Märgben/BARF, hur ofta ger ni er hund/ar?

Jag ger mina hundar märgben/BARF 1-4 gånger i veckan. Den är jätteviktig tycker jag, tänderna får jobba ordentligt och så rensar man rent mellan tänderna. Och den är bra för hjärnan också. Jag tror inte på att man ska tandborsta sina hundar, man ska istället ge märgben/BARF som "tandborste".



Positivit med den;

Azi - Jag gav inte märgben/barf första åren hos mig, utan vanliga oxhud ben från mataffärer. Hennes mun luktade lite. Men när jag började och ge henne märgben för 4 år sen så har hennes andedräkt förändrats. Hon luktar jätte gott om munnen ;) Nu när hon är så gammal luktar det inget alls i munnen heller, så rent och fräscht inne i munnen. Azi har nästan inga tandsten, hon har haft tandsten när hon bodde hos mig de första åren när jag inte gav henne märgben, så skrapade jag tandsten då och då. Men efteråt - inga tandsten, inte alls nu när hon är 10 år. Återigen, så fräscht i munnen!

Tyra - Hon hade en tjock och stor tandsten på ena tand när hon kom till mig för 10 månader sedan. Jag försökte skrapa den men hon fick panik när jag skulle pilla i hennes mun. Så det var ingen ide att tvinga henne eller låta veterinären göra det. Jag tänkte göra det när hon är tränad och accepterar att jag pillar i hennes mun, (det gör hon nu, skönt), men när jag skulle kolla - så är tandstenen helt borta! Hennes andedräkt luktar också gott. 

Negativt med den;

Hundarna KAN svälja lite för stor ben bit ibland så spyr de upp den, men inte ofta så jag är inte orolig.


Kommentarer
Postat av: P.S Hundar

Våra hundar får märgben alldeles för sällan, tycker att det luktar så äckligt, slakteri, så luktar hundarna det om pälsen så länge efter :P haha

Ska bli bättre på att ge dom det på dagis ;)

2012-02-17 @ 21:46:30
URL: http://pshundar.se
Postat av: Malin & Dylan

Åh, måste bli bättre på att ge färska ben! Vart köper du dom? På mataffärer?

2012-02-17 @ 23:07:47
URL: http://[email protected]
Postat av: Emmy

Lyra får lite olika mycket märgben beroende på om hon kanske fått vara ensam hemma ett tag eller inte. Om jag vet att jag ska vara borta mer än 2 timmar brukar jag alltid ge henne ett märgben. Sen ligger alla benen kvar i hennes korg i en fin samlinghög som hon då och då går och knaprar på, även om det inte finns något kött kvar. Så i teorin så har hon alltid märgben, men de är inte alltid "nya".



Brukar köpa en påse med frysta märgben nere på coop så är de bara plocka på ur den när det är dags =)

2012-02-18 @ 21:11:29
URL: http://memyselfandmydog.blogspot.com/
Postat av: Älvan

vart köper du dem??

2012-02-20 @ 02:46:37
URL: http://aelvan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0