Kloklippning = Mardröm eller busenkel?


Kloklippning kan vara mardröm för många hundar. Enligt min åsikt är det största
orsaken brist på beröring träning och/eller vi har inte hittat den bästa sätt som
funkar för ägaren och hunden.


Mimmi berättade om sin Bamse som är rädd för klotång och hur hon nu är på väg att bota hans rädsla. Jag hade samma problem med Azi i början och jag vill också dela med mig då det finns olika träningsmetoder och det funkar på olika hundar. Jag hade annorlunda träningsmetod än vad Mimmi gör med sin Bamse. (Klicka på Bamse så kommer ni till inlägget där Mimmi delar med sig sin tips). Det visar att det finns inte en träningsmetod som funkar på alla. Alla hundar är olika så alla reagerar och lär sig på olika sätt. Desto mer tips man får ju mer man kan testa på sin hund och hitta det som passar just dig och din hund.

Azi var helt omöjlig att klippa. Hon river, skriker, blev som ett monster och smiter. Vi var tre personer som försökte hålla henne, men det gick inte. Stress situation för henne och för oss. Så till slut fick jag åka till veterinär som fick klippa henne för jag klarade inte det själv. Där fick jag tips av dem – jag skulle använda munkorg. Jag tänkte först ”Ehh, hon bits ju inte”. Men sen förstod jag sammanhang.

Min tränings process var så här; Jag lät henne ligga på soffan och jag satt bredvid henne. När hon såg klotången komma fram började hon skrika och försökte smita. Så satte jag direkt munkorg på henne, så låg hon alldeles prickstilla som en staty så tecknade jag ”bra”. Det gick att klippa henne. Efteråt berömde jag henne med lek och godis. Gjorde så några gånger.

Sen kunde vi utöka lite, efter 6-10 klor tog jag av munkorgen. Azi var stilla 1-2 klor, men sen började hon bli ett monster igen så satte jag på munkorgen igen. Så blev hon som en staty. Gjorde så några gånger.

Sen utökade jag genom att ta av munkorgen efter 1-2 klor, när hon började röra på sig visade jag henne munkorgen. Ibland struntar hon i och fortsatte att röra på sig så på med munkorgen, men vissa gånger förstod hon samband så låg hon stilla när jag tog fram munkorgen. Med tiden blev det mindre och mindre ”hot” med munkorgen.

Mot slutet visade jag klotången så Azi brukar lägga sig själv och jag kunde klippa fint alla klor, men det hände att hon rör på lite om tassarna, så jag visade munkorgen så slutade hon alltid. Efter ungefär 1½ månad var Azi helt botad och kan ligga stilla och tålmodigt under klippnigen. Använder aldrig munkorg nu och jag har inte ens den kvar. Efter tränings processen kunde jag pyssla om hennes tassar och klippa/fila väldigt noga i lugn ro. Efteråt klo manikyr fortfarande idag får hon alltid något gott. Hon blir alltid så glad efter klippningen och följer mig för hon vet att hon får något gott.

Mitt viktigaste tips; Bli inte stressad, otålig, påskynda träningen – det blir inget bra resultat och blir negativt stämning mellan dig och din hund. Istället och ha tålamod, jobba tillsammans med din hund, förstå hur din hund känner sig, visa att din hund kan lita på dig, berömma alltid så fort den beter sig rätt (klick, ge godis, bra kommando). Hade ni samma problem? Hur löste ni? Om ni inte haft problem, hur gjorde ni då från allra början?


Kommentarer
Postat av: jannica

Jättebra tips! Visst är det så, att alla hundar reagerar olika och olika träningsmetoder funkar olika på alla hundar :)

Va skönt att det går bra, jag håller med dig, många stressar nog inför kloklippningen och vill att det ska gå fort osv...



Ja Atlas är jättemjuk :D Va konstigt att du bara kunde se ett videoklipp :( Det funkar för mig :S



Precis, jag tror att många missförstår med flit dom båda, man gillar att hacka och se ner på duktiga hundförare...

