Kryddig promenad

Ni vet väl att man ska krydda på sina promenader med era hundar. Promenader ska inte bestå av halsband koppel hunden husse/matte och husse/matte är i sina egna tankar, pratar i telefonen, smsar och hunden går i sin egen värld med nosen tätt på marken. Enda kontakt ni har är när det kommer en hundmöte, det är då en enda gången ni pratar med hunden och ni säger NEJ MEN LÄGG AV. Ni promenerar inte ens tillsammans då, enormt negativt. Det skapar bara respeklöst och konflikt. Kom ihåg det är aldrig hundens fel, det är ni som själv vill ha konflikt med hunden för ni inte gör promenader spännande. (Säger ni ni ni , lättare att säga de än husse/matte hela tiden, ni betyder ej att det är NI). 

Ni ska istället promenera tillsammans. Krydda på promenader genom att överraska hunden helt plötsligt av att den ska hoppa upp på en sten t.ex., ta upp plötsligt en leksak från fickan som du har packat i smyg, ja listan kan göra lång - det ger bara positiv effekt på hundägandet. Hunden har koll på dig, lyssnar på dig, tycker du är intressantare än hunden som passerar er. Det är då det skapar en relation och respekt mellan hundägare och hunden. 

Våra promenader består alltid av krydd, det händer alltid något under våra promenader. Klart man ska kunna gå lugnt och avkopplat promenader som morgon/kvälls rastning. Resten av dagen ska det hända något kul för hunden, det är så det förgyller deras korta liv.

Idag bestämde jag att ha extrem kryddpromenad under en timme. Jag hoppade helt plötsligt som en kängru, tog upp leksaken, gick dit det finns 10 stubbar på en ställe så sprang jag till varje stubbe och Azi skulle stå på den, jag gömde bakom en träd så Azi fick springa ikapp mig cirklar runt träden, lade en motivation spår på fotbollsplanen, lekplatsen för barn finns många erbjudanden för hundträning. Emellan överraskningar avslutade jag leken plötsligt och bara gick, Azi är duktig att lugna ner sig snabbt och gå på en promenad i ca 3 minuter, sen kommer det en ny överraskning.


Kommentarer
Postat av: Carina

Visst är det kul både för oss och hundarna när man gör lite av promenaden och inte bara går. Men tänk så många hundar som har såna där tråkpromenader alltid och aldrig hittar på något skoj, stackarna. Härlig promenad ni hade :-)

2010-07-02 @ 05:46:23
URL: http://tysonochganget.blogspot.com
Postat av: Filippa & Ester

Hekt rätt tänkt! Sånt brukar jag alltid göra och hundarna mår helt enkelt bättre av sånt!

Simträningen igår gick mkt bättre och hon plaskade bara ett par ggr och kunde ta skinkbitar medan hon simmar - ja det går framåt! ;)

2010-07-02 @ 06:18:39
URL: http://estertheboxer.cybersite.se
Postat av: a.s

Såja, så ska en riktig hundägare vara! Bra du tar upp det på bloggen!

2010-07-02 @ 08:29:36
Postat av: Julia

Härligt! ;)

2010-07-02 @ 09:57:36
URL: http://romeoochjag.blogg.se/
Postat av: Carina

Ja dessa aktivitetsrundor är mycket uppskattade av mina hundar också, man ser att det vill bara mer, "Matti vad ska vi göra nu då". Det är riktigt kul. Men sen har vi problem vid hundmöten och det är för att Nova blivit biten och Krita var med då, men vi jobbar på det varje dag och jag hoppas vi når mitt må att kunna gå lungt förbi och de inte bryr sig.

Ha det bra

2010-07-02 @ 16:30:25
URL: http://carinaduvefjord.blogg.se/
Postat av: Becca & Olga

Olga snappa jätte fort upp att om man hoppar upp på stenar när man gå så får man gotti :D Hihi hon är så söt för hon ser så nöjd ut när hon kommit på alldeles själv hur duktig hon är :D

2010-07-02 @ 21:27:02
URL: http://sweetolga.blogg.se/
Postat av: Anonym

Yesbox :) Men problemet är att jag vill så mkt ibland och då måste jag tänka på att han bara är en valp! Grr :) Hm, då gör jag så att jag fortsätter träna med hårfönan iaf och använder det då och då framöver när han är vuxen - ibland låter jag det självtorka tror jag. Ja, kollade upp det; labradorens dubbla päls är anpassad till vatten; isolerar från kyla och är vattenavstötande (enligt google). Nu vet vi säkert :) JA! Gärna låter jag honom träffa Azi - det lär han behöva ;) Kanske någon gång i augusti i Örebro så vi har halvvägs båda två, eller nåt? Ja ang valpkursen, blir en grundkurs istället, skriver mera om det nu så du får läsa :P Usch för det benet... Men mkt märkligt att hon ätit det förut, nu börjar man själv bli rädd för vad man ger till Romeo men ja, nu vet du iaf (inte säkert ksk men hyff). Ok! För jag letar efter en flytväst just nu men inte så stor utan mkt mindre, men samtidigt måste jag leta efter en större snart också för han växer så! Ja, såg din fynd på flytvästarna... Bra köp det var!!!!! :)

2010-07-02 @ 23:33:28
Postat av: Julia

Yesbox :) Men problemet är att jag vill så mkt ibland och då måste jag tänka på att han bara är en valp! Grr :) Hm, då gör jag så att jag fortsätter träna med hårfönan iaf och använder det då och då framöver när han är vuxen - ibland låter jag det självtorka tror jag. Ja, kollade upp det; labradorens dubbla päls är anpassad till vatten; isolerar från kyla och är vattenavstötande (enligt google). Nu vet vi säkert :) JA! Gärna låter jag honom träffa Azi - det lär han behöva ;) Kanske någon gång i augusti i Örebro så vi har halvvägs båda två, eller nåt? Ja ang valpkursen, blir en grundkurs istället, skriver mera om det nu så du får läsa :P Usch för det benet... Men mkt märkligt att hon ätit det förut, nu börjar man själv bli rädd för vad man ger till Romeo men ja, nu vet du iaf (inte säkert ksk men hyff). Ok! För jag letar efter en flytväst just nu men inte så stor utan mkt mindre, men samtidigt måste jag leta efter en större snart också för han växer så! Ja, såg din fynd på flytvästarna... Bra köp det var!!!!! :)

2010-07-02 @ 23:34:12
URL: http://romeoochjag.blogg.se/
Postat av: Lenita

EXAKT min åsikt!!Hunden blir så mycket mer uppmärksam!! Ni två lär ju ha ett extremt bra samspel? jag tänker om man har ett sinne mindre så försärkts något annat.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0