19 oktober - 09

Nä, nu måste vi sova. Har suttit här vid datorn alldeles för länge nu. Ska ta en kort sväng med Azi innan vi sover. När vi vaknar ska vi iväg till Långsjö och promenera där. Hoppas bara att jag slipper den vridiga yrsel/huvudvärk jag haft nu två dagar, hade även liiite feber idag :(

Nyhet; Igår gjorde jag toarulle leken med Azi igen. Hon lyckades den första gången direkt att få laxen ut, från en hel toarulle.

Den andra gången stängde jag den ena sida av rullen, hon klarade den galant.

Tredje gången stängde jag både sidorna. Hon tog upp rullen i munnen då berömde jag henne. För hon är såå ängslig av sig att tugga och förstöra saker. Hon tog upp den andra gången berömde jag igen. När hon tappade den på golvet tittade hon förundrat på mig hur hon ska få laxen ut. Jag pekade bara på rullen. Så det verkar som hon sade; Nej, fan nu laxen ska ut! Och lade hennes ena tass på rullen och började bita på den, mindre än 20 sekunder var rullen förstörd och hon fick laxbit. Jag berömde henne och lekte dragkamp.
Så roligt, snart kan jag öka svårigheter med toarulle leken :)


godnatti!

Kommentarer
Postat av: Carina

Vad duktig Azi är :-) Det är så kul när man märker att du utvecklas och kommer på hur de ska lösa problem...



Vi bor i Halmstad... Här har nog funnits en Arkenbutik, har jag för mig men tror han gick i konkurrs. Hoppas ni får en trevlig promenad.

2009-10-19 @ 05:47:44
URL: http://tysonochganget.blogspot.com/
Postat av: Malin & Zilla

Men, som tex, jag brukar faktiskt teckna lite med Zilla, bara för att det ska underlätta på nåt sätt.. Som tex sitt, då använder jag sitt tecknet. Så. Kör du med det riktiga tecknet? Hur gör du tex om du måste säga till henne på skarpen? Är jättenyfiken av det här, så fascinerad.

Läste nånstans i din blogg också om det här med att människor skall fråga först om klappa. Och jag är likadan. Är vi hemma tex och det är våra vänner som kommer, är det helt okej. Men kommer en vilt främmande människa o klappar henne utan att ha frågat blir jag nästan förbannad. Man måste visa respekt.



Med freestylen, ja, självklart det är samma belastning, MEN, vi har istället gjort så att vissa övningar/tricks som tex famn, stå på bakbenen länge, osv. Kör vi inte. Utan våran freestyle är anpassad efter henne, vad hon klarar av. I agilityn är det mest det här med hinder som Zilla inte bör göra. Men hon gör det med glädje ändå. Hon älskar att få springa och hoppa och sådär. Men jag vill ändå vara försiktig. Då hon snart är 6 år och det är spec ena höften vi måste vara rädd om. Där hon har c. Ibland kan jag se att vi har kört för hårt med henne, då haltar hon lite, då vet jag att det är vila som gäller nästa träning och sen ta det lugnare. jag lär mig eftersom, då jag inte heller haft Zilla sen hon var valp, hon kom till mig i januari i år. :P



Jag tror inte att det är vanligt att tollare har dåliga höfter. Men jag vet faktiskt inte. Måste kolla upp det där. Vi är ju sugen på en till hund om ett eller två år, och det är ju tollare främst jg vill ha. Men finns chansen att tollare kan få dåliga höfter, så tror jag att jag får satsa på en annan ras. Sheltie eller dvärgtax :D



Kom på lite mer.. När du har Azi lös, och vill kalla in henne... Hur är det då? Har ni mycket ögon kontakt under tiden hon är lös? Hur kom det sig att du hittade Azi? Omplacerades hon pga dövheten?



Ursäkta mina många frågor. :P Men jag är verkligen fascinerad och nyfiken :)

2009-10-19 @ 09:04:30
URL: http://hundenifokus.se
Postat av: Mimmi & Bamse

Snart kan du som jag använda två st :)

2009-10-19 @ 09:20:00
URL: http://tramsebamse.blogg.se/
Postat av: Sara

Kul att du tycker det :).

Han är en Chihuahua/Jack Russel men ser mer ut som en "riktig hund" i miniatyr, vilket är precis vad jag hoppats på!



Tycker att det är jättespännande att läsa om dig och Azi och inspireras :).

2009-10-19 @ 09:42:09
URL: http://lifewithtexas.blogg.se/
Postat av: Trican

Vad duktig hon är:)

2009-10-19 @ 10:51:30
URL: http://www.metrobloggen.se/tila
Postat av: Linda & Deamon

Sv: Agility har vi bara kört lite för kul. Tex gått in på agilityplan som en belöning efter ett lydnadspass. Men både jag och Deamon tycker det är så himla kul och det går jätte bra! Så vem vet, vi kanske kommer ut på tävlingsbanan :) Ska satsa på att gå en nybörjarkurs till våren så får vi se hur det hela utvecklar sig :)



2009-10-19 @ 11:53:48
URL: http://deamon.blogg.se/
Postat av: Sara

Nej, han är lite häftigt oförutsägbar på det sättet :).



Min främsta plan är att bidra till att fördomarna om småhundar försvinner genom att ha god pli på min lilla. Sen var planen från början att skaffa en rätt "enkel" hund, då jag har reumatism, men det blir aldrig som man tänkt sig så jag kommer nog att vara väldigt aktiv med honom. Jack Russeln i honom gör sig hörd.



Jag har aldrig varit i kontakt med någon hundsport/aktivitet på det sättet, men jag hoppas få tag på en bra klubb där vi kan prova oss fram. Huvudsaken för mig är att Texas får den stimulans han behöver för att må bra, och att vi behåller en bra kontakt under tiden.



Vad skulle du rekommendera? Du har väl en hund som kräver en del för att må bra? Skulle vara jättekul att höra från någon med mer erfarenhet :).

2009-10-19 @ 12:28:00
URL: http://lifewithtexas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0