12 november - 09

Idag fick jag ett brev av SKK, som innehöll Azis resultat på höftledsröntgen.
Jag blev lite ledsen av resultaten. 

Höftledsdyslapsi grad: D 

Men jag försöker tänka så här att hon är snart 8 år till feburari och är frisk hund.
Med bra muskler, bra kondition och helt bra hälsa. Har inte visat symptom på smärta.
Jag hade bestämt mig innan jag fick veta resultaten att hon skulle leva som hon gör nu, hundrikt liv. Men jag lägger av med att cykla och åka inlines med henne. Istället jogga på mjukt underlag i skogen t.ex. (men hur ofta joggar jag, haha).

Idag kväll var jag på Hundstyrkans promenad. Då passade jag på att fråga Linn Svensson om råd. Hon sade det är väldigt viktigt att jag verkligen tränar och tränar hennes muskler hela tiden, så det stärker runt hennes höfterna och resten av kroppen. Dragweight är en bra grej tycker hon om Azi drar max 2 kg. Densamma med klövjeväska max 1 kg.

Hon förslog Anna Holmberg som jobbar på Hundkuranten. Hon kan kolla genom Azis kropp och hälsa. Sedan ger hon en lämplig träningsprogram för Azi. Jag har även tänkt låta henne börja simma, t.ex. en gång i veckan hos Haninge Hundhälsa. Anna samarbetar med Haninge Hundhälsa och det tar bara 20 minuter buss från mitt hem, perfekt. 4000 kr för årskort för att simma 1/ggr vecka. En underbar historia om en Rottweiler som har D-höfter.

Nu tycker jag det ser ljust ut, så jag ser fram emot och kontakta Anna Holmberg och får se hur det rullar på :) Allt för lilla kära älskade Astir-Azalea <3


Kommentarer
Postat av: Cissi

vad tråkigt att höra. :( men det blir säkert inte några problem, många hundar lever med C-D höfter och har inte ont alls. kanon att du anpassar träningen, det är inte många som tänker så långt tyvärr. :(

2009-11-12 @ 23:24:49
URL: http://ceciliakaye.blogg.se/
Postat av: Sofia & Hiro

Hej!

Trist att läsa om höft resultatet, men huvudsaken är ju att hon mår bra och är frisk :) Kul att du såg Fairy och hennes matte på barmarks SM. Jag såg bilder därifrån och det ser hur kul ut som helst. Vilken kraft i en liten miniatyr bullterrier. Fick ett mail från en tjej i Litauen med bilder när hennes 3 vita stora bullterriers springer som dårar framför en trehjuling. Ser verkligen ut som en fartfylld sport :) Vetefasen om jag personligen skulle våga stå där bakom bullarna som ränner fram i full fart. :)

2009-11-13 @ 02:50:41
URL: http://hirosvarld.blogg.se/
Postat av: Carina

Förstår att du är lite ledsen över resultatet. Men vad skönt att du ser alternativ. Träna på med Azi och stärk hennes muskler så kommer ni att få många underbara år tillsammans utan smärta.

2009-11-13 @ 05:58:46
URL: http://tysonochganget.blogspot.com/
Postat av: Silje

Nej, om det inte verkar som att hon har något problem så tycker jag också att det bara är att köra som ni har gjort innan. Det är ju sant som hon sa, att det är bra att fortsätta träna musklerna så det blir ett stöd. 4000 för simkort i ett år är inte alls illa! Tycker det låter som att du har en bra plan :D Duktig!



Promenaden i går var jätte fin. Slår mig att Clifford har blivit så lugnt (eller kanske det är jag som har blivit lugnare?). Blir mer aktivering i helgen, orkar inte så mycket i veckan när jag jobbar :( Hehe, sant som du säger, är ju lättare att lära om det inte blir för mycket på en gång :D

2009-11-13 @ 08:46:20
URL: http://lifeofcs.blogg.se/
Postat av: Helena

Hundkuranten verkar jättebra! önskar jag bodde i närheten,vore ngt för Irwin som både ledfel,spondylos och c-höfter.

2009-11-13 @ 09:09:22
Postat av: Patricia & Duke

han sa att bara duke känner sig trygg i buren så spelar de ingen roll om de låter lite utanför. SÅ ja ska vänja han vid att vara i buren medan jag t.ex dammsuger oså. Sen ska jag nog köpa dap o spraya i buren innan.

Jag vill helst inte ge honom drogerna jag fick, det är ju narkotikaklassat och han blir heeeeelt borta. Det är till för dom som har muskelspasmer, kraftiga, och epileptiskaanfall, ångest och oro, människor alltså. Oså ska jag ge det till min valp xD känns väldigt osäkert då många reagerat på det!

Osen sa veterinären att det är bättre att han vänjer sig vid o flyga, för om ni ger honom tabletterna så får ni fortsätta med det varenda gång han skall flyga. Sen e de massa biverkningar som yrsel o kräkningar osv =/ sen kommer han inte vara sig själv på hela dagen.

Näe, de får bli dap xD!

2009-11-13 @ 09:56:05
URL: http://dukesdagbok.blogg.se/
Postat av: Sara

Självklart får du fråga :).

Jag har två kroniska sjukdomar som jag springer till läkaren för stup i kvarten. Inför varje läkarbesök krävs blodprov så det blir ganska ofta. Skönt att spruträdslan försvunnit i alla fall ;).



Åh, vad bra att de hittade felet! Har du känt dig bättre med järntabletterna?

