Entropion ögon


Azi har Entropion ögon. Det har hon nog haft sedan hon föds, det hade hon iallafall när hon kom till mig. Det betyder så att ögonlockarna rullar inåt i ögonen och det skavar på ögonen
av ögonfransar. Vi åkte till veterinären (för 3 år sedan) och fick bekräftat att det var Entropion.
Vi prövade med första behandling; droppar och salva. Om det hade inte hjälpt krävs det operation. Som tur det fungerade bra för Azi, så hon slapp operation.

Men till våren när Azi ska vaccinera sig ska jag be dom kolla igen ögonen, jag kan ju inte
se om det har blivit sämre eller är i samma skick efter droppbehandlingen. Har någon av
er hundar också Entropion - vore snällt att ni berättade så kan jag få mer tips.

Kommentarer
Postat av: Helena

Tingeling hade entropion innan jag fick henne,hon blev opererad.Idag har hon lite kladd då och då från ögonen,men inget som verkar störa henne.

Trist det där med entropion,stackars hundar som har det.

2010-01-08 @ 13:24:38
Postat av: a.s

Är det synligt med blotta ögat eller måste man ha särskilt redskap som typ förstoringsglas för att upptäcka entropion?

2010-01-08 @ 14:21:57
Postat av: Linda & Azi

SVAR TILL A.S



Det kan syns direkt på ögonen. Jag var hos veterinär våras för att de ska bekräfta att Azi är över 6 år. Så jag skulle få Senior Agria försäkring. Så kollade han ögonen också och antecknade direkt Entropion, så han såg det direkt. Men jag vet inte hur man ska se exakt. Jag tycker hennes ögon ser "normalt" ut, men tydligen är det inte. Man måste nog lära sig hur man ska se skillnaderna.

2010-01-08 @ 14:30:49
URL: http://astirazalea.blogg.se/
Postat av: Patricia & Elwiz

Vilken tur att dom ändrade sig, det gäller att vara envis och inte ge sig alltså. Oj hade aldrig hört talas om det där förrut. Visste ju att ögonlocken rulla in men trodde bara det var på raser som sharpei och mops.

2010-01-08 @ 14:38:12
URL: http://elwizdagbok.blogg.se/
Postat av: Patricia & Elwiz

glömde skriva att jag är lite halvt intresserad av datorer. Tog mest kursen för att den kan vara bra att han om man skall bli t.ex receptionist eller så. Baskunskaper helt enkelt :). Helst vill jag jobba med djur men det blir svårt.

2010-01-08 @ 14:42:06
URL: http://elwizdagbok.blogg.se/
Postat av: Helena

Man kan se att en hund har entropion genom att ögat rinner konstant på grund av irritation.Så var det med min hund,och lite kladd har hon än trots operation.

Men det behöver inte vara synligt antar jag.

2010-01-08 @ 16:32:29
Postat av: jess

Hej.

Aron (vår katt) hade också entropion.

vi upptäckte att han jämt fick gegga runt ögonen

så vi kollade hos veterinären om det var nåt infektion men det var entropion.

ingen medicin hjälpte så han opererades.

två gånger dessutom. nu mår han jättebra och har inga problem med ögonen längre:)



skönt att azi slapp operation men man vet ju aldrig om det kommer tillbaks.



kram!

2010-01-08 @ 18:16:44
URL: http://jessistheshit.blogg.se/
Postat av: Gizmo ♥ Leeloo by Alisa Gonzalez

Stackars Azi, måste kännas jobbigt. Hoppas det blir bättre!:)

2010-01-08 @ 22:52:10
URL: http://alisagonzalez.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0