Gott om döva veterinärer i USA

Visste du att mellan 40 och 100 döva veterinärer finns i USA? En av de berättade för en veterinärtidning att han exempelvis lyssnade på en hunds hjärtslag genom att luta sin enda kind på hundens sida och känna. Samma veterinär, som i början upplevt svårigheter
att bli anställd, har nu egen mottagning med 4.000 anställda. 200 av dom är döva. En annan veterinär sa att hon brukar samtala med kunder genom bildtelefontolk.

Jag blev så fascinerad av artikeln. Jag har hittat veterinärtidningen i Internet och det stämmer mycket väl att det står om döva veterinärer i USA. Ska ta kontakt med dom och jag vill verkligen göra ett besök till USA och se hur det fungerar. Och lära mig mer om djurbiologi. Så jag kanske får upp förtroende och vågar drömma mer om mina egna drömmar här i Sverige.
Att döva kan!


Veterinären Tom McDavitt.

Kommentarer
Postat av: Åsa

Hon går på sam-tema typ (sämhällskundskap ) men innehåller resa.. pi bra.. hon har varit til lestland italien m m. ska till london till vår eller till hösten.. vafan fusk eller?? hehe

2010-01-06 @ 15:52:52
URL: http://smilesmilesmile.blogg.se/
Postat av: jooboo

åh, vad så bra! hoppas du kan bli veteinär! :P



sv: joo, ska skaffa en egen JRT men vill helst vänta när jag har fått jobb. jag är inte en av de andra som skaffar djur sen säljer vidare. det klarar jag verkl inte. så jag vill ha bra med pengar så jag kan skaffa en egen vovve och veta att jag kan behålla den. :) ja, att förlora en trogen vän är den hemskaste man kan tänka sig men man måste njuta av de tiden som man har kvar med sin älskling.

2010-01-06 @ 16:08:27
URL: http://jooboo.blogg.se/
Postat av: Jenny och Qing

Ja, det kommer bli superspännande att gå den eftersom jag är så himla vetgirig när det gäller hundar vill veta allt och blir som en svamp som suger in allt.



Man kan göra och bli vad man vill bara man vill ordentligt. Lycka till!!!



Ha en bra dag!

2010-01-06 @ 16:50:35
URL: http://qingsperspektiv.blogg.se/
Postat av: a.s

Tack för ditt fina mail! Döva veterinärer I usa.. javisst, döva kan men fan jobbigt att behöva kämpa och bevisa det hela tiden.. Kram

2010-01-06 @ 16:57:25
Postat av: Carina

Vad häftigt, hoppas att du kan infria dina drömmar någon dag...

2010-01-06 @ 17:00:29
URL: http://tysonochganget.blogspot.com/
Postat av: malinö

wow säger jag. visste du att jag ville bli djurveterinär förut? haha :D och jag hälsar tbx, ang hannes sms fr dig när du skickade sms på nyår något? hehe

2010-01-06 @ 17:12:48
Postat av: Tina & Miracle

Har läst lite om honom för längesen men glömt bort fram tills nu. Visst är det härligt och väldigt inspirerande!



Jo, måste bara fråga.. OM du vill fortf. ge bort ataxitestet? :$ Vill testa nu typ innan studenten i sommar, samt göra andra tester, hehe.



Inget tvång!:D

2010-01-06 @ 17:21:12
URL: http://minmiracle.blogg.se/
Postat av: Patricia & Elwiz

Vad roligt o få vet att döva också kan bli veterinärer! :D

Hoppas att du också kan bli vad du vill :)!



Haha du kommer vilja lämna tillbaks honom, han är ett monster egentligen ;)!

2010-01-06 @ 17:58:37
URL: http://elwizdagbok.blogg.se/
Postat av: Patricia & Elwiz

Han är ett bitmonster och en galning också :D!

2010-01-06 @ 18:29:09
URL: http://elwizdagbok.blogg.se/
Postat av: Cissi

sv: ja, det är skitroligt och jag är verkligen jättenöjd! här kostar det 400:- per simning. sen 2600:- för 10 pass, som vi kör på. och då ingår det en helkroppsmassage. :)

2010-01-06 @ 20:36:10
URL: http://ceciliakaye.blogg.se/
Postat av: jannica

Åh va roligt, drömmer du om att bli veterinär? Jag ville det när jag var mindre :P

