Kamphunds fördomar - som vanligt, när ska det sluta?

För ett par veckor sedan klev jag och Azi på bussen, där satt en tant med två cocker spaniel hundar. De gläfsade och skällde och verkligen ville åt Azi. Men jag sa åt Azi sitta bredvid mig och hon satt så fint och tittade inte ens på de två hundarna. Så plötsligt pratade tanten till mig; - "Är din hund snäll?". Jag såg vad hon sa men jag blev irriterad - MIN HUND SITTER JU HELT TYST OCH VISAR INGET INTRESSE FÖR HENNES GLÄFSNDE HUNDAR, OCH HON SKA FRÅGA OM MIN HUND VAR SNÄLL, NÄR DET ÄR HENNES HUNDAR SOM INTE UPPFÖR SIG! Så sa jag att jag var döv och slapp svara på frågan fast jag förstod vad hon sa.

Idag mötte vi igen i samma buss, hennes hundar betedde exakt samma sätt, de hoppade, skällde, gläfsade, ja allt möjligt. När vi närmade de, så märkte jag hur folk började vända och flytta sig för att glo och det känns som de tänker "nu kommer en kamphund, och det ska bli intressant och se hur hunden reagerar när den möter de 2 hundar där" . Men jag och Azi bara gick och kom förbi dom utan problem, Azi nosade inte ens, utan bara gick rakt framåt och satte sig så fint på golvet vid stolen. Så började tanten glo på mig och hon hade en vän med sig och de pratade och glodde som fan på Azi. Hennes ansiktuttryck visade som att hon var pinsam och "imponerad förvånad". Vi kliver av på samma ställe å tanten gick iväg med sina hundar, hennes vän stod och väntade på bytes buss som jag. Så stod hennes vän och glodde och log brett åt Azi.

SE DÄR KAMPHUNDAR KAN FAKTISKT VARA SNÄLLA!


Kommentarer
Postat av: Quila o Ronja

Förstår att det måste vara så tråkigt, med folks fördomar. Ofta, inte alltid förstås, är det ju dom små, ettriga, skällande småhundarna som är värst. "Tanterna" kanske trodde att Azi skulle äta opp dom, hehe. Har ju tidigare berättat om en granne, som har två små hundar, av terrier typ. Han envisas med att lyfta upp dom varje gång vi möts. Där sitter dom, i hans famn, och "gläfser". Vad ger det för signaler?

Tur att inte "killen" visat sig igen.

Kram

Susanne

2011-02-02 @ 21:12:16
URL: http://Quilaoronja.blogspot.com
Postat av: jennifer

seriöst, nu är jag verkligen trött på fördomar mot hundar... fyfan... Det suger... suck..men bra azi beivsar..men sorgligt att hon måste bevisa hur snäll hon är...

2011-02-02 @ 22:42:29
Postat av: bea

omg töntigt att de "tänka" så men du måste va skitstolt.. jag är iaf stolt över azi å dig ofc som har "koll" hihih

2011-02-02 @ 23:10:32
Postat av: JooBoo

haha, såna folk är bara så dumma när dom stämplar alla "farliga" ska vara kamphund. alla hundar kan va kamphund. ;) dom små vovvar är nog såklart bortskämda så dom gör precis vad dom vill. :) njuter alltid av att läsa nån som du skriver om folk blir paff. :P

2011-02-03 @ 08:43:04
Postat av: Lina

När jag åkte tåg förra helgen så satt de en "kamphund" i samma vagn som mig. En supertrevlig tik på 10 månader. Hon var en blandning mellan 4 olika raser men såg ut typ som en stor amstaff. När konduktören ser henne så ber han ägaren att ha hunden på sätet längst in så folk inte blir rädda. Medan Trazzel och en annan hund fick ligga mitt på golvet om de ville . Jag blev riktigt förvånad och arg, tänk att ha sånna fördomar. Den hunden var hur trevlig som helst ju...

2011-02-03 @ 13:54:13
URL: http://mybutterfly.blogg.se/
Postat av: Carina

Ja det är ju ägaren som formar hunden! Måste känts jätte bra :)

2011-02-06 @ 13:18:47
URL: http://carinaduvefjord.blogg.se/
Postat av: Patricia & Elwiz

Usch för dessa fördomar!

Azi är superduktig! Önskar mitt monster också kunde vara så duktig med andra hundar, just nu lever han upp till "småhunds fördomarna" rätt så bra när vi möter en annan hund xD!

2011-02-16 @ 18:40:08
URL: http://elwizdagbok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0