Dag 6 - Renras eller blandras

Jag föredrar renras såklart. Då vet man vad man får. Man ska ju se efter hundens egenskaper/användning, inte enbart utseendet. Men klart man kan se delvis efter utseendet, tex skaffa labrador istället för golden om man inte vill ha långhårig... Men det finns blandraser som är otroliga fina, som amstaff/pitbull, schäfer/rottis osv, men det är sjukt om man blandar cocker spaniel/alaskan malamute tex.

Det är ok att skaffa blandras, de finns ju redan i världen och dessa behöver ett hem. Men jag stöjder inte blandrasevenemang som sätter in ännu fler blandraser. Det finns redan gott om kennlar i Sverige som avlar seriöst och hundarna är riktigt friska och deras syfte att hunden ska ha ett bra liv och leva efter de föds till. Varför måste man satsa på privatuppfödning då? Se bara på blocket, massa nya hundar varjedag utan papper- och inte alla människor i Sverige vill bli hundägare. Vart var hundarna ivägen då?

Jag skulle kunna skriva ett långt inlägg om de här, men det räcker nu :) Det är samtidigt en svår fråga.

Kommentarer
Postat av: Helena & Irwin

Jag gåller med dig.Rashundar är bäst om man vill ha koll på vad man får.Att sedan rashundar ofta har en massa sjukdomar är väldigt tråkigt,och så många uppfödare är oseriösa.

Men man vet iaf vad man får när man köper en rashund.

Att blandraser skulle vara friskare behöver inte vara sant beror på vad man korsar med.

Det riktigt tråkiga anser jag är att folk säljer oregistrerade "rashundar",talar främst om chihuhua och fransk bulldogg,utan papper för dyra pengar.De kan ibland kosta lika mycket som en renrasig hund av annan ras.Rätt galet anser jag.Men så länge folk betalar kommer det att fortsätta vara så.

2011-05-23 @ 16:34:31
Postat av: Becca & Olga

hihi ja alla kör ju med listor just nu :D

2011-05-28 @ 14:13:06
URL: http://sweetolga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0