Dogparkour Sweden promenad!

Idag efter jobbet träffade jag några ur Dogparkour Sweden gruppen i facebook, vi sågs och gick längs tantolunden från Skanstull och tränade en massa med hundarna. Vi var 7 hundar idag, nya ansikten och nya hundar. Riktigt kul!

Tyra var ganska trött efter jobbet, men det gick bra i början men sen på slutet blev hon jättetrött och började bli okoncenterad. Drog i koppel och flåsade, ville bara bada... Lilla gumman jag är så stolt över dig för din insats och hur mycket du försöker!

Nu när vi kom hem (för 15 min sedan), tvingade jag henne ner i min säng och sa åt henne att hon ska sova! Så bums somnade hon nu, får snart smyga in i sängen så jag inte stör henne. Ja, jag är skittrött också! PUH :)

Bilder ska vi få om ett par dagar!!

Kvällens dragträning + lek med bollen!

Vi tog en dragweight träning ikväll på 3 kg, i solen och i terräng, riktigt trött blev Tyra! 30 minuter drog hon intenstivt, jag är nöjd med hennes pass! Hon har inte tränat riktigt fysiskt sen hon fick kennelhostan, jag ville ta det lugnt med henne. Men nu börjar allvaret igen! ;)

Efter dragweight stannade vi vid en skola och lekte med en fotboll som Tyra hittade där, ooops! Men bollen var redan trasig, så! Hon sprang och sprang med bollen hur som helst!! Hade så roligt!!

Till slut blev vi så trötta och la oss i skuggan i gräset och vilade :D

En underbar stund med Tyra! -Extra kärleksfullt då hon har varit hemma själv idag från jobbet, hon behövde vila efter Borlänge resan, hon hade tillgång till trädgården hela dagen så hon har gått ut och in själv. Skönt det!

Här tränade vi!
Här lekte vi!

Här vilade vi!

Hann även med ett par dogparkour tricks! Värsta flirtaren Tyra! Titta sååå coooool hon är, hon KÖR BIL!

Du med döva hunden i jämtland, med japansk chin, tror jag!

Kontakta mig igen, jag har tappat bort din mailadress! :(

Borlänge Midsommar!

Jag och Tyra har varit uppte i Borlänge hos Tina&Mira över midsommar! Guud, älskar naturen där, älskar att vara där! Torsdags efter jobbet åkte jag och Tyra upp med tåget till Borlänge, väl framme vid 19.00 tiden åkte vi direkt till Borlänge Bruksklubb och tränade rallylydnad med några rallyfolk. Riktigt skoj och bra träningspass. Tyra var ganska trött - men hon gjorde bra ifrån sig! Mira och Tina var riktigt duktiga också! :)

Självklart löper Mira ALLTID när vi ska ses och som sagt är Tyra ganska förtjust i löptikar, väldigt kontsigt, haha, så fick vi sära på dom för det mesta i lägenheten eller ha Tyra koppel på (ej knyta någonstans utan bara koppel på henne), så kan jag snabbare stoppa henne ifall hon försöker jucka på Mira.

Rallyträningen på Borlänges Bruksklubb!
Mira & Tina i action!

Tyra kollar på Mira!

Skulle sitta snyggt vid skylten, men näha det gick inte...!

Fredagen - midsommar! Jag och Tyra började morgonen med 1 timmes powerwalk och njöt av Dalarnas natur! Efter frukosten tittade vi fyra på dalarna dans vid Gammelgården, mysigt!

Blommor tillhör midsommar!

Efter dalarnas dans fick Tyra & Mira svalka vid Dalälven, såå vackert. Även hittade dom träpinne att leka med i vattnet!

Grillningen dags för middagen! Tina har en ny katt, Hilda heter hon! Tyra tycker att katten är riktig kul, de både jagar varandra, hihi.

Tina med sin Mira å andra katten Gösta!

Nu ville Gösta vila på mig med Tyra!

