Nosarbete på hjärngymping kursen

Igår var det dags för kurs igen. Azi kände igen stället direkt och visste att det skulle hända något kul. Vi var utomhus på Rålambshovsparken. Parkteatern finns starkt belysning, så där vistas vi och sen började vi gå mot rasthagen och gjorde några övningar på väg dit. Bra och veta att det finns stor rasthage där, så nu sommaren kan jag och mina vänner ha picknick där och sola och så får Azi leka med andra hundar också. Perfekt kombination!

Vi började med att visa för gruppen vad vi har gjort för cirkuskonst läxa, Azi kunde det sådär, vi har ju tränat bara inomhus, så igår var det utomhus med störning. Men lite lyckas hon iaf.

Sen fick vi varsin handduk och vi gömde godis och gjorde handduken i flera lager, så fick hundarna söka genom handduken. Azi älskar det, brukar köra mycket härhemma ju.

När vi gick mot rasthagen så jobbade vi med nosarbete. Godis i träd, godis spår (Azi fick störning, en KANIN sprang precis framför nosen på Azi och över hennes spår. Azi tvärstannade och glodde på kaninen, men efter några sekunder, med min stora förvåning, glömde hon bort kaninen och forsatte spåra godis). SÅÅÅ LYCKLIG JAG VAR!

Vi skulle gå och sen låtsas tappa en vante/leksak, ni bestämmer själv, efter några steg ska vi säga: "VAR ÄR MIN VANTE/VAR ÄR LEKSAKEN? JAG TAPPADE DEN". Så hunden ska spåra efter saken som ni tappade. Börja bara 1-2 steg från saken, sen öka svårigheten genom att ta längre steg från saken. Till slut kanske kan hunden på riktigt hjälpa er nån gång när ni tappat något på riktigt. Där förvirrade Azi lite, hon förstår inte vad hon ska leta, men när hon hittade leksaken så tar hon upp den i munnen och sen släppa den direkt, så vi ska träna på det, det inkl även läxan till nästa vecka. Jag tittade på andra hundar, de apporterade så fint till ägaren (tollare och golden ju ;))

Vid rasthagen gjorde vi två till övningar som Azi klarade galant, duktiga min lilla älskling!

Kommentarer
Postat av: Olga & Becca

Jag har massor av planer! Först ska vi satsa på vilspår och förhoppningsvis drar hon in ett viltspårschampionat, vore kul..

Sen gillar jag ju apportering, agility, lydnad och tricks. Så vi kommer hålla på med allt möjligt, så länge det har med hundar och göra tycker jag det är skojj! Hoppas också att en tand ska växa rätt (veterinären har sagt att den bör göra det) för då ska vi satsa på utställning endel.

Hon blev utställd i höstas och då kom hon två med HP ;)

Gillar du något speciellt att hålla på med?

2010-03-18 @ 11:02:20
URL: http://sweetolga.blogg.se/
Postat av: eahunddagis

svaret på din fråga kommer upp på bloggen:)

2010-03-18 @ 11:27:07
URL: http://eahunddagis.blogg.se/
Postat av: Anonym

Kul att höra att det är någon som följer vår blogg, har inte så många läsare förutom hundarnas uppfödare och så.. Kände igen bland annat Nacka bk från din blogg :)

hur tränar du med din döva hund, vi hade en döv hund på dagiset där vi jobbade, hon va väldigt rädd/försiktig vilket är förståligt :)

2010-03-18 @ 13:36:05
Postat av: Marina

Kul med kurs! Det är väl ``fusk´´ att ha Retrivers med på sånt..!?(apportering) ;D

Kul att det var en aktiv gubbe som hade jaktlabben, det är väl en förutsättning för att de ska må bra. De har en mycket störe motor och betydligt mer arbetslust än vanliga Labbar!

ha en bra dag.

2010-03-18 @ 14:10:06
URL: http://gallerigavelin.blogg.se/
Postat av: Anneli + vavvorna

Vad mycket roliga träningingsmoment ni har gjort. Rastgården i Rålambshovsparken är ganska stor och det är bra. Fast den är lite tråkig, tycker jag.

2010-03-18 @ 15:11:28
URL: http://chitassar.blogg.se/
Postat av: Anna

Ja rottweilern behöver få arbeta för att må bra :)Hihi nä vill du ha en livlig och uthållig hund så är inte rottisen den optimala hunden kanske. De är lugna och inga långdistans springare om jag säger så :) Fast Nova har rätt bra kondis och klarar att hålla igång länge när hon busar med andra hundar :)

Nej det är inte roligt att förlora sin älskade vän :( Fy hemska tanke!

Kul med nosarbete :) Jag kör det mycket med Nova. Hon får ofta leta efter godis och jag brukar göra det svårt att gömma det under löv/ kvistar i skogen. Sen kör jag uppletande ofta med, precis så som ni gjorde med vanten :) Brukar låta henne sitta på stigen så går jag och gömmer hennes leksak under löv/ kvistar eller något annat klurigt. Sen vallar jag av så hon inte skall gå direkt på mina spår fram till leksaken. Sen kan man låtsas gömma leksaken på flera ställen innan också =)

Har ditt halsband kommit?

2010-03-18 @ 16:21:36
URL: http://ellegaard.doggyblogg.se/
Postat av: Ira & Mio

Tummen upp för Azi, jaa Mio e likadan, inomhus fixar han allt galant lätt, vissa max lätt men utomhus e det svårt... mkt annat som stör .. alltid svårare utomhus!

Jaa sött Azi blev glad när hon kände igen platsen betyder hon minns den plats var rolig händelse jippi ska vi göra roliga saker igen?? :-)



Wow att Azi byss kaninen!! framför nos på henne t.om. coolt!



Ha det så skoj i Ö-o nu

2010-03-18 @ 18:08:50
URL: http://luckyprince.blogg.se/
Postat av: carina

Va kul att det gick bra, va duktig hon var som struntade i kaninen.

Ha det bra

2010-03-18 @ 19:03:54
URL: http://carinaduvefjord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0