Här kommer svaren på frågestund!

Har du haft hörande hund innan?
Nej, aldrig ägt en hörande hund, men jag har tagit hand om många hörande hundar.

Om ja då vad är det skillnad mellan döva och hörande?
Njae, inte så mycket skillnad faktiskt- förutom språket. Man pratar med hörande hundar, och man tecknar till döva hundar. Men man använder likadant kroppsspråk till både. Eller jo, enda skillnaden är att det är lättare och få kontakt med en hörande hund på avstånd, man ropar ju bara. Men döva hundar får man springa fram och peta på ryggen, eller vänta ut tills hunden kollar på mig.

Vilken var din första drömras?
Min första drömras var Schäfer.

Vad har egentligen hänt med Tyra innan du hämtade henne?
Hon födde upp hos en bra uppfödare, de sökte ett bra hem till henne. Hon hamnade hos en tjej som verkade vara bra, men något gick snett där. Min egen uppfattning är att hon inte kunde hantera hennes stress och framförallt hur man ska hantera hennes dövhet. Så gick det åt skogen. Så hamnade hon tillbaka till uppfödaren, men de hade redan flera hundar. Så de tänkte avliva Tyra för hennes bästa, ifall hon skulle fortsätta hamna hos folk som inte förstår på henne, skulle Tyra lida väldigt mycket. Men så till slut dök hundcentret i Kalmar upp och tog hand om henne som en sista chans, ett par veckor senare hittade jag henne av slump. Nu stannar Tyra för evigt hos mig!

Driver du en hunddagis om jag har uppfattat rätt? :)
Nej, tyvärr så driver jag inte ett hunddagis. Men drömmen är att göra det. Håller på en process till detta.

Har lagom fobi för dina hundarnas ras. Hur kan ta bort den?
Jo, enda sättet är att ändra dina tankar om rasen. Det gör du genom att läsa om rasen och gärna träffa flera hundar som har hamnat hos rätt ägare. Du får gärna träffa mina nån gång om du vill. Tyvärr så är Amstaffar och dyl en energisk ras att de måste få utlopp av sin energi av fysiskt och mentalt i princip varjedag. Men det är så många som skaffar rasen bara för den ser tuff ut och har som penisförlängare. Hunden får bara rastas ett par minuter per gång på gräsmattan – så hittar de på egna uppgifter. De hade aldrig lärt sig vad som är rätt och fel, så växer aggressivitet fram och de blir otroligt stressade av enorma överskottsenergi. Och så måste rasen (egentligen alla hundraser) få social träning väldigt tidigt i åldern, och kunna lära sig att kommunicera på rätt sätt med andra hundar och människor. Får de som de behöver så blir de helt underbara hundar. Tyra är ett levande bevis på detta!

(Ser att du håller på hästar, så tror jag att du kan förstå hur det är med djur som hamnat hos fel ägare, en häst kan bli en aggressiv och farlig om den inte har fått social träning tidigt som i föl stadiet och hos okunniga ägare. Det är precis samma sak med hundar.)

Vad är dina mål med Azi & Tyra?
Azi har gått i pension nu, så hon jobbar inte på det sättet hon gjorde förut. Hon ska bara få njuta av livet och följa med långapromenader så länge hon orkar. Målet är att hon ska hållas så frisk som möjligt länge och vara en pigg glad tant! Jag är glad att hon inte har blivit en bitter tant som många tikar kan bli när de blir äldre ;)

Tyras mål- jag jobbar fortfarande med hennes stress och att hon ska kunna bli en aning lugnare när hon är ute i samhället. Hon har gjort stort framsteg från dag ett - stort skillnad absolut. Men vi har en bit kvar. Sen har vi inkallnings problem kvar, vi jobbar stenhårt med detta nu. Det är största satsning vi gör just nu, jag vill kunna få henne känna sig lite friare än att ha en lina som begränsar henne hela tiden. Vi har inga mål att tävla, inte än. Kanske i drag om jag får gröntkort, men detta får vänta lite, Tyra är bara 2 år och är ny i drag.

Vad jobbar du med? Om nu du har någon jobb.
Jag jobbade på ett hunddagis i 2 år, men jag slutade där januari-12. Jag älskar fortfarande att jobba med hundar, men just där platsen faller inte i min smak längre.

Vad är din dröm?
Har många drömmar – men en av drömmar är att driva ett eget hunddagis/penisonat och dövhund center!

Vad är det bästa Azi&Tyra vet? Vad är det sämsta dom vet?
Bästa dom vet är att de får umgås med mig i naturen och leva livet. För Tyra är att arbeta hårt, som drag, det är hennes gren. Azi älskar och skutta inne i skogen och leker kurra gömma med mig ;) Det sämsta dom vet är att bli duschad i badkaret, sura miner!

Vad är skillnaden mellan el-halsbandet och antiskall-halsbandet?
El-halsbandet ger elstötar. Den är förbjudet i Sverige, men det används mycket i USA, som korrering uppfattar jag som. En uppfostran sätt. Antiskall-halsbandet, det är tillåten i Sverige. Den ska få hunden att sluta och skälla, t.ex när den är ensam hemma. Det finns ett par olika metoder med den. Vissa vibrerar när hunden börjar skälla, det kan vara obehagligt för hunden. Eller så spelas det ett ljud när hunden börjar skälla, som ägaren har spelat in innan. Eller det sprutar upp vatten, eller citrondoft i ansiktet på hunden.

Vad för planer har du för framtiden? (Om några år)
Jaa, då ska jag bo ute på landet i ett hus med hundar! Jobba med hundar! Ha körkort (2012), resa till USA och jobba lite med en döv veterinär och se hur det är. Det finns säkert någon döv som driver hunddagis/pensionat/center någonstans i världen som jag tänkte besöka och få inspiration av.

Vad är det bästa du vet, och det sämsta du vet?
Bästa jag vet; är att må bra! Det får jag genom att umgås med hundarna & mina vänner. Sämsta jag vet är att må dåligt kan man säga.

Vad för dåliga vanor har du?
Måste käka 1 treo så fort jag vaknar på morgonen, annars är dagen förstörd :/ Eller så sätta på OFF-knappen på spisen hos andra folk som inte brukar göra det, så när jag åkt hem och de skulle laga mat får de vänta väääldigt länge tills vattnet kokar, inget händer, så upptäcker de att spisen var på OFF. Haha, en rolig dålig vana ;)

Vad var din första intryck av mig? :P
En lite blyg men jättetrevlig tjej som vill lära sig om hundar. Det var en rolig promenad och dag! :)

Varför tog du bort din facebook-konton?
Facebook ger inget nytta längre för mig, bara så negativt stämning där hela tiden. Och den tar så mycket av min tid- jag har det mycket bättre utan den nu.

Hur fick du två tikar att fungera så bra ihop?
Bra fråga, de två funkar så bra ihop med andra hundar, så det föll i naturen att de funkar bra ihop. Men till grunden tror jag att det beror på hurdan flockledaren är.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0