Jag förstår vad du menar, Zhalle han är också "klar" medans valpar behöver och kräver lite mer passning haha :)



2010-01-21 @ 00:17:13
URL: http://zhalleslashatlas.blogg.se/
Postat av: jennifer

Jag tyckte det var intressant att läsa din berättelse..fast du berättade lite om det i lördags.. Svea var jätte lätt att klippa ...sen råkade jag klippa av klor en gång för mycket så hon gillade inte bli klippta.. Hon smiter alltid när jag tar fram kloklippning.. Jag tar alltid med godis och kloklippning.. Jag brukar ibland "leka" med hennes tassar..pilla på den..klappa sånt..så hon kände sig trygg... När svea var svår att klippa så jag brukade klippa lite och lite fast oftare.. Nu är det mycket bättre..Men hon gillar inte fortf att klippta..men hon ligger och acceptera.. för hon vet hon kommer få godis och belöning från mig.. Jag tycker det är asviktigt att belöna hundar när man har klippt, duschat.. det är vanliga saker som hundar inte gillar så mycket.. Jag känner vissa som inte brukar belöna sina hundar efter dom blivit badad, duschad..jag tycker det är tragiskt.. Läste också Mimmis inlägg..det var intressant tanke hon gjorde så med Bamse.. Ingen metod är fel..man ska prova fram sig.. självklart metoder är fel om tex man tror det hjälper genom att slå .. men som mimmi och din tips är verkligen bra.. Jag känner en del som brukar röra, massera, "pilla" på klor som träning innan dom klipper.. Det är verkligen intressant att få veta hur andra brukar göra..:)



Och absolut man ska absolut inte stressa när man ska klippa.. Då blir allt bara fel..och hundar ser det som en mycket dålig "farlig" sak..

2010-01-21 @ 01:44:17
Postat av: Åsa

Intresserad...



Jaa jag är pi rädd klippa själv ... kände som jag har fått ångestpanik.. känner otäck men nu har jag tränat tränat... förut be jag en kompis hon är van med hund och klippa .. men sen blev hon gravid högt gravid så honkunde ej hjälpa till så jag "tvinga" att klippa själv.. annars gå jag till hund och katt affären å dom hjälpa till...



MEN nu blev jag lite duktig klippa själv S

Rocco inga problem men hans anskikt tittar annan hållt..... Lugnt och så ......

Nelli måste hon ligger på rygg och jag klippa fram tass inga problem men bak tass.. lite typ rädd... orsak det har hänt förut där vet jag inte vad orsak..



det funkar rätt bra........ =)

2010-01-21 @ 05:34:03
URL: http://smilesmilesmile.blogg.se/
Postat av: Åsa

Här igen ...



Jo jag å micke har pratar om varadra och sova ute med hundar men vi har börjar samlar kartor och tittar var ... MEEN nu vet vi inte orsak vi har inga bil.... HAHAHA... kanske vacker dag !!! är sugen prommerad på wildmarken där finns typ stor tält och göra kul.... =)

2010-01-21 @ 05:45:32
Postat av: Fru Alfredsson

Jag klippte vildas klor första gången igår. Första tassen gick fint, vid andra tassen började hon kolla lite att "VAD GÖR DU?!" och då slutade vi. Jag lät henne ligga kvar en stund, klappade henne och pratade med henne. Sen klippte jag sista klorna på andra tassen och sen fick hon ett mummsigt kex sm belöning. Då vart hon glad! :D Men jag tror jag var lite ivrig för jag blev nervös så fort jag skulle knippsa till och tänkte "Tänk om jag gör henne illa?!" Så jag tror det var därför hon inte tyckte om det, hittills har jag alltid vari säker p min sak men nu kände hon nog att jag blev nervös :P

2010-01-21 @ 08:40:37
URL: http://frualfredsson.blogg.se/
Postat av: Helena

Jag klipper aldrig klorna på mina hundar,jag tycker det är obehagligt.Iställetfilar jag klorna med en metallfil.Det funkar toppen. = )

2010-01-21 @ 09:58:40
Postat av: Silje

Jag har haft problem med det helt från början. Och jag har stressat upp mig (även om jag vet att det är fel!). Clifford drar till sig klorna hela tiden och jag har klippt i pulpan MÅNGA gånger. Usch. Har försökt olika metoder, ensam och med andra, men han drar till sig tassen varje gång. Han kommer bort och lägger sig, är inte rädd egentligen, men när jag tar klotången mot klon börjar ha dra till sig tassen.

Jag tror det är för att jag har klippt för mycket (ofta i alla fall) och för att jag inte vill göra fel. Men när jag gjorde det sist gick det jätte bra. Tog god tid på mig, visade vem som är chefen och belönade mycket efter varje klo :D Så jag hoppas att det vara går bättre och bättre. Tack för att du delade med dig, nu skall jag läsa hur Mimmi gjorde ;)

2010-01-21 @ 11:35:14
URL: http://lifeofcs.blogg.se/
Postat av: Patricia & Elwiz

Jag har också hört att många hundar är rädda för kloklippning.

