Allergi reaktion + veterinärbesök

Hon njöt av benen ... Men ett par timmar efter hon tuggat ben började det komma knölar runt hennes hals, som en allergireaktion. Så jag var snabb med att ge henne kortison. Azi svarade bra på kortison, så det gick över snabbt. Men sen när hon låg på filten som hon tuggade ben på - BRAST DET UT!

Hennes huvud såg ut som ballong, helt svullen, knölar överallt i kroppen, upp till 5-10 cm stora ringar knölar på hela kroppen, helt rött i magen, hennes läpparna var typ 2 cm tjocka och stenhårda. Jag blev livrädd och grät, kontaktade akuten Bagarmossan och de sa att det inte finns mycket att göra med allergireaktion det är bara att ge kortison och sen vänta ut.

Jag har ju kortison hemma, så hon fick 2 st på morgonen och vi var vid hennes sida i timmar. Jag tror det är från ben, men låter jätte konstigt för hon har tuggat många gånger sådana ben och senaste gången var nån dag förraveckan.

Svullnaden runt munnen, nosen och läpparna blev bättre efter några timmar men knölarna i kroppen var kvar hela tiden. Hon blev helt hysterisk av all kliandet, jag försökte klappa henne och inte låter henne klia, kylde ner med blöt handduk, men hon var helt ... Ja helt annan hund - sprang upp och ner i huset och var jätte orolig hela dagen. Kontaktade veterinären igen efter några timmar, de sa att jag skulle vänta, för de inte kan göra något åt det och bästa att jag kontaktar Azis egen veterinär på måndagens morgon (igår). Jag var tvungen och ha krage på henne, så hon blev lugn av den och försökte inte klia så mycket.

Och jag fick tid hos dom. Liselotte, min favorit veterinär kollade på Azi och hon såg inte något av akut allergi reaktionen som hon fick i helgen, det hade gått över. Jag gjorde rätt som gav henne kortison snabbt. Hon sade att tyvärr Azi är sån "allergihund", så det kan förekomma akuta reaktioner ibland (hoppas sällan), så det är bara att ha kortison vid Azis sida hela tiden och så länge om hon andas normalt och inte har blått under tandköttet, så är det lugnt och bara vänta ut till reaktionen sjunker, förstår om det är hemskt för mig och se Azi i svullnad, men så är det. Det var sån nässelutslag Azi fick i kroppen som såg ut som knölar. Hon kunde inte svara varför hon fick sån akut reaktion, men om jag misstänker ben, så enda sättet att få svar, är att ge henne benet igen och se om det kommer upp utslag igen eller inte. Jag vet inte om jag vågar göra det, jag vill inte se Azi så hemskt igen, eller är det bra att få veta? Eller räcker det om jag undviker den ben till Azi? Vad skulle ni göra? Ta reda på genom att ge henne benet igen...? :S

Så hon tipsade fiskolja, den är kan göra pälsen och huden starkare. Så Azi ska äta 5 kapslar varjedag. Den är även bra mot klorna, lederna, hjärnan, immunförsvaret och njurfunktionen. Så hoppas den funkar.

Hon sade även att hon är frisk från hårsäcksinflammation - skönt det!

Efter veterinärbesöket njöt vi av solen, eller ja Azi i skuggan och jag i solen på Farsta Centrums torg. Åt mcdonalds och glass. Kollade runt i djuraffären och köpte torkad fisk från Norge nåt sånt, Azi mumsa den. Mysig dag efter jobbig (för mig) veterinärbesöket.


Kommentarer
Postat av: Carina

Fy vad hemskt det måsta ha varit att se henne svullna upp på det viset. skönt att hon mår bättre nu

2010-06-29 @ 19:07:46
URL: http://tysonochganget.blogspot.com
Postat av: Carina

det är mina arbetskläder jag gick i. Klär om hemma så det blir det jag går i till och från jobb.

2010-06-29 @ 19:15:37
URL: http://tysonochganget.blogspot.com
Postat av: jennifer

herregud... du har verkligen haft det skittufft.. jag skullle va livrädd att ge ngt till svea...Så jag förstår dig till 100000% men samtidigt..bra för dig att prova..så du vet..så du undviker den..men frågan är om du är säker på att det är pga ben?

2010-06-29 @ 19:49:57
URL: http://sveannifer.blogspot.com
Postat av: jennifer

lustigt, jag såg den broshyr när jag var hos veterinär med svea nyligen.. Tänkte köpa den.. det kan ju va bra att ge extra när nu våra hundar är lite äldre..

