Mannen som lever med vargar

- Världens bästa bok någonsin! Jag har aldrig gråtit till en bok från den första sidan till den sista! Inte för det är sorgligt eller hemskt - utan för det är FAKTA om naturen, om hur vi människor håller på att förstöra, eller har redan förstört så mycket. Människor förstår inte hur mycket man har förstört för sig själva. Vargarna är en av de viktigaste varelse i naturen om världen ska hållas stabil och att alla ska kunna må bra. Och jag blev så rörd över hur underbara vargarna och resten av djuren i världen är, det är helt otroligt häpnadsväckande om hur de överlever naturen och har inga hjälpmedel - utan är så beroende av sin flock och de har bara sina tänder och kroppsspråk.

Det är så pinsamt; Vi människor har massa av pengar, vapen, hjälpmedel - och vi klarar det sämre än djuren.

Det kändes som att boken säger allt jag har tänkt och tyckt i alla år utan att kunna uttrycka mig OM HUR JAG TÄNKER och VAD JAG MENAR. Där i boken fanns allt svar på hur jag hade känt och tyckt. Helt otroligt att det finns en bok som handlar om allt precis vad jag tycker, äntligen liksom! Och att jag inte är ensam om, Shaun Ellis är helt otrolig människa. Jag skulle kunna döda för att han ska bli min man, nästan ;)



Shaun skrev en stycke boken som jag tror verkligen på; En gång i tiden levde vargen och människan sida vid sida, och båda respekterade och drog nytta av den andras sätt att leva. Sorgligt nog är den tiden förbi, och jag tror att det har inneburit en stor förlust för oss. Det naturliga balansen i naturen som de hjälpte till att upprätthålla har upplösts, och flera arter, inklusive vår egen, har fått leva okontrollerat och ohälsosamt - i ordets rätta bemärkelse. Det här låter kanske inbillning, men jag tror att förutom det faktum att vargen kan läka naturen och återställa balansen, skulle mänskligheten må bra av återingen ha vargar ylande i skogarna. Vi har mycket att lära av den lojalitet de visar sina familjemedlemmar, deras sätt att lära upp och uppfostra sina barn, deras sätt att ta hand om de sina, och de omständigheter under vilka de använder sina mäktiga vapen för att döda.

Kaptiel 24 är riktigt bra för oss som ska skaffa en valp. Där beskrivs om hur vi ska välja valp från en kull och det motsvarar vilket roll hundarna skulle ha om de hade levt i en vilt flock - vargflock. Det var så intressant och så börjar jag faktiskt fundera på hur jag skulle välja en valp. Det finns tre beteenden som valparna kommer bete sig och det är så olikt. Valparna som skulle annars ha dessa rollerna i en vargflock;

Alfahane/hona - en alfa valp sitter längst bak och bevakar kullen och omgivningen. Men människor tror att de som är framåt och rusart för att hälsa oss är ledaren i flocken, det är tvärtom. Hunden blir lätt att träna och är lättlärd, men den väntar hela tiden på att hitta ägarens svaghetstecken och det är DÅ de tar över flocken, det kan hända när den är 6 månader eller 2 år, när som helst. Om inte du konstant ligger steget före hunden alltså.

Betadjuret / verkställaren - är den valp som är orädd och kommer fram till dig när du kommer till kullen för att välja en valp. Hunden tänker inte - den bara hugger in, den är som upprätthåller discplinen, polisen, livvakten. Hans roll är att skydda flocken - så de tänker inte, de gör bara deras jobb och det är dom som håller att flocken följer flockens regler. Det blir en sån hund om vi väljer en sån valp från kullen, får vi en sån vaksam och nervig hund som inte tänker för sig. Får hunden inte ligga i soffan, så ser de till att barnen i familjen inte får ligga där också, regler ska hållas för alla rättvist.

Kvalitetskontrollanten - de är utmärkta som sällskapshundar,  - men kan ha problem med skällande, för det är de som håller utkik för fara och sen varnar för flocken om nåt skumt är på gång. I kullen kommer de inte fram till oss, eller inte sitter bakom och bevakar, utan de ligger och trycker i ett hörn med ett öga vaken.

De kanske inte stämmer 100%, hundar har avlats för att bli sällskapshundar, men var och en har självklart varginstinkter kvar och så stämmer det nog mer eller mindre. Jag har ju inte sett hur Azi var när hon var valp - men jag kan tänkas att hon är Kvalitetskontrollanten, hon är utmärkt sällskapshund, lätt att träna, är nöjd med att lyda och få mat. Och hon varnar verkligen om det är något skumt tycker hon, till och med om hon ser en fågel flyga utanför fönstret.



NI ALLA MÅSTE VERKLIGEN LÄSA BOKEN. VERKLIGEN ETT MÅSTE!
Igår köpte jag hem boken, jag bara måste ha den på min hundhylla. Shaun Ellis ...

Kommentarer
Postat av: Ebba & Molly

Det du skrev fick mig verkligen att vilja läsa boken, får skaffa den inom kort! ;)

2011-03-26 @ 18:16:33
URL: http://dreamingaboutmolly.blogg.se/
Postat av: Annica

Jag önskar att jag också hade en matglad hund haha. Man får lura i honom lite godsaker i maten annars så äter han inte på en dag ibland två haha..

Postat av: Quila o Ronja

Guuud, vilken bra bok. Har faktiskt hört lite om den tidigare. Nu bara måste jag läsa den.

Tack för tipset

Kram

Susanne

2011-03-26 @ 20:09:35
URL: http://quilaoronja.blogspot.com
Postat av: Becca & Olga

Ja det tycker hon kan vara riktigt mysigt ;)Lite jobbigt när man ska klippa tassar dock. I klippmaskinen är väl inte så rolig häller, men hon håller ut. När jag går till trimbordet och börjar plocka och ropa på henne kommer hon alltid farande och studsar på mina ben för att hon vill upp så många stunder tycker hon det bara är mysigt. Hennes favorit är ju när vi tar fram fönen, den gillar hon att sova under :D

Trimmar henne 1 gång månad ca, badar henne var 5e dag till 1 gång vecka för att pälsen ska vara tovfri och borstar henne var 3e dag, samt tvättar ögon, svamp mellan tassar osv varje dag eller varannan dag. Så det är en hel del tid hon spenderar på trimbordet ;) Men hon har vant sig och vi har ju tränat massa på att hon ska tycka det är mysigt på bordet för annars skulle det ju aldrig funka om man har en hund som inte tycker om att bli pysslad med. Då blir ju pälsvårdsstunderna ganska jobbiga....

2011-03-26 @ 22:41:27
URL: http://sweetolga.blogg.se/
Postat av: S@tu

Vilket intressant inlägg :-) Den boken tänker jag införskaffa! Jag har för övrigt också en kvalitetskontrollant i min lilla Smilla.

2011-03-27 @ 08:30:57
URL: http://satusliv.blogg.se/
Postat av: Anna & Nova

Den boken låter verkligen läsvärd. Skulle nog ta och köpa mig den :)

Visst är det så att hundar har mycket gemensamt med vargarna!



Sv: Tack för dina rader i min blogg :)Just nu känns det så hopplöst med tävlingskarriären :( Det skall vara kul att tävla och man skall inte behöva bli orättvist behandlad och nedvärderad!



Kramar

2011-03-27 @ 11:43:11
URL: http://ellegaard.doggyblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0