29 augusti - 09

Igår har det varit en riktig härlig dag, men när vi kom hem var jag tröttare än Azi. Haha. Hon kanske är lite överaktiv, så hon ska få vila under helgen + måndag, så vi får se hur hon är på tisdag. Eller måste jag träna henne att varva ner och koppla av, för hon somnar inte bums när vi kom hem. Utan senare när jag lade mig i soffan, så somnade hon bums hela kvällen och natten tills morgonen och väckte mig INTE 7 tiden, rätt ovanligt :)

Mötte först Bella och Adam vid Karlaplans tunnelbana station kl tolv, vi gick ut mot Valhallavägen - mot gärdet. Där finns en hundrastgård, rätt skymd av all träd faktiskt. Men är rätt trevlig rastgård, med stenar, gräs och jord. Mycket träd också. Finns bord och stolar för oss människor. Verkar som det finns 3 ingång. Adam och Azi lekte inte värst mycket, men när det kom pinne i bilden så lekte de ihop en stund. Adam ligger mest och svalkar sig i skuggan. Azi har som vanligt svårt att gå ifrån mig så långt i inhängden. Jag borde vara utanför inhängd egentligen, men ja... Sen kom Ayla, en amstaff blanding med bulldog och Labrador. Så blev det lite mer liv i hundarna, men lugnade sig rätt snabbt ändå :)

Efter en timme ungefär gick vi på en promenad i stan och Bella visade mig Himmelska Hundar (Hundcafe). Det verkar vara så gulligt, ska absolut gå dit nån gång! Sen gick vi lite runt i Karlaplan (miljöträning och hundmöterna träning för Adam).

Halv tre mötte jag Ira och Mio. Vi gick mot gärdet, där släppte vi våra hundar och de höll sig nära oss, stolta mattar vi, eller hur Ira? :) Vi mötte några andra hundar som var lösa, härligt och se hundarna möts och funkar så bra ihop. Det är viktigt att veta sin hund kommer bra överens med "alla" hundar för att släppa hunden på Gärdet, där kan man möta vem som helst, liksom.

Vi pratade även mycket om att det GÅR ATT HA EN DÖV HUND LÖS! Flera tror att döva hundar måste vara kopplade hela av sitt liv. Det stämmer inte, det krävs träning - att lära hunden komma på inkallning 100% (isåfall det skulle komma nåt fara, som hunden ej märker) och lära den kolla ägaren regelbundet och max 15 meter ska den vända och kolla efter sin matte/husse. Men sen när det är trafikerade ställen, har väl ALLA hundar koppel? En sak skillnad är när vi närmar oss till Tekniska högskolan, eller är det Polismuseum nu? Så kopplade jag Azi ca 100 meter innan vi kommer fram till vägen, men Ira väntade med att koppla Mio till vi kommer till vägen. Sådana saker är skillnad - men självaste LÖS är det inga problem, om ägarna har förnuft i sig och tränar hunden.

Vi gick runda Hälsans stig, 7 km. Så vackert det är vid vattnet och vi gick förbi två caféer som man får ta med hundar in. Det visste jag inte, så ska garanterat besöka en av de caféer under en kall höstdag, vovven får följa med in. Coolt! Men iaf vi gick vidare mot Strandvägen och till Sergelstorg. Där tog vi tunnelbanan hem. Var borta från hemma 11.00-18.00, så är jag verkligen trött och sov jätte gott inatt, liksom som Azi oxå :)


           

Vi ska ta det lugnt idag, jag blir även borta hela dagen och kommer hem sent ikväll.
Så Azi´s mormor ska vara hundvakt åt Azi :) Ha en bra dag ni allihopa!


Kommentarer
Postat av: Ira å Mio

HAHA, jaa sant Linda! våra hundar e duktiga och inte rymningsbenägen.. jaa tror du trött i går oxå p.ga huvudvärken..



Ja ingen aning om tekniska museum lagts ner eller flyttats o Polis museum öppnat där eller om båda finns där.. hmm.. jaa stämmer tänkte ej på men stämmer bra, du kopplade Azi lite tidigare än jag.



Jaa även om Azi inte sov direkt när ni kom hem så måste hon varit trött ändå om hon SOV HELA natt o morgonen.. det kom bara fram lite senare än Mio som dog direkt hihi fast han blev sjukt lycklig när mormor kom vid 20.30. helt galen!! :-)



Fina bilder!! du har nog sett mitt mail?

Kram ha en bra dag!

Jag vet Mio stannar när jag ropar på honom.

2009-08-29 @ 11:48:24
URL: http://luckyprince.blogg.se/
Postat av: Anneli

Vilka härliga bilder. Visst är det en bra rastgård, den som ligger vid Gärdet. Jag brukar också gå dit ibland. Och till Himmelska Hundar går jag ganska ofta. Kanske vi ses där någon gång?

2009-08-29 @ 21:44:41
URL: http://chitassar.blogg.se/
Postat av: Lina & Trazzel

Hej Hej!

