Funderingar kring hund under nyår

Min egen åsikt om hundar som är rädda på nyårsaftonen på grund av all smällare och fyrverkerierna. Återigen – JAG PEKAR INTE UT NÅGON ALLS! DET ÄR BARA MINA EGNA TANKAR!

Jag har egentligen inte något större erfarenhet av någon hund som är rädd för sådana grejer för jag har aldrig haft en hund som är rädd för sånt. Men efter hört av ägarnas berättelse, läst på tidningarna, sett på teven, och framförallt fått uppfattning på hur ägaren är.

Jag har märkt en sak inom hundvärlden – hundar med ägarna som är effektiv och satsar verkligen inom hundvärlden har en hund som inte är rädd för ljud. Däremot ägarna som inte satsar inom hundvärlden, utan mer som bara att ha en hund har oftast hundar som är rädda för ljud. Detta där är intressant tycker jag, vad kan det bero på?...

Tyvärr så är det många ägare som INTE har tränat tidigt med hunden för ljud. De istället blir stressade själv när nyår närmar sig och istället besöker veterinären och försöker få lugnande tabletter, doft, spruta – ja allt möjligt. Detta där biten förstår jag verkligen inte på.

För mig är det ett självklarthet att ta med hunden ut tidigt när den är valp/unghund till en skjutbana och träna där. Köp en CD där finns massa läskiga ljud och ha den regelbundet där hemma. Gör egna skrammel t.ex. kättingar på en plåt, osv osv massa man kan göra själv och träna tillsammans med hunden UTAN lugnande mediciner och så. Det är ju gratis och så vinner man på ännu bättre relation med hunden. Hunden litar ännu mer på dig i all situationer vare sig med synen eller ljud.

Och jag tror också på ökad motion dagarna innan nyår då all överskottsenergi inte går utöver till rädslan sen när fyrverkerierna och smällare dyker upp.

Och framförallt OM hunden är rädd läskiga ljud, kan jag verkligen inte inte inte inte förstå att ägarna kan åka hemifrån och lämna hunden ensam hemma med lugnande tabletter eller med någon annan person som inte är den riktiga flockledaren. Ägaren är den 100% flockledaren och hunden behöver då flockledaren som mest då, den behöver se sin flockledare vara lugn och inte alls reagera nåt på fyrverkerierna så hunden blir ju en aning lugnare. Men många ägaren tänker inte på det, de istället åker hemifrån och firar med sina vänner och tror att det räcker med mediciner och att den inte är ensam. Nej, det hänger på VEM hunden är med. Och jag förstår inte heller varför de inte offrar och åka ut på landet, allra in i skogen för att få det tystaste som möjligt istället för att stanna i stan och där som låter mest.

Hemskt för min del som inte gör allt för sin hund. Börja istället träna i tidigt ålder – OCH KOM IHÅG tålamod, och att det tar tid, och det vinner ni massor på de. Er relation stärks och så gör ni ju någonting tillsammans, det är ju det ljuvligaste som finns med hund, att göra någonting tillsammans med sin hund. Men det verkar inte som alla tänker så…

- Ta hand om er hund!


Kommentarer
Postat av: bea

ja det handlar ju bara om en gång i året när fyrverkier kom massa, då man skulle kunna offra till det 100%. skulel föräldrar ge nån medicin till sitt barn för minska sin rädsla till ljud? knappast.

2010-12-31 @ 17:15:21
Postat av: Quila o Ronja

Tror faktiskt att du har ganska rätt. Jag har aldrig haft en hund som varit rädd för raketer o smällare. Har alltid haft med hundarna överallt.

Vad bra att täcket blev så skönt för Azi



Önskar er ett riktigt Gott Nytt År

Susanne

2010-12-31 @ 17:46:43
URL: http://quilaoronja.blogspot.com
Postat av: Lena, Hemmliz o Kool`ax

Hej och Gott Nytt År, kul att höra ifrån er det var länge sedan jag var inne på er blogg men nu så har jag läst igenom den och som vanligt har ni trevligt tillsammans och har kul. Ha det gott/kram

2011-01-01 @ 03:08:22
URL: http://schafervovvarna.blogg.se/
Postat av: Ebba & Molly

Hållet helt med dig!! Det gäller att träna när den är små, underhålla det och se till att de inte har för mycket energi.. Kanske satsa på en stärkt relation till sin hund satt den känner sig trygg i ditt sällskap.

