Farsta djurklinik


Igår röntgades Tyra! Äntligen är de överstökat! Nu återstår bara att vänta på brev från SKK med resultat. Sköterskan kunde inte säga något ang bilderna, men tyckte att den vänstra höfte såg lite slapp ut. De får vi se!

Tyra gillar tyvärr inte veterinärbesök. Hon ryggar och försöker undvika sköterskan och veterinären. Gömmer sig under bordet och bakom mig. Låter dom inte röra henne. Tråkigt! Vi var där två timmar igår, och Azi spydde på golvet. Tror Azi blev orolig för Tyra var rädd och så visar det att de har ett visst band t varandra. Åh mina flickor <3

En sak jag reagerade faktiskt igår var att sköterskan frågade mig varför jag ville röntga Tyra. Jag svarade "Jag tränar henne mycket och jag vill veta hennes hälsa. Då jag kan göra träningen på rätt sätt. Och jag tycker självklart att ALLA ska röntga sina hundar oavsett ras och användning med hunden". Sköterskan svarade "Tyra har inte stamtavla, så varför ville du röntga". Jag svarade "Jag sa ju just mitt svar. Och jag ska inte avla henne vare sig om hon var renras eller inte". Då svarade sköterskan "Jaha okej men om det visar att Tyra inte får UA, kan vi tyvärr inte hjälpa dig". Jag reagerade då, liksom det lät som hon försöker få mig att INTE röntga henne. Hon borde istället vara glad att en vanlig person som jag vill hundens bästa. Inte röntgar bara för avel tex. Jag svarade, "Ja jag vet det, Azi har ju D höfter". Då såg sköterskan lite förvånad ut. Jag sade sen till henne "Men det är väl ert jobb att kunna tipsa om gulksomin, simrehab osv?". Då svarade hon jodå och stack ifrån rummet. Tolken blev själv förvånad hur hon lät i rösten och lät tydligt att hon var förvirrad att jag ville röntga henne... Efter kändes det helt olustigt. Men genomförde röntgen ändå.

Kommentarer
Postat av: JooBoo

verkar som att denna sköterskan har inte nån bra kunskap just detta biten..? man ska såklart röngta sin hund om man vill, spelar ingen roll om man har stamtavla lr ej.. hoppas tyra får goda restlut :P

2011-06-21 @ 13:49:22
Postat av: Anonym

Vilken konstig människa, och att du som betalat för deras tjänster blir ifrågasatt för att göra nåt som bara kan hjälpa och förebygga. Tycker de är skitbra att du röntgar trots att Tyra inte är reggad.



Förstår samtidigt de som reagerar över att fler röntgar och avskräcks av att hunden har C/D-höfter så att hunden inte aktiveras. Men du har ju mer kunskap och vet hur man ska lägga upp de. Och att hunden inte är dömt till inaktivet pga dåliga höfter.

2011-06-21 @ 14:04:28
Postat av: emelie

vilken konstig reaktion?! det är väl jättebra att ta reda på hur det är med hundens hälsa så man kan ha koll på det vid träning och vet lite mer om hur mycket man kan belasta. äh, ibland blir man så trött på veterinärer och sköterskor!

2011-06-21 @ 16:36:10
URL: http://www.prickig.se
Postat av: PS. Hundar

Veterinärer har sällan koll på kosttillskott, fick ingen hjälp med Qilaqs utslag tex. Dom visste inte ens vad det var när vi berättade om benmjöl, immun+, zink osv. Som faktiskt hjälpt men det fick vi som råd av en kostrådgivare för hundar.

2011-06-21 @ 17:57:00
URL: http://www.pshundar.blogspot.com
Postat av: Ebba & Molly

Konstigt att hon i frågasatte! Borde ju vara tvärtemot..!

2011-06-21 @ 20:09:43
URL: http://ebbamolly.wordpress.com
Postat av: Lina

Men usch vilken otrevlig sköterska, det är väl superbra att man röntgar även om man inte ska avla på hunden. Det är ju för hundens bästa man gör det, för att veta hur man ska träna och så som du säger.

Bra att du stod på dig!! Håller tummarna för att höfterna ser bra ut.

2011-06-22 @ 08:46:19
URL: http://mybutterfly.blogg.se/
Postat av: Laila

Hm,märklig sköterska.Varför skulle hon inte kunna få hjälp ?? Och även om hon inte blir friad så behöver hon ju inte få problem.Våran Lova som har C på ena höften har aldrig vart några problem med.Men vore ju roligt om hon blev friröntgad :-)Spännande......

Härliga bilder på vovvarna som vanligt :-)

Kram till er alla

// Laila

2011-06-22 @ 16:40:21
Postat av: Josefina

Det där var ju helkonstigt! Det handlade väl om stamtavlan och fördomar.. Håller tummarna för att röntgen blev bra, så du kan träna tyra som du har lust med.

2011-06-24 @ 08:20:37
Postat av: Helena & Irwin

Dumma människa! hon borde ju vara GLAD att du vill röntga din hund så mycket som du arbetar med henne.Vilket orginalpucko!

hoppas resultet blir bra! håller tummarna !!!

2011-06-25 @ 19:59:06
Postat av: mikaela

Sjukt trist att såna typer av djursjuksköterskor beter sådär. Bra att du står på dig och ser till hundarnas bästa, hejjar!

2011-06-28 @ 18:03:34
URL: http://marspinglan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0