2010-06-29 @ 19:50:55
URL: http://sveannifer.blogspot.com
Postat av: a-s

var benet rökt? Om, kanske var pga rök-behandlat, nåt reaktion från ämnen där.. Eller var benet helt rå?? (brukar ge min egen helt rå nöt-märgben) Kanon, att du ställer så upp för azi! Kram

2010-06-29 @ 21:53:09
Postat av: jannica

Men guuud så hemskt! Jag skulle nog bli helt förtvivlad!!

Jag skulle nog inte våga testa igen, utan bara undvika.. :( Finns säkert andra ben hon tycker om och tål, som du kan ge..... Jag hatar sånt där och därför skulle jag inte våga testa igen :(



Tur att allt löste sig och att du var snabb med kortisonen!! :)

2010-06-29 @ 22:25:28
URL: http://zhalleslashatlas.blogg.se/
Postat av: SVAR TILL A.S

ja, den är röktben. men det är ju konstigt för jag har haft den i ett par månader och azi har tuggat på den utan problem, men nu plötsligt... kanske kan det vara något därute eller nåt som blommar upp precis efter ben. eller är det ben. jag ger inte azi rå ben, har inte tillgång till kor som du ;)



självklart gör man allt för lilla azi :) kram!

2010-06-29 @ 22:26:36
Postat av: a.s

Kanske just den benet, otur typ.. olika fabrikat kan vara så också, typ olika recept.. Eller nåt som du säger utifrån?? Men iallafall hoppas slippa sånt i fortsättningen. kram!

2010-06-29 @ 23:48:59
Postat av: a.s

Jag skulle undvika om jag misstänkte att det var benet.

2010-06-29 @ 23:51:22
Postat av: Tina & Miracle

Usch, inte roligt att läsa det. Som jag sa igår i SMS, så kan ju det bero på annat, t.ex. vatten, blommor, gräs, pollen och ja mycket mer men samtidigt med benet så blossade det upp. Jag hade även svalt min egen rädsla och bara gett benet igen för att testa men det är ju jag. Mira får laxolja och färskfoder. Laxoljan är så älskvärd och bra!!

2010-06-29 @ 23:58:38
URL: http://minmiracle.blogg.se/
Postat av: Ira och mio

Hej. Förstår det var en jobbig upplevelse. Skönt du hade kortison och kunde behandla azi direkt hemma. Ja det var nog benet trots allt även om alla kommer från samma paket är alla ju lite olika ändå. Jag skulle ej våga testa igen pga ej behöva genomgå det igen men om du vill veta 100 procent det var just den ben då finns det ej annat val. Prövar du en annan rökt ben behöver det ej ge samma reaktion det kan varit just den ben som var dålig av någon anledning? Skönt hon mår bättre och att ni hade kortison hemma och att du reagerade rätt. Kram på er

2010-06-30 @ 00:14:34
URL: http://luckyprince.blogg.se/
Postat av: Cissi

Fy vad läskigt! Stackars er! Vad bra att du hade kortison att ge och tillräckligt med sinnesnärvaro att tänka på långt. jag hade aldrig klarat av det. :P

2010-06-30 @ 08:03:44
URL: http://ceciliakaye.blogg.se/
Postat av: Carina

Ja de är ju ett dilemma, ska du testa och få veta eller?!? Jag hade nog undvikit, för det är så jobbigt och se dem så dåliga!

Ha det bra

2010-06-30 @ 10:14:00
URL: http://carinaduvefjord.blogg.se/
Postat av: Julia och Romeo

AJ AJ, Här får jag gåshud... Måste ha varit hemskt för dig! Hm. Är du säker på att det är benet? Annars kanske kan det vara dunet/innehållet i täcket där som Azi ligger på? Eller tvättmedlet från täcket? Det enda jag tänker på är täcket. Hm, men i allafall lite märkligt om Azi har fått likadan ben förut... Ta hand om dej och Azi! Puss!

2010-06-30 @ 14:29:51
URL: http://romeoochjag.blogg.se/
Postat av: Ebba & Molly

Fyfan var jobbigt! Hoppas verkligen att det blir bättre!! Jag hade aldrig vågat ge henne benet igen.. men kankse är det det man bör göra.. vet ej.

2010-07-04 @ 19:36:32
URL: http://dreamingaboutmolly.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0