Hunden kan ju vara på dålig humör eller bli skrämd. Vad som helst och det är ägaren som står för ansvaret. Idag på Örebro station kom en ung döv kille som jag ej känner till mot oss.

Han; Fin hund du har!
Jag; Tack.
Han; Halv pitbull?
Jag; Nej, renrasig Amstaff.
Han; Okej. Och klappade plötsligt henne på huvudet.
Jag hejdade direkt till och föser bort hans hand.
Jag; Klappa inte!
Han: Varför? Och såg helt förvånad ut.
Jag; Fråga mig först.
Han; Får jag klappa?
Jag; Nej.

Han såg helt snopen ut och gick iväg till sina kompisar.

Jag säger alltid nej till folk som vill klappa Azi, inte för att hon kommer bli nervös, utan Azi är ingen leksak som man bara klappar på hur som helst. Är det någon Azi och jag känner väl, är det okej, då Azi blir ju glad av att träffa dom. Och Azi ska ju lära sig att inte hälsa på vem som helst. Vill folk klappa henne, till och med de som hon känner, får hon sitta bredvid mig och är avkopplad först och jag säger åt henne varsgod så hon får hälsa på dom, annars är det förbjudet att hälsa på dom. Det har betytt mycket samband med att ha henne lös, hon vet att hon ej får hälsa på folk UTAN min kommando, så hon skiter i folk när hon är lös. Så enkelt metod :)

Hur brukar ni göra med era hundar när det handlar om folk som vill hälsa på er hund?

Kommentarer
Postat av: Patricia & Duke

Jag skulle gärna vilja rita av Azi :D! Lägg upp en bra bild på hennes ansikte, ju större desto bättre :)!

2009-10-16 @ 17:06:39
URL: http://dukesdagbok.blogg.se/
Postat av: Patricia & Duke

haha japp, iallafall om man använder blixten på kameran, annars smälter han in ganska bra ;)

2009-10-16 @ 17:21:55
URL: http://dukesdagbok.blogg.se/
Postat av: Cissi

jag blir knäpp på folk som klappar utan att fråga! när vi åkte tåg en gång var det en unge som helt plötsligt sträckte sig över gången och klappade Skillz på huvudet. Ungjäveln kom från ingenstans och både jag och Skillz blev helt paffa. Skillz är ju lite signalkänsliga också, och sådana hundar brukar inte uppskatta att okända klappar dem på huvudet. Speciellt inte i tränga situationer som på ett tåg.

Okända brukar inte få hälsa här heller. Någon gång då och då, men inte ofta. :)

2009-10-16 @ 17:48:47
URL: http://ceciliakaye.blogg.se/
Postat av: Filippa & Ester

Välkommen hem! ;)

Det var bra gjort av dig, att Du sa till! Man känner ju sin hund bäst av alla!

Jag brukar inte heller tillåta folk bara klappa på Ester utan att först fråga om lov. Till exempel idag frågade en tant mig om hon fick hälsa på Ester och då svarade jag ja, det är skönt att det finns folk som först frågar. Barn är ofta hårdhänta och nästan bara hoppar på hunden - och inte alltid fråga först om lov! De är också ofta lite närgångna och vill gärna krama, klappa hårt eller göra något som är onaturligt för hunden.



Du, jag har en fråga - vad är det som vi behöver tänka på när vi ska ta tåg, tex. till Örebro? Får hunden följa med gratis?

2009-10-16 @ 18:54:52
URL: http://sweetester.blogg.se/
Postat av: Mimmi & Bamse

Jag brukar göra precis som du.. fast det vet du ju redan ;) blir galen på folk som bara kommer fram och klappar hunden!

2009-10-16 @ 19:00:59
URL: http://tramsebamse.blogg.se/
Postat av: Ira å Mio

Ja du vet redan vad jag tycker, HATAR folk som bara klappar Mio, speciellt bakifrån för Mio blir rädd.. helt onödigt.



