Jag har också misslyckats med Tyra

- Jag skriver ofta hur bra vi har det, hur duktig Tyra är, vilka fina dagar vi har osv osv osv... Det är sant att vi har det så bra ihop.Jag har lyckats få bort många av hennes odrägliga beteende och stressen och fått henne bli 95% rumsren från 5% i början. Men det betyder inte att jag har lyckats 100% med Tyra. 
 
Det är två saker som jag har misslyckats med Tyra - men de stör inte mig i vardagen, därför är det inte stora bekymmer för mig, så skriver jag inte så mkt om detta.
 
1. Inkallningen/jaktinstinkt. Hon har stort stort stort jaktinstinkt att hon inte går att ha lös. I början när hon kom till mig  kunde hon vara lös i 2 månader, sen plötsligt kan stack hon - därefter aldrig kan vara lös i skogen mer. Min teori, jag tränade henne fel i början - hon har starkare jaktinstinkt än vad Azi hade, det visste jag inte, så tränade jag henne som jag gjorde med Azi - men det räckte inte. Och nu har hon fått smaken på att jaga vilt, så är jag lågt priotierad för henne när hon ser/luktar vilt. Och teorin är att hon var väldigt skör och hade dåligt självförtroende så vågade hon inte sticka på egna äventyr, men jag byggde så bra upp hennes självförtroende/självkänsla så vågar hon sticka iväg på egen hand.
 
Att hon inte kan vara lös var ett STORT PROBLEM för mig förra året, våren 2012, grät jag på varje promenad för hon inte kunde vara lös som Azi. Jag hatade och ha koppeln, jag visste varken ut eller in hur jag ska göra. Jag undvek skogen så mycket som möjligt... Men nu efter ett år har jag pratat med många och insett att Tyra är en underbar hund trots allt, att kunna vara lös handlar inte allt som hundägandet. Jag har accepterat detta nu. Hon är också duktig i långlinan också, så gör det mkt lättare än när hon försökte fly med långlinan också förut. Men nu stannar hon kvar hos mig ... Tills hon ser vilt, så är hon helt okontaktbar, ja. Men jag kan hantera det bättre nu än att bli arg/frustrerad/gråter på en gång. Jag ignorerar oftast detta, det är bäst så, så vi inte bråkar med varandra. Hon brukar lugna ner sig efter en stund.
 
Jag tänker också så här - jag har fått så mycket av Tyra, skridskor/skidor/cykel/löpning drag, hon är alltid pigg och är på allt. Men kan inte vara lös. Men jag har fått annat av Azi, hon kan vara lös hur som helst, men hon är varken en draghund, så vi går bara långapromenader i skogen, åker aldrig skidor i drag. Man får olika av olika hundar, det har jag förstått.
 
2. Hon är en mat tjuv! Jag har inte lyckats och träna henne att låta bli mat i köket när jag inte är där. När jag är där, tigger Tyra ALDRIG, försöker ALDRIG stjäla mat, tappar jag mat på golvet bryr Tyra inte om detta. Men när hon är ensam i köket, hoppar hon upp på diskbänken med framtassarna och försöker få ner mat som jag lagat osv. Jag har inte lyckats få henne sluta med detta. Men det är inte stort problem då jag har vant mig att gömma undan mat, och efter jag ätit måste jag städa upp/diska upp ALLT, så mitt hem är alltid rent. Det är inte stort problem, så vi tar inte itu 100% med detta, kanske sen när jag orkar. Men just nu känns det att det inte behövs. Senaste gången var fredags, hon fick ner hela potatisklyftor och skål som potatisen var i gick sönder på golvet... Brorsan glömde kvar den på diskbänken...
 
Dessa är två största saker som jag har misslyckats med Tyra. Jag är annars nöjd med allt annat hur jag har lyckats med henne. Så ni vet det nu :)

Kommentarer
Postat av: Erica

Jag har följt din blogg ca 1,5 år och jag personligen tycker du har lyckats jätte bra med Tyra. Jag tycker du är grym faktiskt och du verkligen inspirerar mig till att fortsätta kämpa med Ronja

2013-01-21 @ 17:52:15
URL: http://ericasvovvar.wordpress.com
Postat av: Sara & Ådi

Vad fint du delar med dig! Men "misslyckas" tycker jag är fel ord, som du räddat denna lilla dam och hur fantastiskt ni har fått det tillsammans!! :)

2013-01-21 @ 19:28:44
URL: http://saraevangeliet.wordpress.com
Postat av: Carola & Lilo

Jag har också följt din blogg i flera år och tycker du lyckats jätte bra med dina hundar <3
Som jag redan berättat tidigare så kan jag inte heller ha Lilo lös i skogen men det är sådant man lär sig leva med!

/Carola

2013-01-23 @ 08:44:47
Postat av: Anki

Linda!! Du är en förebild för många!! Enligt mig är du en av dom bästa!!!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0