Nu är jag tillbaka hemma så nu kan vi prata rapport igen! =) Jättefina bilder på hundarna, och underbart att du kan ha honom lös sådär. Skönt med en rastgård, sånna har vi inte någonstans där jag bor.



http://mybutterfly.blogg.se

2009-08-30 @ 07:48:13
URL: http://trazzel.blogg.se/
Postat av: Nicole

Haft en liten paus från bloggandet, här märker jag att jag har mycket att läsa igen :) Hoppas allt är bra med er! Kram

2009-08-30 @ 12:07:23
URL: http://convictionsdeamo.wordpress.com
Postat av: Silje

Fina kort! Bra att du är så duktig med att träna Azi, kanske döva hundar har lite lättare för att lära sig att se/kolla när det är ända sättet dom kan "följa" med på? Jag har ingen aning. Bra att du litar på henne i alla fall och att hon litar på dig :)

2009-08-31 @ 11:03:49
URL: http://life-of-cs.blogspot.com
Postat av: Anki

Hej!



Jag skulle bli hemskt glad om du ville skriva några rader till mig. Min sambo är döv och vi har en Staffordshire Bullterrier tik på 10 veckor som är döv. Hur ska vi gå tillväga på bästa möjliga sätt? Dim amstaff är så otroligt fin!! Mvh/Anki, Conny, Spike och Inga

2009-08-31 @ 22:11:23
URL: http://www.staffisspike.dinstudio.se
Postat av: Silje

Jo jag fattar vad du menar. Du vet kanske lite bättre än mig hur det funkar :) Bra att du kan fatta hur hunden "ser" världen, jag tror det är svårare för en som inte var döv att förstå hur hunden fungerar med ögonkontakt. Om du fattar vad jag menar? Ni er skapade för varandra :)



Ja, nu måste jag bara öva mig på att våga släppa honom ;) Haha

2009-09-01 @ 11:07:31
URL: http://life-of-cs.blogspot.com
Postat av: Linda & Deamon

Kul att du gillade filmerna, domhar jag kämpat med! ;D



Åhh, vad mysigt! Blir så avundsjuuuk! :(

:) hehe.

2009-09-01 @ 11:42:57
URL: http://deamon.blogg.se/
Postat av: Suzzie

Hejsan och tack för kommentaren i min blogg =) Han med de stora öronen är en dogo canario. Din vovve är himla fin!

2009-09-01 @ 11:49:42
URL: http://armon.blogg.se/
Postat av: Lina

Hej och tack! Det är så skönt att vara hemma igen, även om jag trivs hur bra som helst i fjällen så är det skönt att vara tillbaka i vardagen igen. När man börjar träna rapport så gör man bara vanliga budföringar, man lär hunden att springa mellan två personer och sen flyttar man helt enkelt ut budföringarna i skogen. På tävling går det till som så att man har en station A där alla är från början, där gör man en "plats" åt hunden med filt, vattenskål och hundens grejor. Där ska hunden ligga i ett par minuter och vara tyst medans man pratar med domaren och så. Sen tar den ena föraren med sig hunden och går iväg 500 meter till station B där samma sak händer. Hunden ska ha en plats där också och ligga lugnt en stund innan den ska springa. När det sen är dags så är det en framföringssträcka, som betyder att hunden ska gå fot i cirka 10 meter innan det är dags att skicka hunden. Sen ställer man upp och säger "Marcsh" och då ska hunden springa tillbaka till föraren på station A.



Hundar har ju superkoll på vart man gått så vägen tillbaka brukar aldrig vara något problem, och tar man det bara lugnt och inte öka avstånden för fort så brukar hunden snabbt förstå vad det handlar om. Först kan man börja att bara vara 20 meter ifrån varandra men att det är en kurva så hunden inte ser personen som stannar kvar. Sen utveckla det mer och mer och ta längre avstånd.



Det som händer i nästa steg tävlingsmässigt är att när hunden sprungit från station B till A och är hos föraren på A så går alla på station B iväg längre bort och hamnar då på station C. När man sedan skickar hunden från A så vet den ju vart station B är och springer dit sen ska den därifrån spåra sig fram till nästa station.



Jag vet inte om det här är så lätt att förstå, fråga gärna, för mig som är lite insatt är det ju självklart men det kanske låter jättesnurrigt. Det är i alla fall en superrolig sport och hundarna brukar älska det! i alla fall min hund som älskar att springa.



http://trazzel.blogg.se

2009-09-01 @ 15:29:22
URL: http://mybutterfly.blogg.se/
Postat av: Lina

Just det, jag tänka ju skicka en länk också! http://sbk.nu/4498.epibrw om du letar rätt på sida 59 så börjar reglerna om rapport där, där kan du läsa hur man bedöms och så. Lite lättare att förstå då kanske. Men som sagt, ställ gärna fler frågor, finns massvis att berätta =)



http://trazzel.blogg.se

2009-09-01 @ 15:33:24
URL: http://mybutterfly.blogg.se/
Postat av: Elenor

Hehe :) Har tränat mkt med Alfred med godis i nosen men nu han kan, äntligen! ;P Nä, jag har bara ändrat lite med blogg men nu alla kan läsa på min bloggen ;P



din gommish har kod, kan jag få?

2009-09-01 @ 18:05:56
URL: http://ellyellis.blogg.se/
Postat av: Elenor

Jaså okej ;)

2009-09-01 @ 19:35:10
URL: http://ellyellis.blogg.se/
Postat av: Gizmo & Leeloo [Ett hundliv i all sin glans...]

Meh snygging:D

2009-09-03 @ 13:15:00
URL: http://gizmo-leeloo.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0