Tappat gnistan lite...

På sistone har jag tappat gnistan att träna Tyra ordentligt. Jag tycker det är så otroligt jobbigt att 
inte kunnat ha henne lös. Jag vill bara kunna gå och ha hundarna lösa och bara njuta av naturen. 
Men nu istället har jag en massa fokus på henne och promenaden blir en kamp när jag blir så där frustrerad. Det har börjat känna jobbigt nu efter ett år, känns som all träning är förgäves. Men jag vet att det inte är det. Hon har gjort framsteg, men det är sakta... men säkert måste jag tänka så :)

Så jag har stannat upp och fundera över vad jag vill och vad är bästa för oss tre. Jag har sätt upp lite mål och försöka och ha hopp... 

Men en sak får ni alla hjälpa mig; När ni promenerar med oss får ni ha era hundar kopplad. Det blir bara en kamp för oss eftersom Tyra drar så mycket i selen hon går i som är fast i min midjebälte. Träning går sådär för hon blir så fokuserad på lösa hundar och vill så gärna vara med. Men det kan hon inte. Och jag börjar bli irriterad och det gör ont i kroppen på mig av all ryck. Och hennes kropp tar skada av det också. Så om vi ska gå framåt i vår träning får det vara så här länge att era hundar ska vara kopplade, accepterar ni inte detta, så behöver ni inte träffa oss mer! (Om inte vi har bestämt en träff på t.ex. fälten för en lekstund så kan Tyra ha lina på sig).

Målen jag sätt upp;

- Ha avlastning. Tyra ska iväg till en kompis i några dagar. Azi ska hos mig i några dagar, sen åker hon till föräldrarna. Så jag ska få några hundfri dagar, jag har haft hundfri bara 1 dag sen Tyra kom till mig. Så jag behöver lite "semester" nu.

- Börja använda vibrationshalsband under vanliga promenader. Förut hade jag bara den när vi ska träna.

- Skippa viltspår. Flera hundinstruktörer säger att det går och spåra med Tyra. För hunden lär sig skillnad, vad som är ok och inte. Men jag känner att Tyra inte vet skillnaden just nu och det förstärker bara hennes jaktinstinkt.

- Vara med fler hundpromenader, hundträffar, osv. Så Tyra tränar mer att hon måste hålla koll på mig oavsett. Plus promenader med kompisar som har sina hundar kopplade.

- Gå på antijakt kurs.

- Ge löpbandet en chans att kunna få utlopp på hennes överskottsenergi innan vi går ut och tränar.

- Mer ordentligare koppelpromenader. Hundarna hade fått gå och nosa lite som dom vill, så länge de inte drar i koppeln. Men det ska ändras, de får absolut inte nosa förräns jag säger till. Så hoppas jag att hon lär sig när hon är i skogen att man inte behöver ha nosen fastklistrad nere på marken hela tiden. (Har startat och det går utmärkt bra).

- Skvallerträna. Försöker hitta knep hur jag kan belöna henne på avstånd, då jag inte kan ropa. Kanske vibrationshalsbandet kan jag använda. Liksom vibrera när hon ser något så kommer hon till mig och jag belönar. Liksom inkallningsträning & skvallerträning i ett. Vad tror ni?

- Bli en roligare matte.

Så nu får vi se hur det blir efter ett par månader. Hoppet är här! :)

Kommentarer
Postat av: Sofia

Sv: Jahaa. Nä, antingen skäller de en massa eller ingenting verkar det som. Och när de skäller så är det rejält högt!

Kan hålla med om att alla inte är så söta, iallafall inte utställningstrimmade ;D

2012-03-06 @ 22:02:51
URL: http://milinova.blogg.se/
Postat av: Lina

Tycker att du har satt upp jättefina mål. Gnistan kommer att komma tillbaka, det blir så ibland att den försvinner, men den kommer tillbaka.

Vill tipsa om ett ställe där min kompis har gått jättebra anti-jaktkurs. http://www.dailydog.se/

Kanske kan vara nått för dig och Tyra?

