En helt underbar morgonspromenad!

Klockan 8 imorse började vi våran dag! Vi klev upp efter en timmes mys i sängen, haha. Jag åt frukost, hårdbröd med keso. Hundarna fick inget! Tyra fick springa 5 km/h på 5 minuter på löpbandet precis innan vi drog ut.

Vid 9 började vi gå till Erstavik. Där hade jag ordentlig koppelträning och hundmötes träningar. Hundarna var inga problem med hundmöterna. Azi var lös och Tyra var i koppel.

Men ifall när vi kom till fälten så var jag lite nervös på Tyras beteende. Jag hade långlinan på Tyra, ohh det gick överförväntan. Hon kom på alla inkallningar av vibrationshalsband. Ett par gånger struntade hon i och nosade på marken, så gick jag mot henne med bestämda steg så sprang hon iväg med ett öga som kollade på mig, så backade jag och lockade in henne, dååå kom Tyra! :) Som bäst avslutade jag träningen och utfodrade frukost på marken så fick hundarna nosa upp.

Azi på sistone har börjat springa lite längre bort från oss än vad hon brukade. Hon kände väl att jag hade för mycket fokus på Tyra på sistone och mitt humör har inte alltid varit på topp. Så har Azi undivikit mig lite när vi var i skogen. Men idaaag var hon sig själv och var så lekfull. Sprang runt och runt, hennes amstaff fnatt och höll sig nära. Kom direkt på inkallningar. Så glad jag blev!

Sedan blev det koppelpromenad hem - massa kontakt, lek, övningar! Perfekt promenad på 2 timmar, alla var glada och på utmärkt träningshumör! Känns som att vi är på rätt väg nu igen efter ett par veckors svacka.



2 av hundmöterna idag som hände något speciellt extra. Annars bryr hundarna inte om andras hundar som vanligt;

Vid ett hundmöte blev jag lite irriterad på ett par kärringar! Jag såg dom komma med en tax och japansk spets, så stannade jag och sa åt hundarna sitta. Men tanterna passerade oss aldrig, jag vände och kolla. Så viftade de och pratade något. Så sa jag att jag inte hörde. Så pekade en av tanterna på koppel, som hon menade att jag skulle koppla Azi. Jag sade nej det behövs inte. Så sade hon jooo! Sen frågade hon om mina var amstaffar, jag sade ja. Så gapade hon och hade handen på munnen och sa KOPPLA! Jag blev så irriterad över deras fördom och trotsade genom att börja gå mot dom. Jag sa åt mina hundar gå fot och de hade all fokus på mig, när vi precis passerade dom så såg jag att deras hundar hoppade och SKÄLLDE SKÄLLDE, tanterna hade knappt någon kontakt med hundarna, och försökte inte ens heller. De bara höll fast i koppeln och släpade iväg hundarna. Mina lyfte inte ens ögonen mot dom. Vilken ras är värst nu?

En annan hundmötesträning, det kom ett par med två hundar. En Cavalier kings charles spaniel valp i flexikoppel och en Cockerspaniel som var lös. Cockerspanieln kom travande mot oss med husse som jagade efter den bakifrån. Jag sa åt mina hundar sitta, så vi bara stod och väntade på att Cockern skulle komma närmare. Jag sökte Azi och Tyras uppmärksamhet hela tiden, de satt kvar lugnt tills Cockern var bara 1 meter framför oss. Men så satt hundarna kvar fortfarande, jag trodde de skulle resa sig upp, men nej de satt kvar och tittade på Cockern bli fångad av husse. Jag blev bara glad av situationen att Cockern inte kom ända fram till oss och mina var så duktiga, de bara satt kvar, det var bara för WOW :D

Kommentarer
Postat av: Lina

Åh vad duktiga med mötet med cockern!! Trist med folk som har fördomar sådär.

2012-03-12 @ 16:05:55
URL: http://mybutterfly.blogg.se/
Postat av: Pea

Härligt! :D Haha, håller med dig om vilken ras är värst^^ Det händer ibland att jag promenerar med min hund och då kommer det någon hund (som inte är en muskelhund), de skäller och hoppar och försöker komma närmare till oss typ. Men jag gick förbi stolt med Mollie som inte bryr sig en skit om hunden xD

2012-03-12 @ 22:02:12
URL: http://peas.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0