Lyckad LK1 i snövädret

Idag körde jag och Azi en litet LK1 pass ute på ÄLTA IP (hundförbjud där, men jag gick i en annan entre och där finns inte skylt med förbjudna saker som glass skor hund cykel, liksom jag har ej sett skylten vid huvudentre, haha).

Platsliggande - hade filt med mig för hon skulle aldrig ligga ned på snön, hon lade fint och jag gick iväg när jag stannade efter 25 meter började azi springa mot mig. så det är bara att gå tillbaka. började om och hon lade sig ner på filten, jag gick 25 meter från henne och tog tid, hon lade så prickstilla hela 2 minuter, men hon har tittat lite omkring, men kroppen var stilla. låg kvar tills jag gick tillbaks och gav henne sittkommando. får se hur hon är när det finns andra hundar som ligger 5 meter från henne, men jag tror hon kan det då hon brukar inte bry sig om andra hundar.

Tandvisning - hon satt sidan om mig och jag kollade hennes tänder, så det har gått bra. får se hur det är nån annan som gör det på henne. men tror det går bra eftersom det har aldrig varit problem hos veterinär.

Linförighet - sätter sig när jag stannar, perfekt. men hon kan vara lite slö och går lite bakom mig. måste ha godis eller säga "kom" för att hon ska bli intresserad. TIPS HUR GÖRA?

Fritt följ - sätter sig när jag stannar, perfekt. hon följer fint men är ännu slöare än linförighet, hon går typ 1 meter bakom mig, jag måste locka henne och ha godis. TIPS HUR GÖRA?

Platsläggande - jag körde med sitt istället eftersom jag vet att hon vägrar och ligga på snön. det gick perfekt. men jag tar det lugnt och "halv stannar" och säger åt henne sitt så när hon är på väg att sätta sig så gick jag iväg. finslipning där. sen ska jag börja med ligg när det blir vår ute eller/och inomhus.

Inkallande - hon satt fint och jag gick 25 meter bort. min kropp var stilla och jag höjde bara med min högerarm och sade kom. azi kom på en gång och satt sidan om mig. utmärkt.

Stående - hon är inte intränad stopp kommando 100%, så jag får stanna och säga stopp till henne och när hon stannar går jag 1 meter framför henne. i början började hon gå efter mig, så flyttade jag henne tillbaks där hon skulle stanna. så stod hon kvar. ganska nöjd jag för att vara "första gången".

Jättenöjd matte här! För att vara första gången, det behövs bara lite finslipning och väcka hennes intresse att följa mig vid sidan om, inte 1 meter bakom mig. Azi verkar tycka det är kul och blir så lycklig av belöningarna. Nu kände jag på något sätt - varför satsade vi inte på lydnad när Azi är så duktig och det är superskoj - men nåja nu börjar vi ju med det och det blir spännande och se hur mycket vi kan utveckla.


Kommentarer
Postat av: Filippa & Ester

Det var bra! Att hon ska följa med dig snabbare nästa gång kanske kan lösas genom att du belönar henne med en liiiten bit godis när hon gör rätt. (bättre med små bitar istället för stora, så att det är "aptitretande" och så blir hunden inte mätt så fort) Och så kan du uppmuntra henne och så fort hon går i rätt nivå så belönar du henne. Kanske något att testa på?

Ester skulle inte heller vilja ligga på snön eller blött underlag, både Azi och Ester har ju tunna päls på buken. Att tävla med kortpälsade hundar i lydnad gör man bäst när marken är torr, dvs. under våren, sommaren och tidig höst. Det är inte heller särskilt roligt att tävla mitt på vintern i -10 graders kyla!

2010-02-17 @ 16:01:43
URL: http://sweetester.blogg.se/
Postat av: Silje

Vad kul att ni hittar på så mycket skoj! Jag måste bli duktigare på det, göra lite mer utfordrande grejer med Clifford. Som du sa, kanske han blir rastlös när jag har varit lite dålig med mental aktivitet. Skall köpa lite grejer på my one som vi kan ha glädje av. Så behöver han nya leksaker, har bara dåliga/tråkiga nu.

Är på jobbet 4 timmar, sen en timmes lunch som jag tar hemma med Clifford och en promenad på det, sen 4 timmar till på jobbet. Skall göra en liten träningsplan sen när jag kommer hem :)

Nu blev jag lite peppad också, det är ju bra :D

2010-02-17 @ 16:08:15
URL: http://lifeofcs.blogg.se/
Postat av: Lotta & Tarox

Sv. Haha jadu, det vet jag inte själv. Håller på att längta ihjäl mig ;)



Kram

2010-02-17 @ 16:52:08
URL: http://lotta1990.blogg.se/
Postat av: Nicole

Kör du klickerträning?

Isåfall ba gå utan mål, gå hela tiden.. Du kan ha handen med godis uppe vid ditt ansikte till en början, såfor hon kommer in på din vänstra sida bra oc tittar klikar du och ger godis.

Ha små godisbiaaaaaaaa, så du kan klicka och dela ut många om hon går bra hela tiden, om hon hamnar efter bar gå, ksnke småspring lite så hon vill ifatt dig, såfort hon kommer till din sida klick godis.



Lära hunden att det är super kul att vara vid mates sida och ha kontakt, då kommer du få en hund som VILL befinna sig vid din sida och det är jätte kul att jobba vide med en sådn hund!

2010-02-17 @ 17:21:55
URL: http://nicoleochalfons.blogg.se/
Postat av: Nicole

Fan va trög jag är :D Ha ha, men skippa klickern och bara ge godis när hon kommer vid sin sida, det fungerar säkert oxå!



Ser att jag ska byta batterier i mitt tagentbord, inlägger där uppe ser helt konstigt ut :)

2010-02-17 @ 17:43:32
URL: http://nicoleochalfons.blogg.se/
Postat av: Carina

Vad kul att det gick så bra idag. Blir ännu roligare sen när andra hundar är i närheten.

2010-02-17 @ 18:09:14
URL: http://tysonochganget.blogspot.com
Postat av: Mimmi & Bamse

Duktig Azi är! :)

2010-02-17 @ 18:46:24
URL: http://tramsebamse.blogg.se/
Postat av: Anna

Ja gör det för jag tror att Azi kommer uppskatta den :) Kul att träningen gick så bra för er :) Har hon någon favorit leksak? Eftersom hon har kamplust kanske en kampleksak är att föredra. En som får plats i fickan. Visa den för Azi och lek lite med henne innan linförigheten/fitt följ. Stoppa ner den i fickan och ta upp leksaken och belöna så fort hon går vid sidan och har ögonkontakt med dig. Azi verkar så smart så hon fattar nog snart vinken och då kan du allt eftersom öka tiden lite innan hon får belöning. Prova att ha godis eller leksak i högerfickan för att få henne lite längre fram. En annan sak du kan prova är att ha en godis i munnen hihi. Där är några tips iaf :)

Kul att se filmen med bakdelskontrollen, ni är så duktiga :)

2010-02-17 @ 22:12:48
URL: http://ellegaard.doggyblogg.se/
Postat av: Ebba & Molly

Roligt att det gick bra :D Ni kommer att komma långt!

2010-02-18 @ 17:52:16
URL: http://dreamingaboutmolly.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0