2010-01-06 @ 21:24:43
URL: http://zhalleslashatlas.blogg.se/
Postat av: Kicki

Åh vad kul att höra, man blir så inspirerad när folk lyckas se möjligheter och göra vad de älskar! Kör hårt! Duktig hon är din lilla tjej när ni skidar, ja visst känner man sig som en elitåkare! Mycket roligare att åka med hund! S



När det gäller draghundar så gör folk lite olika. En del börjar med att träna hundarna var för sig när de är 6-7 månader kanske o hänger en kätting eller en trasmatta bakom, för att kunna finslipa in kommandon o arbetssätt redan där. De flesta sätter dock bara in hunden i ett mindre spann o låter den springa med en kort bit i lågt tempo med erfarna hundar. Det farliga i början är inte att det går tungt, utan om det går för snabbt, det kan knäcka en ung hund. De flesta hundar fattar galoppen nästan direkt och börjar dra och sen fortsätter de så hela livet. Andra kan ta lite tid på sig o kanske strular lite o tittar på annat några veckor/månader osv. Själv har jag varit tvungen att börja med att sätta de unga i led (vilket inte är vanligt) eftersom jag har så få hundar, men det har gått bra det med, dock är det rätt "tufft" mot dem att göra så egentligen.



Variation kommer rätt naturligt eftersom man ibland kör på hårda lätta spår och ibland pulsar i djupsnö där släden går väldigt trögt, så de flesta gör nog inte annat än att köra släde. Själv gillar jag även att skida ut med hundarna i rejält med snö så att de får jobba på lite annat sätt o pulsa, kör stora spann med släden ibland (=lättare för varje hund) och litet ibland. Beroende på hur snön faller o vilka spår man väljer (uppkörda, väljkörda, o befintliga osv) så får man rätt lagom med variation även om man bara kör släde. Finns även hundar som springer på samma spår eller samma typ av spår nästan hela livet, så det finns hela skalan.



Man kan nog säga att Siberian huskies är känsligast för sånt, de vill ha variation och är i mina ögon lite kinkigare, Alaskan huskies drar bara för att de älskar att dra och är mindre kinkiga, fågelhundskorsningar springer utan att tänka och kan springa samma runda tusen gånger i sträck utan att ens tänka på det....typ...s Jag försöker att variera mig både för hundarnas skull o min egen. Man ser att de blir extra pigga av nya spännande spår med svängar och knixar och så vill de gärna se en ren eller nåt sånt. =) Bara kul att kunna vara till lite hjälp!

2010-01-06 @ 21:34:20
URL: http://www.kickestina.se
Postat av: Martina

Hoppas att det kommer finnas här Sverige också med döva veterinär och allt. :)

2010-01-06 @ 22:13:22
URL: http://loveliii.blogg.se/
Postat av: jennifer

wow vad coolt... gogogog o bli djurbiologi om du vill.. du klarar det bara om du kan..men självklart man vill bli mer inspirerad när man får se det i rl

2010-01-07 @ 00:23:24
Postat av: Silje

Shit vad roligt och spännande :D Stå på och kör hårdt säger jag bara! (Jätte fin bild när han "lyssnar" på hjärtat<3)

2010-01-07 @ 09:35:41
URL: http://lifeofcs.blogg.se/
Postat av: Lena, Hemmliz o Kool`ax

Hej! Tycker det är jättetrevligt att du besöker min sida och jag tycker det är trevligt att läsa din, du har så mycket spännande för dig. Du undrade varför inte Kool`ax har något täcke, just nu behöver han inte, har rör sig så mycket när vi är ute däremot Hemmliz har problem med lederna och sin höft, hon har tyvärr D höfter så hon behöver lite extra värme och då vill jag prova Back on Track för att se om det ger någon effekt. Men på sommaren så är hon så rörlig så och springer väldigt mycket och det behöver hon för att behålla de fina muskler som hon har byggt upp runt sin höft, jag funderar starkt på att börja simma med henne, det är ju också superbra för vovvar med höftproblem/kram

2010-01-07 @ 10:50:05
URL: http://schafervovvarna.blogg.se/
Postat av: Sara

Gud så inspirerande! Sluta aldrig drömma :)

2010-01-07 @ 21:38:32
URL: http://lifewithtexas.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Va, bra! att döva arbetar som veterinär i USA. Undrar om du vill bli veterinär? Varför inte? En gång jobbade jag som assistent åt veterinär, själv är jag döv. Jag kan lova dig att det GÅR! Nu har vi allt möjlighet idag, tack vare bildtelefon. Vet att det finns flera hinder framför oss, hör gärna av dig.. Jag hoppas att du kan vinna din vilja.

2010-01-09 @ 01:06:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0