Lördagen - riktigt bakis Tyra! Hon var så dödstrött på morgonen, haha, men efter frukosten efter vi väntat ut ösregnet drog vi till Frostbrunndalen och promenerade där en timme. Råvackert kan jag säga! Det kändes som vi var i Amazonas!!

Efter promenaden besökte vi strutsfarm! Första gången i mitt liv! Smakade även strutskött, gudomligt gott! Riktigt kul och träffa strutsar! Tyra var inte så intresserad av dom, som om hon hade träffat dom en massa gånger förut!

Söndagen - idag är det dags förhemgång! Innan tåget körde vi lite dogparkour promenad. Sen var det dags för tåg hem med 2 byte! Jag brukar alltid boka sista minuten biljetter hemåt, men nu har jag inte tänkt på att det är midsommarshelg och jag åker från Borlänge - efter Leksand. Där är populärt med midsommar, så det var fullt på alla biljetter. Jag var tvungen och åka med tåg som har 2 byten i Ludvika och Västerås, omväg resa! Lååång resa hemåt men Tyra skötte sig PERFEKT i tåget. Sov så lugn bredvid mig på stolen (tur att det var ledig på alla tre tåg jag åkte med). Är världens stooooolt över Tyra!!!!

Lååång dag! Men skoooj!

Imorse vaknade jag och Tyra 04.30, men låg kvar i sängen tills 05.15, fixade oss, åt frukost osv. Sedan vid 06.15 gick vi hemifrån till bussen och åkte iväg 06.30, är framme vid mitt jobb 06.55, lyxigt va! :)

Lämnade ryggsäcken där - sen gick vi ut på en promenad och lek i hundrasthagen tills 07.20, gick tillbaka till dagiset. Öppnade dagiset 07.30! FM. promenaden gick vi till Vitaberget nästan och genom stan. 1,5 timmes promenad. Eftermiddagspromenad tog vi 30 minuters runda, Tyra fick ha sina nya snygga viktmanschetter! ROSA! En från draglägret har sytt, så vackert! Bilden kommer imorgon.

Vi slutade jobba vid 16, så mötte vi upp Anton & Ralph, gick en promenad från Skanstull (där jag jobbar) till T-centralen på 2 timmar. Stannade och tränade hund bland störningar, hundarna fixade det utmärkt! Köpte mjukglass i gamlastan, pratade, tränade, osv osv. Kom fram dit 18.00. Hemma 18.40, helt slut Tyra! Har sovit i min säng sen dess vi kom hem ;)

Medborgarsplatsen!

Jag saknar Azi... De var så fina ihop <3

Dogparkour helg!

I helgens har jag och Tyra varit hos en kompis - en helg med kompisar! Vi grillade, åt gott, skrattade, sov ihop - hade helt enkelt bra! Tyra stormtrivdes i sällskapet! :) Fick massa uppmärksamhet, hon la sig hellre bredvid de andra på soffan istället för mig, haha!

Söndagen på dagen träffade jag Sofia, Anton och hundarna i Skanstull. Vi började med att äta sushi - mums! Sedan började vi med dogparkour promenad mot Vitaberget, där stannade vi upp och köpte varsin glass.

Sedan började vi gå mot slussen, stadshuset, rålambhovsparken och slutändan kom vi till Kristineberg, gick ungefär 1,7 mil - samt med massa dogparkour övningar. Hundarna blev otroligt trött av promenaden och massa mental balansövningar.

Sjukttrött hund hade jag igår kväll, riktigt skönt!

Hjärngympa till frukost!

Tyra fick hjärngympa övningar till frukost - aktiveringstavlan, sökte mat i gräset, gjorde dogparkour utomhus. Nöjd hund! Sedan njöt vi av att sola och bara vara vid Strålsjön tills molnen kom - usch, drog hemåt igen ;)

Sveriges nationaldag - en ledig dag för mig! Latar vi - NEJ!

