Inkallningskurs lektion 2

Jag och Tyra var på inkallningskurs idag. Vi ökade svårigheter med att instruktören lockade våra hundar med lite godis. Det var lätt att avbryta Tyra och hon kom direkt på en gång när det vibrerade i halsbandet. Men sen när instruktören tog fram rådjurs klöv och andra smaskiga saker från andra djur. Det där blev Tyra så fixerad över, så var det mer utmaning och jobb för mig.

Så jag lärde mig hur man skulle korrigera henne emellan de absoluta inkallningskommando. Det funkade bra, men jag var lite för snäll (otydlig mot henne) och släppte det för tidigt innan Tyra hade 100% fokus på mig. Så vände hon snabbt till klöven. Det där får jag träna mer på att läsa av hennes beteende när hon har 100% fokus på mig så belönar jag i rätt punkt. Liksom nu belönar jag henne när hon har 50% fokus på mig, det är ju fel.

Jag använde vibrationshalsbandet - gud vad jag är nöjd med den! Jag kan kalla in henne på avstånd på pricken när jag vill, det är jag ganska ovan med. Jag är van att vänta ut till Azi kollar på mig eller jag knackar på rumpan, så nu är detta ganska nytt för mig! Jag insåg faktiskt nu att det är verkligen extra utmaning att ha en dövhund, när det gäller inkallning. Men jag får massa erfarenhet av detta som jag kan använda till många sammanhang senare i livet. Och så nu förstår jag hur jobbigt mina föräldrar hade med mig när jag var liten och var en vild unge ;)

Nästa inlägg berättar jag om vibrationshalsbandet som jag har lovat er jättelänge nu! :/

Kommentarer
Postat av: JooBoo

roligt att läsa att det funkar bra med vibbhalsband! :D kämpa på så du får en hund som lägger 100% fokus på dej :P

2012-02-19 @ 19:39:29
URL: http://jooboo.blogg.se/
Postat av: S

Fina vovvar!

2012-02-20 @ 00:22:29
URL: http://Missnuclear.Wordpress.com
Postat av: Lisa

Hur fungerar alla kurser du har gått på även du är döv?

Alla hundar är verkligen fixerad vid klövern, men efter det inget kul och få pussar då är det dusch! :-D

2012-02-20 @ 08:31:32
URL: http://odagan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0