Jag tror absolut att du kan köra skvallerträning med vibrationshalsbandet, det borde ju fungera jättebra :) Kör hårt Linda!

2012-03-07 @ 07:27:44
URL: http://mybutterfly.blogg.se/
Postat av: Mirjam

Jag har själv ingen hund men har läst dit och hit och kära&nära som har hundar. Har du hört så kallande mjuka metoder, och jag tror och det verkar att du använder det metodet mot dina hundar...



Det handlar om att tänka lite ”omvänt”. Som du säger så drar Tyra i kopplet? Belöna henne i dem tillfälligt när/då hon "råkade" gå med slakt koppel! Sen är också Tyra upptagen med att titta på andra hundar hela tiden? Belöna när hon ser på dig!



Det är bara några exempel, det finns säkert flera och mera saker som Tyra behöver träna med men förstår du hur tankegången fungerar?

Hoppas mitt tips är okej. Lycka till!

2012-03-07 @ 10:00:20
Postat av: Malin & Dylan

åh, jag vet precis hur du känner! Jag har ju lite samma problem med Dylan. Jag kan inte ha honom lös så mycket för att han inte kommer 100% på inkallning och i kopplet drar han ju som en tok så att jag blir frustrerad och allt blir pannkaka.

Jag har börjat gå med flexi lite nu för att "ge honom mer frihet" och det har faktiskt fungerat bra för oss. Det är som att han märker att han är mer fri och går bredvid mig ofta med gör ibland små utstickare som han verkar behöva göra. Men detta har givit mig mer chanser att kunna belöna och mer chanser för honom att lyckas. Det går verkligen framåt. Vi har tränat på detta i 2,5 vecka nu och jag kommer att fortsätta. Förhoppningsvis sitter det tillslut. Har ju stått ut med detta dragande i 1 år nu och man blir mer än trött.



Hoppas verkligen att det löser sig! Tycker det är helt otroligt fantastiskt att ni alla är döva och kommunicerar på annat sätt!

2012-03-07 @ 12:47:57
URL: http://www.hundendylan.blogspot.com
Postat av: Carola & Lilo

Du behöver inte känna dig ensam med att ha en hund som drar efter spår eller vilt i skogen. Min fina "tävlingshund" Lilo gör det med och jag kan inte ha henne lös i skog och mark..

Super tråkigt men jag har slutat att bråka med henne. Nu mera är hon lös i skogen om vi jobbar men annars kopplad. Har glömt bort hur det är att strosa i skogen och väljer att åka till klubben och träna istället..

Hoppas du finner en lösning så både du och Tyra blir nöjda!

2012-03-07 @ 13:36:51
URL: http://www.lilotuff.dinstudio.se
Postat av: becca

Förstår hur du känner, ibland känns det väldigt hopplöst och man kör fast lite. Känner till och från samma sak med Olgas separationsträning! Men man måste ha tålamod, hundar finns till för att läsa människan just det! Lycka till!

2012-03-07 @ 18:29:55
URL: http://www.aktivmedhund.wordpress.com
Postat av: jooboo

tycker du har en bra mål nu! lätt att känna att allting är så värdlöst, hunden kan utvecklas snabbare med vissa moment eller otroligt seg med andra moment. försök inte misströsta, men man får göra det i alla fall så man kan försöka förändra som du har skrivit nu. :) vet hur det kan vara så jobbigt med en hund dom kan inte vara lös, min gamla jack russel terrier, Russel han får absolut inte vara lös för att han kommer bara sticka iväg för att han har enorm jaktinsikt. Nu Ebba är så otrolig snäll och kan vara lös men hon kan ha ganska svårt att komma NU när jag vill utan bara liksom vänta lite och forsätter med vad hon gör.

Kämpa och försök tro mycket på dig själv! Kraaam

2012-03-10 @ 12:22:15
URL: http://jooboo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0