Duke var inte ett dugg rädd, jag började när vi hämtat honom och bara klappade honom när han låg ner på golvet, visade honom klosaxen och låssas klippte ibland. Testklippte sedan en klo..två klor..osv. Han brydde sig inte ett dug. Ibland nosade han på klotången o gnagnde lite på gummigreppet haha men annars låg han stilla o väntade tills jag blev klar. Såklart fick han godis efteråt :).

Med elwiz och gibzon så satte jag bara dom i knät och klippte. Började dom sprattla så slutade jag klippa och bara masserade tassen liten tills dom blev lugna igen osen fortsatte jag. Så fick dom godis efteråt :).



Vad roligt att du också hittade ett sätt för Azi att slippa stressen och rädlsan över kloklippning! :D

2010-01-21 @ 11:37:36
URL: http://elwizdagbok.blogg.se/
Postat av: Malin & Zilla

Jo, dansk gårdhund är jag också intresserad av. Men ja. Det finns så många raser, så ja vill lära mig om alla jag gillar :D hihi



Skönt att det syns att det blir en förbättring för Azi.



Med Zilla är det bra. När det är kyligare ute, är täcket hennes räddning. Just nu funkar det bra utan täcke. Hon njuter till max av denna lagom kalla luften! Vi var ute på en lång promenad igår med hennes bästa hundkompis Tuva. Mötte även en nakenhund, hane. Var lite orolig först att hon skulle flippa ur på honom, men det gick jättebra. Det går framåt. Hennes tassar är lika känsliga fortfarande, men nu skall jag läsa igenom ditt och Mimmis inlägg om kloklippning, det är en plåga för mig att försöka sätta igång å klippa klorna, hon vill verkligen inte alls. Det går iofs bättre när Håkan klipper, jag är så rädd att hon ska få ont eller så... Fjantigt, jag vet! Men hon brukar skrika till ibland, även om det inte gör ont. Bara för att slippa bli klippt...



Vi har fått börja med att blanda hennes foder med fil nu, då jag tycker att hon äter så himla dåligt och är så himla smal... Har även köpt ett foder med extra tillskott. Så jag hoppas hon äter upp sig! Vill att hon ska vara snygg när vi ska till Stockholm i februari. =)



Håller med om att det är lättare att läsa själva bloggen, det är dessutom enklare att sätta in bilder där. Skall försöka få blogg.se in på hemsidan, eller så bloggar jag här och har bara hemsidan som information om Zilla typ.. Äh, ja vet jinte ännu! Något bra blire av det iaf :P hehe

2010-01-21 @ 11:50:57
URL: http://zillaochjag.blogg.se/
Postat av: Carina

Vilken tur att du kunde arbeta bort problemet. Man hör ju så många som har problem med just kloklippning. Själv gjorde jag så med båda hundarna att jag börja när de var små och satt och höll dom i knäet och pelade med klorna och klippte lite försiktigt. Var de duktiga så fick de godis. Har inga problem att klippa, ibland kan det dras lite i tassen men då talar jag lugnt med hunden och så fortsätter vi. Tror man måste vara lugnt själv för att det ska gå bra.

2010-01-21 @ 15:12:00
URL: http://tysonochganget.blogspot.com/
Postat av: Jonna & Puff

Vi har klippt klor sedan Puff var pytteliten. Eller klippt och klippt, flera gånger blev det bara lite "låtsasklippning" då hans små klor växer inte så snabbt. Så vi har inga problem att klippa klor, men Puff brukar föredra att få ligga på rygg hos husse medans matte håller på med klofix.

2010-01-21 @ 17:57:23
URL: http://jonnax.blogg.se/
Postat av: Nicole

Här hemma har vi inga probs med kloklippning, men det vet du nog redan :) Har skrivit ett inlögg om det..



Ja det känns jätte svårt.. Svårt och rädd att vara själv, fy fan,..,Men det blir nog bra tillslut, även om det kommer ta tid..

Jag hoppas också på att få träffa Sativis, får ser hur det blir med det.....



Kram

2010-01-21 @ 19:34:00
URL: http://convictionsdeamon.wordpress.com
Postat av: Anna & Kompis

Åh vad skönt att det att det har ordnat till sig för er nu! Bra jobbat!!! :)

2010-01-21 @ 22:01:05
URL: http://kompismedflock.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0