Kram

2011-01-01 @ 08:34:42
URL: http://dreamingaboutmolly.blogg.se/
Postat av: S@tu

Bra skrivet!!

2011-01-02 @ 00:04:29
URL: http://satusliv.blogg.se/
Postat av: Anonym

Linda, jag tror tyvärr inte det har något betydelse om man är JÄTTEAKTIV med sina hundar.. Jag känner några som tävlar i olika och sånt...Och ändå blev en del hundar rädda för smällar.. Jag tror det handlar inte om sånt..Utan något trauma som min hund fick..Jag var ute med min hund.. Vi gick förbi en park..där några ungdomar smällde smällar... rakt bredvid oss..Efter det blev hunden rädd.. Jag tror det har inte något bnetydelse om man är aktiv eller inte.. Iallafall från min erfarenhet... Men som sagt jag respekterar din åsikt...



Så du ser ner på mig som gick ut o festade..O lämnade svbea hos min mamma, svea är JÄTTETRYGG hos min mamma..Och min mamma är även också en flockledare för svea...

2011-01-02 @ 01:49:16
Postat av: madeleine

pi intressant skrivet! :)

2011-01-02 @ 22:13:27
URL: http://aboutmadeleine.blogg.se/
Postat av: Mimmi

Jennifer: Jag tror det har med aktivering att göra.. Det har en stor betydelse.. Ett exempel: prova att inte aktivera din hund i en vecka och anteckna sen hur hon beter sig.. Och sen veckan därefter aktiverar du hunden och sen anteckna. Jämför sen. Du kommer bli förvånad över vilka skillnader det är. Har hunden överskottsenergi så kommer den bete sig annorlunda.

Och har man hund, ska man INTE lämna den när det är nyårsafton, spelar ingen roll om den inte är rädd. Skaffar man hund får man räkna med att inte kunna göra exakt vad man vill. Min åsikt..

2011-01-04 @ 12:15:02
Postat av: Joey

Har ej läst din blogg på jättelääänge nu :) Kul med en massa inlägg att kolla igenom. :)



Det där med skotträdda hundar. Jag tror mest på att det är ärftligt. Är någon förälder skotträdd då är hunden det också. Givetvis gäller det också att aktivera och träna hunden på plötsliga ljud.



Jag minns en man som sade att det har aldrig någonsin hänt att en av hans jakthundar är skotträdd (han föder upp jakthundar) eftersom han parar ej skotträdda hundar. Jakthundar skall ej vara skotträdda. Han sade också att det ej kan hända någon gång.



Mio är ej skotträdd och vi har ej tänkt på att träna honom att bli van vid plötsliga höga ljud. :)

Han är ju en jakthund och därför bör han ej vara skotträdd.



Sedan är det ju att vi människor överför våra känslor på hundarna. :)



När du skall köpa en jakthund, kolla upp om föräldrarna är skotträdda. Är uppfödaren seriös så är den ej skotträdd. :)

2011-01-16 @ 00:26:44
URL: http://mrsferm.blogg.se/
Postat av: Joey

Glömde skriva att det sägs att lugnande medicin gör bara så att hunden ej kan röra sig men fortfarande tänka klart. :/

Låter ju jätte hemskt.

2011-01-16 @ 00:29:18
URL: http://mrsferm.blogg.se/
Postat av: Sofia

Alltså problemet är ju hur du är som ägare - visar du hunden att något otäckt är på väg genom att börja dalta med den, lugna den, klappa, prata bebisspråk etc. så tror hunden att något otäckt är på väg - förknippar smällar med något dåligt. Är du däremot som vanligt och ignorerar hundens gnyenden första nyårsaftonen så fattar den att det inte är något att vara rädd för. Hunden gör som sin flockledare helt enkelt. Vår hund har aldrig varit rädd (förutom som valp, men vi började bara leka med honom sen glömde han bort det), medan en bekant till mig vars hund måste drogas varje nyår - honom har de haft i famnen, lindat in i filtar etc. Inte konstigt att hunden blir knäpp.

2011-01-30 @ 13:40:51
URL: http://badlands.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0