Weight Pull - jag har funderingar kring sporten


Start-stopp träning med Azi, höst 2008.

Jag har varit själv aktiv i sporten med Azi 2007/2008. Med Örebro gruppen. Körde DW promenader tillsammans och tränade start-stopp. Vagnstränade vid Bista kapplöpnings bana. Som tyngst hade Azi dragit 200 kg, det gjorde hon efter ett års träning 2 gånger i veckan med Örebrogruppen, dessutom en enda gång bara hade hon dragit 200 kg. Det gäller till och med DW, Azi drog förut 4-8kg kätting. Aldrig mer än så.

Jag visste då inte så mycket om sporten - jag var relativt ny i sporten. Azi med. Så jag var mycket inne i SWBA (Swedish Working Bulldog Association) forumet och lärde mig massa nya saker. Frågade en massa frågor till tränarna i Örebrogruppen. Första intrycket av sporten varit positivt. Människorna är väldigt hundkär och såg till att hundarna drog med lagom av vikter. Med vilo emellan och stretchning.

Men när sporten blev större och större i Sverige, kom det in mindre seriösa människor med sina så kallade renrasiga pitbull hundar. Sen började jag märka att inte ens seriösa hundägarna som ville hundens väl och hunden ska få en arbetsuppgift och göra något kul tillsammans med hunden. Nej, hunden ska vara den starkaste och det är väldigt cool att hunden kan dra 700 kg efter tredje ronden av vagnen.

Det blev mer och mer med vikter, massa vikter. Detsamma gäller med DW, massa vikt och flera kilometer. Tränarna i gruppen sade inget, inte ens andra aktiva i gruppen. Så man kan börja undra vart Weight Pull är på väg till. Var finns den hundkära människor som ville sin hund väl? Det känns som människorna konkurrerar med andra i sporten om vems hund är starkast.

Det fanns en hund som har startat sin första WP tävling, utan hunden ens har dragit vikter på vagn nån gång alls. Ända tillät ägaren sin hund dra upp till 500 kg. Detta är rent av djurplågeri - och det förvånar mig att tävlingsledaren eller veterinären på plats inte sa något alls?

Det finns självklart fortfarande seriösa hundägarna som tar hand om sin hund och tränar hunden på ett sunt sätt. Fortsätt så! Se till att de oseriösa ska inte förstöra en fin sport, Weight Pull, som är bra på alla sätt. Lydnad, fysiskt, mentalt - allt ingår i sporten, annars lyckas man inte. Sporten gills, jag tycker om sporten, så länge det är sunt och behandlar hunden rätt.

Tänk er - hunden gör inte för att de ska motioneras och bli duktig i Weight pull, hundar gör det för att få belöning och tycker att det är kul.

Inlägget är inte riktat mot någon - utan det är förundringar jag har och mina åsikter. Mitt intryck av sporten har tyvärr förändrats, beror det på hur människor behandlar sin hund, som jag inte tolerar?, eller inbillar jag mig totalt?, eller något annat? Vad tycker ni själv om detta?


Kommentarer
Postat av: Jennifer

Såg du skrev till tina om hon hade läst din inlägg.. Blev nyfiken och kikade... Fyfan... Jag vet inte om du vet, jag har alltid varit skeptisk mot såna sporter, för jag va livrädd att människor skulle använda sporten på fel sätt..O skadar hundar istället....



Det är verkligen sorgligt, snart finns det nog inte renrasiga med bra stamtavlor pittbull kvar:( Känns som dom håller på att bli utrotade pga idioter som blandar ihop, och avla runt hundfamiljen..

Usch det gör mig rätt så ledsen..När man har fått träffa några fina pittbull...



Tillbaka till sporten, suck det är verkligen trist.. Ksk denna sport får ta hårdare regler för att kunna tävla..men det finns säkert olagliga privat tävlningar som folk gör fel.. suck...det gör mig verkligen ledsen:(

2011-01-26 @ 21:51:09
Postat av: Bella

Nu blir jag arg. Jag visste det skulle leda till något hemskt :(



Kanske sporten inte ens ska finnas alls.

Alltid något bra leder till något dåligt till slut.

2011-01-28 @ 01:14:48
Postat av: Nicole

Jag har själv sett enstaka ekipage på tävling som jag direkt har fått känslan av att här gäller det att hunden ska dra så mycket som möjligt och gör den inte så duger det inte. Om hunden inte sitter ner tar den i neckskinnet och rättar till sittanet.. det ser så tråkigt ut..



När vi tävlar har jag valt att gå av vid ett godkänt drag även om Alfons säkert hade kunnat dra mer så räckte det för mig. Vi vann inte tävlingen men vi vann för oss själva, det var en seger för oss för det var rekord draget.



Tyvär finns det ju alltid dem som bara ser det hela som någon slags vinna eller försvinna. inom alla sporter! Och även vuxna som drar sina barn för långt för att den ska vinna just den matchen. Jävligt tråkigt.



2011-01-31 @ 20:10:20
URL: http://nicoleochalfons.blogg.se/
Postat av: jennifer

tänkte på en sak ang om det.. Som du ksk vet, i england, irland, spanien och några vissa länder till.. Om hundar förlorar tävlingar (jag pratar om greyhound nu) om den har kommit sämre placeringar i ett par tävlingar..Då får den en plågsam död, hängde den i ett träd.. om den hade vunnit mkt tävliungar då fick den en snabb död..



Det var stort nyheter för ett par år sen.. Jag grät och mådde skit dåplig när jag läste.. Jag var ju uppvuxen med grehound..Jag vet sporten är helt annat.. Följde mycket med pappa o stymorsan o tävlade i hela sverige..

Sen läste jag i senare år, att det gjordes så mot pudlar..Men i annan tävling , utställningar..Man mår verkligen skitdålig:( Min styvmorsan ska skaffa en greyhound snart elr senare..Det ska bli roligt :)

2011-02-02 @ 22:47:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0