Inkallningskurs lektion 1

Vi kom dit och så var de tre hundar till (två andra kom inte), deras raser var boxer, engelsk staffordshire terrier och en portugalisk vattenhund. Boxern hade vi ju träffat på hundöarna, hundvärlden är bra liten ;)

Minns ni att jag skrev att en kastrerad boxer hane tyckte att Tyra var gjord av gummi ;)


Vi satt för det mesta på teori, sen gick vi ut och tränade lite. Mina uppgifter med Tyra är att få henne vilja komma fram till mig ännu mer och ha socialnärhet. Hon ska känna sig helt bekväm i min närhet. Hon är mycket mycket keligare nu efter hon kastreras och så har jag haft henne en längre tid, nu vill hon alltid sova under täcket tätt intill mig. Det gjorde hon inte innan hon kastererades. Så det är framsteg.

Men det krävs mer socialnärhet och hon ska kunna "vifta på svansen" och vara glad när hon är nära mig. Det har Azi verkligen inga problem med detta, viftar direkt så fort jag tar ögon kontakt med henne liksom :) 

Sen är det också att jag ska skaffa en ny tecken som betyder hon MÅSTE komma hit på en gång, allra genast och hålla sig nära mig. Sen andra signaler kan jag ha som "slarv kommando", så hunden kan komma hit och vara runt omkring nära. Men en tecken så betyder det GENAST!
Vi intränar nu den kommando, Tyra fattar ganska snabbt, men det ska tränas på tills nästa kurs. Och jag ska skaffa vibrationshalsband till nästa kurs. Blir intressant med vibrationshalsband! :)

Vi träffade ju henne juni månaden 2011 som hundpsykolog för Tyras stress och kiss inomhus. Irene tycker att Tyra har gjort stort framsteg, hon är mycket mer avslappnad och är ganska lugn för att vara där andra gången. De tre andra hundarna har varit där jätte många gånger, så det är något att vara stolt över! Så vet jag att all mitt jobb har gett resultat!

Nu ikväll har vi tagit en mysig promenad i grusgropen, jag hade min nya pannlampa- det funkar faktiskt bra och ha den. Ljust å ser allt ;)

Kommentarer
Postat av: Emmy

Vad fint boxern "håller i", det måste vara inbyggt att de tror att andra är deras personliga mungodis=)

Kul med kurs! Hoppas den ger bra resultat!

2012-01-30 @ 20:50:14
URL: http://memyselfandmydog.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0