16 februari - 09

Hundliv
 

 


Vad är det ni ser? - Sjävklart arbetande hundar!



Det är så hundar ska göra varjedag! Ingen hund ska få behöva känna frusterad av att bli understimulerans och lider av otroliga rastlöshet. Hundarna är i princip inte sällskapsdjur, de är djur att jobba med. Man ska skaffa hund om man har tankar att offra stort av sitt liv för att jobba med hunden. Annars ska man inte skaffa hund. Vissa hundraser är vänligare och kan ligga lugnt i sin sovplats några dagar. Vissa hundar borrar genom väggen om den inte får röra och träna hjärnan varjedag . V A R J E D A G. Inget undtag finns. Ursprungen springer hunden 4 mil per dag för att söka föda och skydda sig. Nuet får hundarna kanske gå runt kvarter och sen hem och sova igen. Det är inte naturligt för hundar. De mår inte bra. Ni tror den mår bra för den viftar svansen när ni kommer hem. Det är för att de är människans bästa vän och ger ALL KÄRLEK till oss vi ber om oavsett hur vi behandlar hunden. Men kärleken till hundarna är inte kramar och pussar. Kärleken är att ge de en arbetsuppgift att uppfylla varjedag. Människor är inte hundarnas bästa vän även om vi är expert på att krama och pussa. Hundarna vill inte heller bli serverad mat i matskålen på golvet. De vill inte bli lyxbehandlade.
De vill jobba för att få mat. Precis som deras ursprung.  Låt den arbeta innan du serverar mat.

Hundarna som blir galna efter de varit så snäll och söt som valp. För deras instinkt har växt ikapp när de blivit tonåring och behöver jobba för att bli en trevlig och stimulerans hund. Hundarna har inte blivit galna, det är beroende på er ägarna som inte har uppfyllt hundens behov. Så hundarna gör otrevliga saker mot er, för att de bara skriker efter arbetsuppgift, men får ingenting av er så de får hitta på egna arbetsuppgifter. Vilket oftast är inte trevliga för oss människorna, men det är för att hunden inte har lärt sig vad som är rätt och fel av ägarna. Efter en tid tröttnar ägarna och det är hundarna som drabbas för de hamnar i himlen eller omplaceras, för ägarna har tolkat hundbeteendet helt fel. Det är så sorgligt.

Tonåring, tänk på hur ni har varit själv när ni var 13 år ungefär. Eller era barn har varit, eller är de nu?
Det kallas trotsålder hos hundarna och det förekommer 2 gånger i sitt liv. Första börjar man vid 6 månaders ålder och pågar i nån månad. Sen får de återfall vid 14 månader. Det är då det är jobbigast att vara hundägare. Man får rättvisa hunden ofta och visa hunden exakta vad som är rätt och fel. Men det är bara ha tålamod och försök se det hela som roligt situatuion för det blir så bra resultat efter. En harmonisk och lugn hund med kunskaper som den lärt sig av er.

Det är extra stark instinkt hos hundarna för deras ursprung finns det alltid en som är flockledare och sen alla är följeslagarna. Men följeslagarna har egna rang också. De tävlar om rang hela livet. Det är så hunden gör mot oss ägarna. Tävlar rang med oss. Det gäller att bara ha tålamod och ta det lugnt, vinna alltid över hunden. Du är flockledare, inget annat. Förlorar du och hunden vinner. Gör den otrevliga saker hemma hos er för den skriker efter hjälp för den har vunnit. Ingen hund vill vara flockledare över människor. Hunden ska alltid vara den lägsta rang i familjen. Till och med fiskarna ska vara större rang än hunden.

Tänk på hundarna ni har hemma hos er är inte sällskapsdjur, de är tama rovdjur som har otroligt starka instinkt från ursprungen.


Kommentarer
Postat av: Mimmi

Så jävla sant! Hoppas att vissa läser och FÖRSTÅR!! Det behövs ett sånt inlägg! :)

2009-02-16 @ 10:17:09
Postat av: Askungen

Just det!

2009-02-16 @ 10:49:26
URL: http://www.metrobloggen.se/askungen
Postat av: Elenor

Ja, håller med

2009-02-16 @ 10:52:12
URL: http://snowboardgirl.blogg.se/
Postat av: Pip

100% sant, håller med hela av mitt hjärta.

Det är verkligen inte roligt när en hund inte har en enda uppgift. När jag tänker på en viss hund som jag vet att hon bara släpps ut i trädgården o inget mer. Så fort jag tog ut henne på promenad, blev jag hennes favorit.. Det värsta är att när jag promenerar med henne, blir hon alldeles slutkörd efter en promenad som är lika lång som en snabb bajs-o-kiss-promenad.

