Se det som ett tillfälle att träna din egen hund

Seså ikväll har man gått en 1½ timme med hundarna och så drog Tyra 7kg ca 30 minuter. Azi sprang lös. Gick i den miniskogen ner till grusgropen och gick ett varv där. Lagom ljummet i luften, så det var inte så farligt att ta i träningen. Sen låg hundarna trötta i soffan bredvid mig medans jag glodde på CSI NY. Skönt med egen tid för mig själv ikväll för en gångsskull!

Apropå rubriken - Det finns ett hus närheten där jag bor med en pälsboll (nu är jag elak, men den ser verkligen ut som en ;)) till hund. Hunden är nästan alltid ute i trädgården och rusar mot staketet så fort någon kommer förbi, mest när det kommer hundar. Jag är säker på att många hundägare promenerar aldrig den där vägen, för deras egna hund inte kan uppföra sig när hunden finns i trädgården och skäller. Många väljer en annan väg - välj istället den väg och så får ni gratis träning. Se det som ett tillfälle att träna din hund, man kan inte fly från problem. Har man skaffat hund får man ta itu med problem man får med sina hundar.

I början brydde Tyra inte om hunden och gick förbi lugnt. Men efter ett tag har Tyra lärt sig att hunden finns i trädgården, så tyckte hon att det var roligt och började spänna till och hoppar mot staketet när hunden kommer rusande. Så jag började spänna själv varjegång när vi skulle passera och kollar om hunden finns där. Men efter några gånger tänkte jag att det är ingen ide, jag förstör bara för mig själv och för Tyra.

Så jag ändrade ställning och fokuserar på Tyra långt innan trädgården och söker hennes uppmärksamhet - så det var lättare att avbryta Tyras fixering när vi passerar trädgården. Om Tyra är "okontrollbar" och är så fixerad mot hunden. Så stannar vi utanför trädgården, hur mkt än hunden skäller och skäller och stör hela grannskapet, väntade jag ut/söker Tyras uppmärksamhet. Berömmer henne när hon söker kontakt med mig. Vi går inte därifrån förräns Tyra är lugn och håller fokus på mig. Då blev promenader den vägen mycket trevligare för oss och jag är tacksam för att jag får ett sånt tillfälle att träna Tyra.

MEN det gillas inte av pälsbollens ägare. En gång viftade de armen mot mig och ville att vi skulle gå iväg. Men jag igonerade och gjorde som jag skulle tills jag var nöjd med Tyras beteende, så gick vi iväg. Det är synd att ägarna inte förstår/ser att deras hund får träning på köpet också. Alltså när vi hade stannat tillräckligt länge så brukar hunden sluta hoppa och skälla. Så försvinner vi. Hunden hade liksom lärt sig SKÄLL = DÅ FÖRSVINNER HUNDEN, men nu får den chansen lära sig att SKÄLL = HUNDEN STANNAR, TYST = HUNDEN FÖRSVINNER. Om det skulle fungera - så måste ju alla som passerar stanna och gå iväg när hunden är tyst, det funkar liksom inte. Men kanske med tiden så lär hunden att vara tyst MOT JUST OSS?! :)

Kommentarer
Postat av: Malin

Jag brukar inte undvika andra hundar när jag är ute och går med epoxy, försöker få hans uppmärksamhet och att exempelvis han sitter och tittar på mig ist. Brukar gå bra, han sticker aldrig iväg och det är skönt :) men om okopplad och vi går med: gg måste springa och hälsa;)



Problemet med att träffa andra hundar är att epoxy är Okastrerad och andra hundar vill då ofta försöka dominera honom men epoxy är så valpig och "?".. Han är så klumpig och är överallt. Skulle vilja se hur du hanterade honom/skulle göra. :) själv har jag ju inte så mkt kunskap. Mhm:)

2011-08-08 @ 23:44:09
Postat av: Bella och Chica - en hundblogg

Så bra skrivet! Det är skönt att läsa när någon skrivit med det rätta tänket! :)

2011-08-09 @ 12:09:30
URL: http://flappy.blogg.se/
Postat av: bea

härligt skrivit, bara så rätt.

2011-08-10 @ 08:22:42
Postat av: Patricia & Elwiz

Jag hade varit jätte tacksam om någon som såg att jag hade problem med Elwiz (som ibland verkar vilja äta upp den mötande hunden) hade stannat o satt sin hund ner tills jag fått kontroll på Elwiz. Istället för att bara titta dömande på oss. O hade jag haft "pälsbollen" hade jag oxå tyckt det var bra att någon vågade sig fram o inte undvek liksom :P.

2011-08-20 @ 00:09:06
URL: http://elwizdagbok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0