Uppletande + dragträning!

Igår lördag - körde vi uppletande & spårträning i Saltsjöbaden, där nära Blomster affären. Vi la varsitt spår till mina 2 hundar och en väns hund. Sedan gick vi runt långsjön, som är på 1,2 km kanske. Mitt av sjön stannade vi och körde uppletande. 
 
Tyra - jobbade väldigt duktigt. Visste precis vad hon skulle göra och när hon hittade grejerna kom hon direkt tillbaka till mig och lämnade mig fint i handen! Min mål är att kunna ha henne lös under uppletande, gärna i skogen då där är svårare att söka upp sakerna än en platt gräsmatta med lite låga buskar liksom. Men vet inte om vi någonsin når dit, men jag försöker gömma de ordentligt och hon inte får se när jag gömmer sakerna så det blir lite svårare för henne då hon MÅSTE ha långlinan! :) Lilla buse!
 
Sauron - Han förstår lite vinken vad han ska göra, han letar - men han letar ibland stående uppe till trädgrenar, jag brukar ju gömma korv i träden ibland. Haha! Men efter upprepande visning att han ska söka på marken och hitta sakerna jag har gömt. Efter en och en hittade han alla 3 grejerna till slut! Han behåller gärna lite sakerna för sig själv, så när han tar upp leksakerna börjar jag springa baklängs och skriker BRAAAAAAAA, så när han kommer till mig så slänger jag iväg en tennisboll så han slpper leksakerna och börjar leka med tennisbollen. Så här kör vi under tiden jag tränar han apportering här inne i köket - lämna fint i handen till mig. Och andra gånger springer jag och vänder ryggen mot honom så detta ska fånga hans intresse att springa framför mig, när han gör det belönar jag honom med en massa stojehleeek!

Fotade aldrig Tyra tvvärr! :/


Hundmötesträning! Tyra har inga problem med hundmöterna, Sauron har lite sån barnslig beteende ibland. Så full fokus på mig träning istället!
 
Idag söndag - dragträning! Vi började vid Hellasgården och sprang 3 km runda. Hundarna sprang av glädjen och jobbade väldigt bra! Sauron är en fantatisk drag hund som Tyra, jag har haft tur med både som omplaceringshundar! :) 3 km rundan blev jag inte ens trött av, så tränade vi backträning. Gjorde några intervaller uppåt med hundarna, jättebra där också. Sen gjorde vi intervaller över en stor fotbollsplan, så hade jag både hundar i linan, fullfart, tyngd, dom väger ju 55 kg tillsammans och jag 50 kg, så flyger jag iväg som en vante! ;)

 
Efter canicross träningen åkte vi ut till Tyresta och körde cykling med hundarna. Min vän hade Tyra vid sidan och Tyra fick dra lite. Jag hade min nya MTB cykeln med riktigt dragutrustning till Sauron. Jag tänker satsa mer cykel med Sauron och Tyra passar bäst som canicross! Oj oj oj vad det går åt med Sauron, han älskade detta, sprang fullfart, blev inte ens trött av att springa 4 km!!! Visst saktade han ner och vi stannade för att diskutera teknik, men ändå för vår första träning gjorde han bra ifrån sig! Jag skrek DRAAA, BRAAA DRAAA BRAAAA, han verkar veta vad DRA betyder :D Tyra sprang utmärkt bakom oss med min kompis, hon drog också cykeln fast sidan om cykeln, inte framför för vi inte hade en säkerhetsutrusning till den andra cykeln. 

 
Så har hundarna sprungit och dragit i 7 km + intervaller fotbollsplan + backträning = TRÖTTA!!!!

Kommentarer
Postat av: lisa

Åh va avis jag blir!! Längtar till jag kan få springa igen!!! Vill bara ut ut ut men kroppen säger nej :( Jag o Zorro som äntligen började komma igång på med joggingen där han faktiskt tycker det är helt OK. Har annars fått springa själv :P

2013-10-21 @ 15:50:25
URL: http://redcanine.weebly.com
Postat av: JENNYH - Mammablogg

Åh fina!

2013-11-05 @ 17:56:37
URL: http://jennyh.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0