Är Tyra reserverad mot människor...?

Nej är svaret. Hon är snarare ointresserad. Kommer främmande personer fram till mig på stan och jag har Tyra med mig, så igonerar Tyra personen helt totalt. Hon är inte intresserad att kolla vem personen är/hälsa på- och så tror jag att hon har haft noll tillit för människor, hon blev sönder stressad av att flyttas runt och inte alla var snälla mot henne. 
 
Så hälsar hon inte på människor, viftar inte på svansen och visar inte glädje för människor i onödan. Hon visar bara när hon verkligen menar det! 
 
Så var det med mig också - hon viftade alldeles för sällan svansen, det tog över ett år tills hon kunde börja vifta mer för mig. Nu gör hon det ofta, men ändå mindre än en "vanlig hund".
 
Nu när mina kompisar kommer hem till mig - visar hon riktigt glädje, hoppar och viftar på svansen, hämtar nån leksak/ben att visa upp. Så var det inte förut, hon låg kvar i hennes korg och tittade upp med ett öga och kollade vem det var, sen somnade hon igen. 
 
MEN om jag har visat för Tyra och sagt åt henne att den dära människan vill hälsa på dig. Så går Tyra försiktigt mot personen och luktar. Börjar personen klappa henne över huvudet, så ryggar hon tillbaka snabbt. Man ska ta lugnt och låta henne lukta i lugn ro, får hon göra det- får personen pussar av Tyra. Hon behöver sin tid, tid är allt för Tyra. Ingen stress eller påskynda för henne.
 
Så det har växt framsteg med hennes förtroende för människor - men visar inte glädje i onödan.
 
Dessutom har jag ju också lärt henne att inte hälsa på folk hur som helst. Men jag tror inte det beror helt på detta, utan delvis detta och delvis hennes bakgrund.
 
Det är så klart fördel och nackdel med detta, som i allt annat. Tex. när hon försvann - sökte hon inte upp människor, hon höll för sig själv. Hon hade gärna kunnat bli förvildad snabbt om jag inte hade hittat henne i tid. Enligt jägare hemsida kan en hund bli förvildad redan efter 48 timmar. Men när Azi försvann förut, så sökte hon direkt upp ett hus och stod där och väntade. Som tur körde mamma förbi huset och såg henne stå där.
 
Men när vi är på stan blir Azi glad av alla som försöker hälsa på henne, så får jag ofta säga till människorna "nej får inte klappa Azi". Men människorna märker snabbt Tyra inte är intresserad så går de vidare och jag slipper säga något. 

Kommentarer
Postat av: Dogparksthlm

Vilket intressant inlägg.Jag har inte ens tänkt på att det kanske är annorlunda för en döv hund att möta på människor menar jag.Är väldigt glad att du hittade henne igen <3

2012-11-21 @ 19:24:25
URL: http://dogparksthlm.nu/
Postat av: Erica

Jag drömde om er inatt (haha!). xd Jag vet inte vad ni gjorde hos mig men Tyra hade vääärsta ill röda utslag som kliade skit mkt på bringan, ner till bröstkorgen & magen och på bakbenen. När jag frågade varför sa du bara "vita hundar får så på vintern".

(en "vän" till mig sa att vita hundar har skit problem med huden så det var väl därifrån drömmen kom!)

2012-11-21 @ 19:27:30
URL: http://shepherds.wordpress.com
Postat av: Malin och Dylan

saknar lite blogginlägg :)

2012-11-27 @ 16:35:50
URL: http://www.hundendylan.se
Postat av: JuliaB

Nu har jag följt din blogg lite, utan att kommentera så det är dags att kommentera! ;)

Blir nästan fascinerad av att alla hundar blir så olika. Älskar att läsa om Tyra, även Azi. Vackra tjejer!

Innan jag hämtade Frank sa uppfödaren att han älskade alla människor och hundar och att han ville heja på alla. Men det visade sig helt fel. Blev rädd först när jag upptäckte att han inte ville säga hej när min familj kom. Sen när jag lärt känna honom förstod jag att han är försiktig och litar inte på män helt. Så jag brukar säga åt folk att låta Frank bestämma själv om man får klappa på honom, han visar det isf.

En fråga till dig, gult band på koppeln - är det nödvändigt och bra? Eller räcker det med att säga åt folk själv?

(Du behöver ej svara på frågan iaf), är bara nyfiken på vad folk tycker om det :)

2012-11-28 @ 02:11:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0