Vilodag & Problem m Tyra

Idag har hundarna fått sin vilodag, de var m på jobbet fem timmar idag och fick summan 2.5 timmar vanlig promenad på hela dagen idag. De sov och var nöjda med lugnet, de behövde dom.

Jag har en litet problem med Tyra som jag behöver ha hjälp med! - Hon äter gärna saker, äckliga!, därute. Bland annat andra hundars bajs! Och en gång tog hon upp en död PADDA, som jag inte vågade ta ifrån henne, för den var så äcklig. Jag visste inte hur starkt hon försvarade grejer i hennes mun, men nu har jag lärt känna henne, hon protesterar inte om jag öppnar hennes mun och tar ut saker. Men hon ryggar till, men blir inte arg och försvarar liksom. Hon hittar ju sakerna innan jag upptäcker och då är det försent, vips är dessa i hennes mun eller mage. Så hur ska jag göra? Kan ju inte hålla stenkoll varje steg hon tar, eller måste man nu i början av träningen...?

Kommentarer
Postat av: Elon och Linus matte

Hur gammal är Tyra ? Linus är också så. Ibland hinner vi inte alls med att ta ut det han har i munnen. Hästskit har vi lyckats få honom att låta bli ganska bra, men allt anant. Papper, rådjursskit, kattskit, pinnat , stenar...ja det mesta. Otäckt ifall det är något farligt. vet heller inte hur man ska göra, för de tuggar bara fortare ju närmare man kommer.

2011-05-04 @ 00:02:08
URL: http://cockernelon.wordpress.com
Postat av: Lina

Oj, du vet kanske det redan, men paddor och grodor kan vara riktigt giftiga för hundar.

Jag tror att du får försöka hålla stenkoll på henne hela tiden, för har dom väl lärt sig en sån där grej så kan det vara svårt att få bort om man inte kan vara konsekvent hela tiden. Men jag vet hur svårt det är, Trazzel käkar också en massa äckel och är så himla snabb så ibland hinner man bara inte stoppa honom.

2011-05-04 @ 08:12:09
URL: http://mybutterfly.blogg.se/
Postat av: Ebba & Molly

Jag kör med kommandot "inte röra". Dock måste jag ha sätt saken innan då men kör man det på många saker utomhus så som skräp och så brukar hundarna lära sig att det lönar sig att inte röra främmande saker. Kanske värt att prova?

2011-05-04 @ 14:40:09
URL: http://dreamingaboutmolly.blogg.se/
Postat av: Anneli

Åh! jag känner igen det där. Både Hera och Romeo käkar allt de kommer över när vi är ute. Tyvärr har jag inget bra knep på hur man ska göra för att de ska låta bli.

2011-05-04 @ 15:36:15
URL: http://hundisthlm.blogg.se/
Postat av: Jannica

Så gjorde Atlas när han var valp också.. Tyvärr måste man hålla koll i början, hela tiden helst, för att lyckas snabbare att bryta den där äckliga ovanan..



Jag gjorde så att varje gång Atlas såg något gott, så tittade han först på den innan han hann gå fram, då sade jag nej (hunden måste veta vad nej betyder, man kan även säga låt bli) och sen fick han godis eller sin pinne (han är pinntokig).



Om jag inte hann stoppa honom innan han hade saken i munnen, så tränade jag in kommandot släpp som jag sade då.



Kommandot släpp lärde jag in via byteshandel. Jag tar sällan saker ifrån hundarnas munnar utan säger släpp och ger sedan det dom vill ha i utbyte. Detta gjorde jag dock bara i början, och nu räcker det med bara släpp och sedan en klapp... :)



Hoppas jag var till någon hjälp :P Klickar kan vara skoj att använda till de olika kommandona, mina hundar brukar fatta mycket snabbare då iaf haha :P

2011-05-04 @ 21:47:09
URL: http://zhalleslashatlas.blogg.se/
Postat av: Quila o Ronja

Det är inte kul, när dom stoppar i sig precis allt :-( Just "hundskit" har inte Quila o Ronja ätit, men i övrigt har dom nog provat på det mesta. Numera fungerar det ganska bra. Med massor av träning. Men, som du säger, det gäller att vara där, precis när det händer. När Quila var liten, fick jag dra ut stora sorkar ur munnen på henne. Bara svansen stack ut, BLÄÄÄ!!!

Kram

2011-05-04 @ 22:33:57
URL: http://quilaoronja.blogspot.com
Postat av: Helena & Irwin

Prova byteshandel med henne.Ha en sak som hon gillar jättemycket så hon släpper det hon har för att få sin favvogrej.

Kanske kan funka?

2011-05-05 @ 10:07:05
Postat av: Camilla

Hej, min hund var likadan när jag tog över henne.. så fick jag höra att man kan ge dom annanas så ska dom sluta. Det funka faktiskt + att jag sa varje gång hon nosa på bajs - ajabaja!



Lycka till :)

2011-06-23 @ 14:13:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0