Azi är en terapihund

Nu de senaste veckan har Azi träffat en hund som är instabil, som behövde hjälp av Azi. Den är en blandras som alla tycker att de är familjehundar och är jättegulliga. Men med fel bakgrund kommer de oönskade beteenden hos dessa hundar, och det är människors fel. Han var hos två knarkarmissburkare tidigare och en av de har klippt sönder hans svans med en vanlig sax. Och det sorgligaste är att han är nu så trogen mot människorna - men gör utfall och är osäker mot andra hundar, liksom när det är människorna som har varit elak mot honom inte hundar.

Men iallafall han var så osäker och rädd. Gjorde sån utfall mot alla hundar han ens ser. Så bestämde jag att skicka Azi till honom. Jag litade 100% på Azi och hon fick gå in utan koppel och allt, och Azi kände på en gång hans "stress energi", så igonerade Azi honom totalt och började nosa på möblerna istället. Så blev den hunden genast lugnare och började nosa på Azi som fortfarande inte ens bryr sig om hunden. Men plötsligt testade den hunden och gjorde utfall och nafsade på Azis nacke. Men vad gjorde Azi?- Hon stod stilla och rörde inte en enda och bara såg på mig. En annan person som hade hunden i koppel drog bort honom. Sen efteråt gjorde han inte nåt utfall och var hur trygg som helst med Azi. Det hela tog bara 5 minuter. Jag är så stolt över min lilla Azi, blev så rörd!

Om jag hade Azi från valp- så kanske skulle jag ha utbildat henne till terapihund för människor och hundar. Hon påminner så mycket Cesar Millans Daddy, utav vad jag sett på teve iaf.


Kommentarer
Postat av: Ebba & Molly

Intressant och roligt att Azi kunde bidra med sin postitiva engeri och påverka honom!

Kram

2011-01-18 @ 17:38:32
URL: http://dreamingaboutmolly.blogg.se/
Postat av: Ira & Mio

Åhhh jag ryser... Azi e så underbar och klok tjej!! Väldig lugn o trygg tack vare dig också.



Hemsk start på sitt liv de n hunden haft som hamnade hos missbrukare... tragiskt!

2011-01-18 @ 18:01:22
Postat av: Cissi

blev varm i hela kroppen när jag läste. vad underbar Azi är och vad underbar du är som hjälpte dem. :)

2011-01-18 @ 18:24:43
URL: http://meandmyshitbull.wordpress.com
Postat av: Ebba & Molly

SV: Ja, mycket möjligt att hon hör regnet! :) Har inte tagit kontakt med Albano än men chans är nog rätt liten - dock ger jag inte upp för det - så jag kollar några alternativ ;)

Kram

2011-01-18 @ 18:29:23
URL: http://dreamingaboutmolly.blogg.se/
Postat av: Becca

En agressiv cocker är inte rastypisk.

Man brukar säga att cockern är ska vara " a merry cocker". De ska vara glada, vifta på svansen.

Men de brukar också vara lite envisa, och tuffa, framförallt de som används i jakt och ska bära fråglar som väger mer än de själva. ;)

Olga får verkligen inte ngr raserisyndrom, hon älskar att busa, skälla och morra när hon leker, väldigt högljud när hon leker. :D

Samma med min förra, han hade verkligen världens längsta stubin och han tolerera vad som helst från människor och valpar, de bruka nämligen hänga sig i hans öron medans han gick.



Sedan kan det ju även vara så att cockrar är så söta med sina långa öron o ledsna uppsyn så barn tror automatiskt att de är snälla. Tillslut efter att försökt att komma ifrån, eller fått ont ja så säger väl vilken hund som helst till.

Oavsett om cockern är söt eller inte ska den få respekt vilket jag själv tycker folk verkar ha sv¨årt att fatta när vi är ute och går, folk kastar sig över stackars Olga och skriker, eller släpper bara fram sina hundar för att hälsa!

Det är få som respekterar små söta vovvar innan de säger ifrån.

Rickard som ahr en större svart lider aldrig av dessa problem, folk låter henne vara! ;)



Jag menar, visst kan en cocker bli sur och säga ifrån, vilken hund kan inte? Men agressiva raseriutbrott?? Har aldrig träffat någon cocker med dessa problem.

Man brukar ju säga att den röda har lite mer "stake" än de brokiga, men man säger ju samma sak om fuxston

:S

Men med hård avel så blir väl sådana problem mer framstående..

En cocker ska vara glad lyhörd, lättlärd, sammarbetsvillig.

Hon är också väldigt bra med andra hundar (som min förra) aldrig ngr problem där heller.

Men som det står i artikeln är ju "rage" väldigt ovanligt.

Agressivitet hos cockrar tas det väldigt allvarligt på bland uppfödare då detta är så icke rastypiskt som ngt kan bli. De används absolut inte i avel och de blir nollade på utställning om de visar ngr sådana beteenden. Men har aldrig varit med om att de hänt..

Även en cocker kan hamna i fel händer, de lägger sig sällan bara på rygg och gör precis som man säger, man måste förtjäna det ;) Men som sagt "rage" som är en helt annan sak har jag aldrig varit med om :D

2011-01-18 @ 18:31:49
URL: http://sweetolga.blogg.se/
Postat av: Pelle Johansson

Hej!

Duktig hund morfar har. Jag blir riktigt stolt:)

Men det är väl klart med en sådan matte.

Puss pappa

2011-01-19 @ 16:53:35
Postat av: Cissi

haha var tvungen att leta upp inlägget bara för det. :P HAHAHA!

2011-01-21 @ 08:56:41
URL: http://meandmyshitbull.wordpress.com
Postat av: S@tu

Tänk om alla hundar och hundägare var som du och Azi... så himla bra gjort!

2011-01-22 @ 17:24:59
URL: http://satusliv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0