Hund + värmen = Hur brukar ni göra?


Jag och Azis första sommar tillsammans 2006.

Jag brukar då strö lite extra salt i maten, de behöver ju salt som vi människor när det är varmt och svettas. Och så blandar jag med vatten och mat, inte sån uppblött mat, utan torrfoder är hårda fortf, ger direkt till hundarna när jag fyllt på vatten. Så de får extra mer vatten i sig, då jag tycker att de- speciellt Tyra- dricker inte tillräckligt när det är riktigt varmt. Och så innan promenad när det är riktigt kokhett, så brukar jag duscha dom svalt/ljummet, så hjälper det lite iallafall. Tar så klart med flaska och skål till hundarna när vi är ute. När hundarna envisas och sola ute när det är varmt, är Tyra klok nog och flyttar till skuggan när det är varmt, men Azi envisas alltid och ligger kvar även när hon flämtar. Så brukar jag lägga en blöt handduk över henne, som svalkning och så hon inte bränner sig med sina vita päls. Jag smörjer även med vanlig solkräm på Azis nos. På Tyra har jag inte gjort än, gör de mest när vi är ute och seglar.

Kommentarer
Postat av: Quila o Ronja

Nu har jag läst ikapp ;-) Massor av fina bilder på dig och dina fina vovvar :-)

Jag gör nog på samma sätt som du, för att svalka hundarna. Dom undviker verkligen solen, med sina svarta pälsar. Gör "isglass", som är mycket uppskattat.

Sv. Att Ronja hade ont i nacken, såg jag när hon skulle plocka upp något från golvet. Då skrek hon till, när hon böjde ner huvudet.

Vad härligt med fjällvandring. Det ska vi göra i september!

Ha en skön helg

Kram

2011-07-09 @ 11:09:57
URL: http://quilaoronja.blogspot.com
Postat av: Robban

När vi tvåbenta svettas så följer det med salt och mineraler ut, och det är därför det är bra att tillföra extra sånt vid ansträngning/varma dagar.



Men hundar svettas ju inte, förutom lite vid tassarna, så att tillföra extra salt är lite vanskligt. Det enda som sker är att deras njurar arbeta väldigt mycket extra i onödan. Så var lite försiktig med det, det är mitt tips.



Solkräm är ett bra, framförallt på alla pigmentlösa områden. Titta på den här stackaren hur han är solbränd på underkroppen: http://bit.ly/pk5CSp



Och mycket vatten - både på kroppen och i munnen på dom :)

Men när det är som varmast mitt på dagen så får dom helt enkelt ta det lungt.

2011-07-09 @ 13:02:00
URL: http://www.robertfageryd.se
Postat av: Aurora

Jag smörjer in öronen på Alice och undviker promenader när det är som varmast, vi har inhägnad tomt de får lulla runt på om dagarna :) har alltid en vattenskål nära till hands. Annars gör jag inget särskilt faktiskt, de dricker bra båda två och lägger sig på lagom svala ställen :)

2011-07-09 @ 13:59:00
URL: http://rawran.blogg.se/
Postat av: emelie

om vi ska vara ute länge en varm dag så ger jag ibland "äggvatten", vatten med en iblandad äggula. då kan hon dricka hur mycket som helst så jag vet att hon fått i sig mycket vätska. annars blir det mycket bad på dagen istället för promenader, eller promenader vid vatten så hon kan svalka sig när hon behöver.

2011-07-09 @ 20:46:27
URL: http://www.prickig.se
Postat av: Ebba & Molly

Jag brukar svalka Molly med vatten och ha med vatten på promenaderna, det brukar räcka :)

2011-07-10 @ 07:20:33
URL: http://ebbamolly.wordpress.com
Postat av: jennifer

svea har fått värmeutslag en gång förut... när vi va bara ute i 10 min..o lekte med boll.... efter det har jag va extra försiktig..ksk överdriva...på dagen går jag mest bara bajs o kiss runda..sen på kvällen elr morghonen..oftasy åp kvällen gör vi mer saker.... Jag blöter ner mat oftare för att se till hon får i sig mer vätska... o om hon blir för varmt så brukar jag blöta ner handduk o kyla ner henne..det tycker hon är skönt..byta vatten flera ggr om dagen....

2011-07-10 @ 19:43:53
Postat av: sofie

intressant.. :)

2011-07-27 @ 00:48:13
URL: http://konstgjord.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0