Upp i ottan 4.30! Tog en mysig och lugn morgon, vid sju tiden åkte vi bussen hemifrån till Nackanäs. Där började vi gå längs Sickla sjön mot Hammarby Sjöstad. Där gick vi uppför Hammarbybacken, skit vackert! Folktomt också, enstaka joggare sprang upp och ner. Men annars bara vi + rådjur å hare, som tur upptäckte Tyra inte dom! ;)

Väl på toppen, åt vi frukost. Eller jag! Och Tyra bara rullade i gräset och njöt av utsikten och livet! Och att få röra sig efter flera dagars still liggande!

Efter en timme gick vi neråt mot en hundrasthage - där sprang Tyra nästan sig ihjäl, lyckan att få springa! Vi lekte med en tennisboll som sen tyvärr försvann bland all bränn nässlorna, synd! Men vi lekte ihop med varandra och hade maximal kvalitestid då vi har varit ifrån varandra alldeles för mycket på sistone.

Vi gick hemåt längs Sickla Strand till bussen, åkte bussen hem 11.00 Mysig dag! Därefter har vi tagit lugnt i solen i trädgården och fixade det nyttiga saker. Lite hjärngympa med Tyra... Bra Sverige dag :)

Vackra Tyra!

Kämpa och ta oss uppåt, men Tyra neråååt?!

På toppen!

Hundrasthagen!

Tyra är på förbättringsväg!

Det har absolut inte hänt någonting alls under veckan - bara hon har varit hemma med korta rundor med några hundvakter + min bror. På kvällarna tar vi 40-60 minuters promenad. Hon har inte hostat något mer sen torsdags.

Imorgon ska vi dra ut på en mini utflykt med varandra när jag har ledigt! Fredagen jobbar jag dock 7.30-18, så får jag hjälp av två kompisar. Till helgen ska jag tillbringa all min tid med TYYYYYRRRRAAAAA!

Nästa vecka - måndagen får hon vara med mig på jobbet, pga ingen hundvakt. Tisdagen är hon hemma med min mamma. Därefter får vi se om Tyra ska börja gå med till mitt jobb igen, då har hon varit hemma i 2 veckor.

Ärligt talat FÖRSTÅR JAG INGENTING på folk som har hundar och jobbar 8 timmar om dagen, hunden blir ensam 10 timmar per dag - dag efter dag, vecka efter vecka, månad efter månad, år efter år. Har de INGET samvete?!

Jag döööör av dåligt samvete nu när hon får vara hemma själv i några timmar MED hundvakter som kommer och rastar henne i endast TVÅ veckor. Och bror är hemma större del av dagen - ändå mår jag SÅÅ DÅLIGT! Skyndar mig alltid hem efter jobbet och sticker sååå sent som möjligt...

Förstår verkligen ingenting...!

Efter tre dagars vila - börjar det krypa myror i Tyras ben!

Hon ville inte ta sovmorgon imorse- hon skulle upp kl 8 och ville gå ut i trädgården för att busa i hennes springpole och bjuder på träpinnen lek. Så jag tänkte - det går inte. Hålls hon vila under helgen kommer hon riva ner väggarna nästa vecka när hon är hemma från mitt jobb. Inte bra för någon.

Så drog vi ut till Hellasgården och tog en promenad runt "Ulvsjönslinga", sen gick vi hem från Hellasgården. Rikrigt mysigt promenad, ett tag sen vi gick i terräng. Härligt! Tyra var hur pigg som helst och sen när vi kom hem var hon lugn resten av kvällen. Jag var iväg till stan ett par timmar också, så har hon bara sovit i min säng hela tiden. Det kändes bra att hon får röra lite på sig.

Det är ändå vila för henne då hon brukar jobba väldigt mycket och bär saker/drar saker/mig. Men nu fick hon promenad utan träning och krav. Pausade vid Hellasgården bad också, där fick Tyra träna lite dogparkour ;)

Väääldigt typisk Tyra! När hon har lång tunga ute, och när jag ska fota - så stänger hon munnen och har lite bit av tungan kvar ute! Jag har försökt länge få bild på den, men aldrig lyckats tills idag!! Så roligt!!