Dag 9 – Viktiga egenskaper när du väljer hund.

Jag har ju två hundar nu som jag inte direkt har valt ur en kull eller av en större hundflock. Utan de både blev "slump" mina, då jag tycker inte att det är så viktigt att välja egenskaper (temperament), utan det viktigaste är ras som passar ens livstil/att man kan ge hunden allt den behöver, som omplaceringshund så deras bakgrund om man klarar av att hantera deras brister/problem. Annars blir ju hunden, hur gammal än hunden är, som man vill med tiden.  Azi ändrades ju ifrån sovmotor till arbetsmotor till slut, gäller att hitta hundens nyckel.

Det med utseendet - måste man såklart tänka på storleken, vad man klarar av och hur är pälstypen. Vill man ha en hund som släpar hem massa grus, eller lättskött?

Amstaffar är perfekta för mig - inga långapälsar (mkt lätt sköt), och är de lagom i storlek. Varken för stor eller för liten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0