Jaa fy vad det regnade när vi gick på prommis nyss 50 min, dyblöta när vi kom hem, nu ska vi njuta av räkor, ost kex och vin.. mums!

2009-10-16 @ 21:04:57
URL: http://luckyprince.blogg.se/
Postat av: Ira å Mio

förresten, sweetie Azi är trots hon haft det super med Bamse så e borta bra men hemma bäst dvs bädden :)

2009-10-16 @ 21:09:18
Postat av: jennifer

kan inte säga mer än att jag håller med dig.. Jag blir irriterad när folk kommer o klappa utan tillåtelse.. och det är typiskt döva att tro man får klappa andra dövas hundar..liksom..okej vi e döva men det betyder inte vi e kompisar med ALLA..

2009-10-17 @ 00:25:18
Postat av: Carina

Låter bara folk jag känner klappa vovvarna. Hundarna blir bara stimmiga av att bli klappade av massa okända människor. ha en bra helg

2009-10-17 @ 07:24:25
URL: http://tysonochganget.blogspot.com/
Postat av: Nicole

Här händer det kanske en gång varannan månad att någon frågar om de får klappa hundarna, och då får de oftast det. Men när Alfons var liten valp fick kanske 1/10 klappa honom, pga att jag inte ville han skulle se det självklart att hälsa på alla människor.

2009-10-17 @ 11:16:52
Postat av: linnea

Hmm, jag gjorde precis samma misstag som killen på Signersdogs hundträff, jag gick o klappade Lindas hund utan att fråga något, och då tog hon bort min hand o sa får ej klappa.. Jag tänkte fan!! Självklart SKA man inte klappa utan att fråga men jag fastnade för att hon va söt o tänkte ej på, sen frågade jag henne igen vad som var orsaken till, altlså blir hunden arg eller blir hunden rädd eller bara helt enkelt en uppfostran etc och då förklarade hon ju att hunden är döv och ej e beredd och sen sa faktiskt Linda att man ej alls ska klappa andras hundar o det har jag även börjat med min hund och nu klappar ingen utan att fråga mig. Vuxna vågar aldrig klappa Bamse utan att fråga men barn däremot springer mot Bamse o vill bara klappa...

Så jag tycker alla ska börja med det metoden = fråga alltid då händer inga olyckor eller liknande smo det kan hända och dessutom ska vi ju visa att vi bestämmer och inte hunden , då ger de oss sin förtroende att vi säegr ja eller nej typ :-)



Kramar

Linnea

2009-10-17 @ 11:21:03
URL: http://bamse-signalhund.blogspot.com/
Postat av: Mimmi & Bamse

Haha det vet du redan ;D

2009-10-17 @ 13:35:02
URL: http://tramsebamse.blogg.se/
Postat av: Elenor och Alfred

tack!

Jag har tänkt mig att jag ska fixa bilden på oss på :)

Jag brukar göra precis du men tyvärr folk gör inte det.. :S

2009-10-17 @ 16:25:40
URL: http://ellyellis.blogg.se/
Postat av: Silje

jag är helt enig med dig. Brukar aldrig låta folk klappa på Clifford utan att de frågar mig först. Jag vill inte att han skall tro att han får springa på vem som helst, då han är ganska "mycket" när han sätter igång. Han tror att han är en liten valp och det är han inte! Folk som kommer på besök skall ALLTID hälsa på mig först och Clifford sen. hatar verkligen när andra skall ge mer uppmärksamhet till Clifford än till mig.. Vem är de kompis med, liksom? :P

2009-10-19 @ 09:27:42
URL: http://lifeofcs.blogg.se/
Postat av: Hedda

Jag köpte en sån här http://tantester.spreadshirt.se/hundtroeja-stor-A19488740/customize/color/202



Hatar folk som klappar utan att fråga!!!

2012-03-11 @ 19:26:29
Postat av: linda & dogsen

haaha bra ide, hedda!!!

2012-03-11 @ 19:35:48
URL: http://astirazalea.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0