Det var mycket mer smärtsamt för mig att lämna Mischa (hunden) än hennes hela jäkla, mänskliga familj..

2009-02-16 @ 12:21:46
URL: http://thethoughts.blogg.se/
Postat av: AnnaP

Oj, vissa visste jag ej om det.. intressant att veta!:)

2009-02-16 @ 13:31:04
Postat av: Steffy

Blev rätt förvånad nu över att du hade såna tankar. För jag tänker inte likadant, skaffade Rocki som sällskapshund. Och hon mår bra med tillvaron som den är, hon håller inte på och förstör saker eller borrar sig genom väggarna, hon väljer och bara ta det lugnt själv... Men som alla vet så har ju alla sina åsikter och jag respekterar dina! :) Bra att du står på dig!

2009-02-16 @ 17:25:31
Postat av: svar t steffy

hm, det är inte min åsikt utan vad jag har lärt mig av kurser, böcker och alla andra bekanta som jobbar med hundar. jag tycker det är ett självklarhet att hundarna ska jobba då det är deras riktiga bakgrund. man ser tydligt hur lycklig de får när de får ett arbetsuppgift. jag tänker på tänk om jag skulle bara ligga i soffan hela dagen och sen gå runt kvarter och sen tillbaka i soffan (inget mobil data tv, då hundar inte har sånt). utan bara ligga där och titta uppe i taket, utan kontakt med andra utan att röra på sig, utan att gå i skolan för att lära sig något. bara ligga där och ute runt kvarter består mitt liv. det skulle vara ett trist liv och det är så flesta hundar har så. tror de tycker det är tråkigt också, vilket har bevisat på många hundar. azi var lugn hund innan jag tog hand om azi, men hos mig började vi träna massa saker så hittade jag hennes otroliga arbetsvilja, men hon har inte hittat den själv innan förräns jag öppnade den. för några hundar måste man locka fram den och öppna, men vissa hundar har högre motor än azi och rocki, så de visar det själv. men som sagt alla tycker olika: jag står på min åsikt och det vad jag har lärt mig av alla andra :) och du din :)

2009-02-16 @ 21:31:27
Postat av: a.s

Det är väldigt kloka ord och det känns jättebra att Azi är i goda händer... Ungarna har åkt pulka efter iza i flera dagar nu, både ungarna och Iza älskar det.. Vi får börja träna det där med dragning mer på allvar nu också ;) det är ju jätteskoj...Många hundar är ju anpassningsbara också, men de flesta kräver mer än så, precis som du skriver... Kramar!!

2009-02-17 @ 08:55:34
Postat av: a.s

Förresten..Är det inte Dirlands hundar du har här bilderna, alltså Lotta och Niklas med blandraserna pointer, alaskan malamute och siberians. Där hundarna drar en släde och fyrhjuling på bild 6 och 7? Blev lite nyfiken eftersom de ser bekanta ut.

2009-02-17 @ 09:55:18
Postat av: svar till a.s

hej! härligt att iza drog barnen. då hon älskar att dra :) hmm, jag vet faktiskt inte om det är de. jag hittade de bilderna på internet. tror det är från en kennel i norge med draglinjer i avel. känner du nån som tävlar i drag? isf säg till, jag är intresserad av drag :)

2009-02-17 @ 17:25:18
Postat av: alice

hur hm väldans vad alla verkar hålla med här, men konstigt nog är det ingen som kommenterat det faktum att denna sk "visa" skribent plus andra som kommenterat på sidan skriver och kommentarer som att det är denna stackars hund som sitter framför datorn och tänker tex "idag var jag med linda och gjorde blablabla och det var jätte roligt" hur realistisk är det, hur kan man sitta och ge tankar åt en hund, det är lite psyk- och besatthets varning över detta, nästan så man blir orolig över vissa människors förmåga att tänka rationellt och urskilja fantasi från verklighet. försök och väx upp för tro mig det finns faktiskt en hel värld bortom hundens värld också och man kan va en del i den världen utan att för den sakens skull försumma sin lilla älskling ...synd bara att alla inte har fattat det än, men nu hoppas jag att vissa läser och FÖRSTÅR!!!!

2009-02-18 @ 00:29:06
Postat av: Irwin

Jättekul bilder! = ) Jag jobbade mer i unga år,nu är jag pensionär,men blir sugen på att jobba igen när jag ser bilderna.

mvh brorsan Irre./

p,s skit i vad folk tycker.En hund kan skatta sig lycklig att bo hos en så engagerad ägare!

kram

2009-02-20 @ 11:29:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0