2009-11-13 @ 10:07:44
URL: http://lifewithtexas.blogg.se/
Postat av: Suzzie

Beklagar röntgen-resultatet!! Men det låter som att hon kommer få fina sista år tack vare Dig =)



Kuuuul att Du gillade bildbomben, riktigt kul! Har tusentals bilder, men då lär Du få sitta tills Du ruttnar, hihi! Vem hunden var vet jag tyvärr inte.



Det stämmer, men jag tog bort den efter en del skit som hände...

2009-11-13 @ 10:13:20
URL: http://armon.blogg.se/
Postat av: Patricia & Duke

haha aa!sen våga han inte riktigt bära pinnen först för det var så mycket snö/is på den så det isade i tänderna :D!

2009-11-13 @ 10:16:21
URL: http://dukesdagbok.blogg.se/
Postat av: Suzzie

Det är jag helt säker på att Du kommer göra =)



Tusen tack, värmer att höra! Gör mitt bästa ialla fall =)



Ja, inget fel på Ditt minne hör jag ;o) Har Du BDB?

2009-11-13 @ 10:20:03
URL: http://armon.blogg.se/
Postat av: Sara

Hoppas du får bli piggare snart! Det är visst vanligt bland kvinnor att få järnbrist. Mamma har samma problem. Klart, det tar väl ett tag innan pillerna ger full effekt!

2009-11-13 @ 10:22:55
URL: http://lifewithtexas.blogg.se/
Postat av: Silje

Konstigt att det växer snabbare om man filar. Men jag tror att Clifford och jag kommer tycka att det är lit bättre och "mysigare". Hehe, tack! Det känns verkligen ut som att vi har förändrats mycket de senaste månaderna :D Jag gillar det!

Det kommer att gå bra att ringa, men säger lycka till ändå ;)

2009-11-13 @ 10:30:36
URL: http://lifeofcs.blogg.se/
Postat av: Sofia & Hiro

Hej!

Nej, jag känner inte minibullen som kör drag, men vi är med på samma forum, www.bulleforum.se så jag har sett lite info där. Ja, drag verkar riktigt häftigt. Dock så är bullarna för tunga för att springa fort några längre sträckor så det är inte min grej.



Jag kommer inte att köra wp med Hiro då jag inte tycker en bullterrier är riktigt byggd för det. En bullterrier är nog så tung för sitt skelett som det är så risken för förslitning är stor. Däremot att dra något kilo i sakta tempo ska jag fundera mera på och passa på att fråga vetten när jag gör Hiros hälsotester. Hiro uppskattade när vi provade på så om veterinären tycker att det är sunt för honom så kommer jag att träna lite sånt med.



En bulle är mycket envis och rätt så okänslig vilket innebär att det i vissa situationer krävs enormt mycket träning för att inte lillpojken ska dra i kopplet. Han kan fot och "vänta" när vi är på promenad och när vi tränar på en plan bland andra hundar, men när vi går tillsammns med andra hundar för att förflytta oss längs en väg, stig etc så vill han absolut inte gå sist utan drar som fasen i kopplet. Vi tränar på det varje vecka och han får nästan alltid gå sist. Det går framåt dock :)

2009-11-13 @ 10:35:50
URL: http://hirosvarld.blogg.se/
Postat av: Ira å Mio

Har ej kollat den hemsidan men ska senare i em, men du verkar iaf vara positiv så verkar som du fått en bra tips fr Linn..



Jaa tur du i prinicip kan fortsätta som du gjort hittills bara lite lättare vikt på henne... hundsim låter ju jättebra oxå tur det finns i haninge så är det ju ej långt bara buss fr ditt hem..



Azi är ju gammal och haft en jättebra liv trots d-höft och hon har ej ont o det är ju jättejättebra!

2009-11-13 @ 11:04:36
Postat av: Cissi

sv: ja, absolut att det är en självklarhet. tyvärr finns det puckon därute som inte alls tänker såpass långt, tror att det inte alls är skadligt att dra 400kg med D-höfter. tragiskt. :(

2009-11-13 @ 11:33:49
URL: http://ceciliakaye.blogg.se/
Postat av: nicole

hehe han får upptäcka och lära av sina misstag:) haha, ne då han har koll :) men hon är redan 8 år och inga problem. Det är ju lovande! Det blir nog inga problem :)

2009-11-13 @ 12:54:29
Postat av: Patricia & Duke

hahaha jepp. Men man ser ju så tråkig och obetydlig ut i jämförelse med sötvalpen ju :D!

2009-11-13 @ 14:48:49
URL: http://dukesdagbok.blogg.se/
Postat av: Anneli

Vad tråkigt att höra om Azis höfter, men jag tror att med rätt träning så kommer hon att må bra länge, länge. Du är ju så mån om henne och gör så mycket varierande saker för att hon ska röra på sig på rätt sätt och att gå och simma är väl toppen.



Ha en fortsatt skön helg!

2009-11-13 @ 14:57:56
URL: http://hundisthlm.blogg.se/
Postat av: Filippa & Ester

Tjo! Självklart ska vi ses snart igen! Det var visst lite svårt att prata igår då det var flera saker som försvårade möjligheten!

Den lilla r**** tror jag var en liten mexikansk nakenhund "Xoloitzquintle".... eller möjligen en liten peruansk nakenhund.

2009-11-13 @ 16:58:19
URL: http://sweetester.blogg.se/
Postat av: a.s

och nu har jag också lärt mig en sak,att teorin som säger att hundar som ligger med benen bakåt som en groda har inte höftledsfel.. stämmer ju inte alls! usch, det här var ju inte bra men.. azi har det bra och har inte ont just nu av det och nu gör du ju allt för att hon ska aktiviteras rätt efter hennes behov.. Detta är ju super, bara det.. Styrkekramar!

2009-11-14 @ 07:51:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0