Alltfler har frågat om hur det funkar när jag går på kurser med mina hundar.

- Det är inga problem, absolut inga problem att gå på kurser, föreläsningar osv som döv.
Vi beställer en tolk i förväg och vi har alltid rätt till att få en tolk. Tolken översätter allt vad som sägs på kursen och jag får deltaga lika mycket som de andra. Jag kan teckna och säga/fråga som jag vill, tolken översätter precis vad jag säger.

Men det finns visst nackdel ibland. Jag känner ju några från tolkcentralen, så det är inte speciellt kul om jag får någon "kompis" till läkarbesök t.ex. När det är privat och vill hålla detta hemligt även för mina vänner t.ex. Men nu på inkallningskurs kom en tolk som jag kände från "Örebro tiden".
Hon är själv hundintresserad och vi har pratat massor hundar tidigare och gjort en del roliga saker ihop. Så vi känner ganska bekvämt med varandra nu även när vi inte har kontakt längre, så det är som en gammal kompis dök upp och är min tolk. Sånt det är roligt. Men om det var en läkarbesök kan det bli lite obekvämt. Då skulle jag inställa läkarbesöket och önska mig en annan tolk till nästa gång.


Kommentarer
Postat av: Lisa

Sv: aaha okej, vi får tacka att tolk finns vid behov. Själv är jag hörselskadade, om du inte visste. Men i framtiden kommer jag kanske behöva tolk vid kurser för min första valp...ska bli spännande då! =)

Vilken kurs går ni på nu?

2012-02-26 @ 23:16:17
URL: http://odagan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0