14 december - 09


Kaukasisk ovtjarka

Igår på mässan fick jag även lära känna rasen Kaukasisk ovtjarka som har väldigt dåligt rykte inom media/TV/tidningarna precis som rasen av Azi, American Staffordshire Terrier.
Jag har aldrig trott på rykterna om Kaukasisk ovtjarka, att hundrasen är livsfarlig. Utan man får se vad de har avlats till och då får hundarna hamna hos speciella hundägare med hundvana/fast uppfostran/kan ge vad hunden behöver. Precis som med American Staffordshire Terrier hundar, hundarna måste hamna hos rätt ägare - annars blir hundarna farliga på grund av frustation efter arbetsuppgifter och saknar en flockledare. Tyvärr finns det alldeles för många hundar än kunniga hundägare.

Men iallafall jag såg en Kaukasisk ovtjarka låg på magen/rygg och lät sig bli kliad av sin husse. Jag smälte direkt, hunden ser ju hur go ut som helst, och den ska vara livsfarlig. Bullshit. Vi pratade lite med ägarna, och hon säger så klart att rykterna stämmer inte, hon menar nog det beror på ägarna, självklart - det gäller ju alla hundraser. Man ska skaffa en hund som man kan klara av och andvända vad de avlats till - inget annat. Matten sitter visst i Kaukasisk ovtjarka Styrelsen i Sverige.

Wikipedia;
Hundrasen, som är känd för sin skärpa och försvarslust, har anpassats både psykiskt och fysiskt till bergskedjans karga klimat och var ursprungligen bybornas försäkring mot angrepp, både från vilda djur och oönskade främlingar. Inte minst användes den av fåraherdar för att vakta fårflockar.

Här får du se en riktig Kaukasisk ovtjarka, inte vad media påstår.


Kommentarer
Postat av: Cissi

usch, jag tycker det är helt sjukt vilket rykte de har fått efter Uppdrag granskning. :( Jag har aldrig träffat en KO, så jag kan egentligen inte uttala mig. Men de är ju mycket skarpa vakthundar och kan, som vilka hundar som helst, bli farliga i fel händer. Men så länge ägaren vet vad han har i kopplet är KO nog som vilken hund som helst. :)

2009-12-14 @ 10:22:47
URL: http://ceciliakaye.blogg.se/
Postat av: Mimmi & Bamse

Ja den hunden var hur go som helst! :) Har heller aldrig trott på rykte om den rasen.. Det handlar om att vara den rätta ägaren!

2009-12-14 @ 11:46:00
URL: http://tramsebamse.blogg.se/
Postat av: Anneli

Filmen var verkligen informativ och bra. Härlig hundras som kräver en person med stor hundvana, tror jag.

2009-12-14 @ 13:07:47
URL: http://hundisthlm.blogg.se/
Postat av: Suzzie

Det är skam på torra land, här sitter man med en amstaff och ruttnar på alla som har fördomar om rasen, just för att man själv vet hur HÄRLIG rasen är. Sen sitter man själv och är livrädd för ovtjarkor...! Men Du är helt inne på rätt väg, det är ägarna det hänger på, oavsett vad media påstår! Jag är beredd att ändra uppfattning, bara jag träffar rätt hund, hihi!

2009-12-14 @ 15:35:15
URL: http://armon.blogg.se/
Postat av: Filippa & Ester

Svar till ditt inlägg i Esters blogg: Ja just det, det är också vad jag gör. Jag springer inte iväg till varje hundägare... ;)

Kaukasisk Ovtjarka tycker jag också verkar vara en häftig ras (bl.a. med deras utseende+historia) och även jag med inte tror på de falska rykte. Det har som ni nämnde med hundägare att göra. Det finns två raser av ovtjarka till - centralasiatisk och sydrysk.

2009-12-14 @ 18:31:31
URL: http://sweetester.blogg.se/
Postat av: Emy

rasen påminner mycket om leonberger till stl och utseendet så sjukt mkt. äh, jag fattar aldrig varför folk är så cp i huvudet som säger att denna ras, denna ras eller denna ras är farliga och så. skit på dem ;)

2009-12-14 @ 22:44:31
URL: http://cuoresphoto.blogg.se/
Postat av: Helena

Kan dock säga att ovtjarkan kräver mer förståelse från sin ägare då den är självständig.Man äger inte en sådan hund.Hunden ser sin ägare som jämlike.Det bör man vara medveten om om man är intresserad av rasen.Absolut ingen stadshund.Rasen trivs bäst utomhus och att få vakta,som den är framtagen att göra.

Men ngn mördarhund är den inte,det är ingen hund.En god vän är den,i rätt händer med en ägare som har förståelse för rasens ursprung och sätt.

2009-12-15 @ 13:54:41
Postat av: Helena

scorlla ner på sida och läs HUNDENS KARAKTÄR

Så förstår ni kanske vad jag menar.Alla hundar är ju individer och inte helt lika men rent generellt är detta inte var mans hund.Du bör vara påläst om hur rasen fungerar.



http://web.comhem.se/wolfdog/ovtjarka.htm

2009-12-15 @ 14:02:30
Postat av: Alisa ♥ Amor Vincit Omnia - God Jul

En rysk ras!:)

2009-12-15 @ 16:49:52
URL: http://alisagonzalez.se
Postat av: Askungen

Dom är bara så sockersöta.



Crowcrow, eller hur det än stavas, kan du berätta lite om den rasen med ditt goda hundsinne?



Jag har hundvana sen jag var liten, har vi alltid haft hundar, och morsan som bara sysslade mycket med hundutställningar och uppfödning - med fler hundar och valpar på hemmagården för längesedan - jag lekte med hundar och byggde en hoppbana, i stora trädgården det minns jag då i alla gamla tidernas dagar :)

2009-12-16 @ 10:39:12
URL: http://askungan.blogg.se/
Postat av: Nicole

Jag gillar dina inlägg, de finns alltid något riktigt intressant att läsa om i din blogg. Denna hunden verkar ju vara en helt underbart go hund, älskade scenen där den skyddar kattungen

2009-12-16 @ 10:41:55
URL: http://convictionsdeamon.wordpress.com
Postat av: JooBoo

Människa gör hunden.. Om det händer något så det är inte hunds fel utan det är människans fel.

2009-12-25 @ 02:29:55
URL: http://jooboo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0