Utställnings proffs - se hit å hjälp mig



Jag har nu anmält och betalt Azi till en utställning den 16 maj (PIRRIGT). Nu är jag på jakt efter en utställnings halsband/koppel. Funkar det och använda dessa däruppe på bilderna, ser det bra ut?, är det tillåtet? eller hur funkar det? Jag har annars en sån här, fast i svart;  
Men jag tycker den funkar inte riktigt, Azi är stark och så böjer hon huvuder ner och jag är rädd att kopplet ska gå av. Det känns bättre med kedja, så jag har mer koll över henne. Men jag orkar inte köpa en ny... Så säg att där uppe på 3 bilderna, funkar?! :(

Kommentarer
Postat av: Becca & Olga

Vi tränade lite sitt, ligg, stå och att hon ska kliva i selan själv och lite slalom!



Med utställningen:

Om hunden vill börja ner huvudet går det inte att försöka lyfta upp i kopplet, troligtvis kommer hunden ännumer försöka ha ner huvudet! Kopplet bör mest finnas för syns skull, hunden ska sträcka på sig av stolthet och med energi utan att man lyfter i kopplet! På så vis visar sig hunden bättre och man slipper trasiga koppel el tryck på strupen..

Om Azi är godis tokig el leksakstokig kan man ju börja och träna och väcka uppmärksamhet så, så att hon blir uppmärksam och lite sprallig...

Lycka till

2010-04-15 @ 21:16:50
URL: http://sweetolga.blogg.se/
Postat av: Tina & Miracle

Självklart fungerar det! Staffar ställs i breda halsband, och vissa amstaffar med. Du bestämmer ju själv vad du vill ställa hunden i :)

2010-04-15 @ 22:00:31
URL: http://minmiracle.blogg.se/
Postat av: Malin

Hon visar inte direkt nån smärta, men jag känner väl mer att jag vill vara rädd om höfterna sådär tror jag.

Vi kommer fortsätta med freestyle, men begränsat då. =)

Åh, vad roligt med utställning. Jag funderar lite över regler och krav för det. Skulle vara kul å ställa ut Zilla nångång....

2010-04-16 @ 07:34:10
URL: http://zillaochjag.blogg.se/
Postat av: Filippa & Ester

Ditt halsband och koppel fungerar alldeles utmärkt. Det står inget i utställningsregelboken hur kopplet och halsbandet ska se ut, men det ska inte vara för stort så att man tittar på dessa saker istället för på hunden (och givetvis inte stackel- eller elhalsband...). Håll halsbandet och kopplet högt, som du gör för att hålla hennes huvud högt. Frambenen och allt där i främre delen ser bra ut, kanske hålla kopplet lite närmare, dvs. att det blir en fin och harmonisk hals (dvs. inte griffelhals som sträcker ut). Bakbenen kanske kan ha lite mer lutning/vinkel, dvs. inte alltför rakställda. Se här: http://www.prphoto.se/shop/photos/20091004__DSC3667.jpg

Du kan göra det på två olika sätt: Föra kopplet lite längre fram, kanske står bakbenen fortfarande på samma plats. Annars kan du hålla ena hand högt upp med kopplet och ändra lite på bakbenens positioner med den andra handen. Helhetsintrycket är också viktigt, så att Azi ska stå på ett harmoniskt och naturligt sätt utan att vara för överdrivet. Du kan också muta henne med godis, för då blir hon fokuserad på godiset och bryr kanske då inte mycket om vad som händer runtomkring. Använd då hårda och sega godis, såsom torkade lever. Med godisbiten kan du hålla i ena hand och sedan korrigera med den andra handen. Fast jag tror det är bäst om du använder kopplet som det visar på din bild, och använda den andra handen. Fråga bara på om du undrar något. :)



Jag har inte prov nästa vecka, så hojta gärna till om du är sugen på någon gemensam promenad/träning. :)

(Vad som står i Boxerbladet är en bild på Ester!)

2010-04-16 @ 08:55:04
URL: http://sweetester.blogg.se/
Postat av: Anna

Absolut, det översta funkar bra! :) Svart bryter sig så mycket mot hennes vita nacke, så det ska du undvika. Halsbandet ska "smälta in" i hunden färger så det inte drar blicken till sig har jag fått lära mig - även om det kan se snyggt ut :)

Tips!

Leta Google efter foton på Amstaff på utställning så ser du lite vad som används :)



Tror absolut utställningen kommer gå kanon för er! :)



Jaa, reumatism har jag haft funderingar på oxå, med det ger besvär mest i leder. Jag har mina problem i musklerna mest, förutom i händerna dock.... Ingen aning om vad det kan vara, skulle kunna tänka mig att det är nån av alla de reumatiska sjukdommarna eller nån muskelsjukdom.. Får hoppas på att få en ordentlig utredning sen!

2010-04-16 @ 09:38:31
URL: http://odjurenochanna.blogspot.com
Postat av: Cissi

nu är jag absolut inget utställningsproffs, har aldrig ens ställt en hund. men vad jag har förstått så bör man välja ett koppel som inte är så iögonfallande och litet som möjligt. finns att köpa utställningskoppel, de påminner lite om det på sista bilden fast betydligt tunnare och nättare. jag hade nog valt den översta kedjan, känns mest diskret. och lycka till föfan! jag och skillz håller tummar och tassar här hemma. :) vart är det ni ställer? är det officiellt?

2010-04-16 @ 11:32:26
URL: http://ceciliakaye.blogg.se/
Postat av: Anna

Åh så skoj med utställing =) Den 16 maj, det är ju snart hihi. Jag är inte något utställningsproffs så jag kan inte svara på dina frågor tyvärr :(

Jag önskar dig en fin helg!

2010-04-16 @ 16:48:33
URL: http://ellegaard.doggyblogg.se/
Postat av: Joey

Hejhej.



Ja det går bra med Mio :) Vi har nyss åkt till mitt sommarställe och slappat hårt 3 dagar. Nu har han varit seg igår och idag. Mycket spring blev det på landet :)

2010-04-17 @ 13:57:11
Postat av: ida

halsband och koppel ska helst ha samma färg (en diskret färg) INTE rosa osv...



min tik är stark i nacken men ja sitter på knä brevid henne och håller/trycker upphennes huvud med handen vid henne käcke...

de funkar för oss

Lycka till!!

2010-04-17 @ 23:09:31
Postat av: Madde

Hej! Jag ställer ut min Teddy lite och jag har typ det vita halsbandet. Jag skulle nog inte ta det halvstryp med kedjan.

2010-04-18 @ 11:48:01
URL: http://teddyomatte.blogg.se/
Postat av: Patricia & Elwiz

Kul att du svarade :D!

Vad roligt att ni skall på utställning, lycka till! :D

2010-04-18 @ 21:44:57
URL: http://elwizdagbok.blogg.se/
Postat av: Izabelle

Du får ha vilket koppel och halsband som helst, vet att eng staffarna har halsband med staffekringlorna på men på amstaffarna vet jag faktiskt inte.

Men det finns inga regler på vad du ska ha. Är det off eller inoff? :)

2010-04-18 @ 23:49:10
URL: http://aquena.doggyblogg.se
Postat av: Carola & Lilo

Du kan ha vilket koppel du vill, ta det som känns bäst. Då utstrålar ni mer självkänsla och du behöver inte fundera på om hon ska kunna sticka..

Lek lite med henne precis innan du ska in så hon får lite mer attityd!

Lycka till!

2010-04-19 @ 09:07:30
URL: http://www.lilotuff.dinstudio.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0