Lilla sjuklingen

Idag är vi både trötta och har slöat på sängen jättelänge, Azi ville inte ens gå upp. Men sen tog vi sent morgonspromenad, sen lade vi oss på soffan och latade. Eftermiddagen tog vi en kort runda i solsken. Så vackert, blev jätte sugen på att ta en långpromenad. Men gick istället in klippte/filade Azis klor.

Hon verkar vara lite sämre idag än igår, då hon hostade imorse, det gör så ont i hjärtat när hon hostar. Ser så hemskt ut, som om hon har något i halsen. Suck. Hon har spytt upp slem en gång. Och nu har hon börjat skaka, jag kollade hennes nackskinn om hon var uttorkad, men nej den åkte ner snabbt. 

Jag ringde så klart direkt till Bagarmossen Regiondjursjukhus (sån orolig mamma som jag är) och frågade vad det kunde vara. Sköterskan sade att det kan vara allmänt virus som kan komma i följd från kennelhostan. Men inget akut då Azi har ingen feber. Hon ligger till normal nivå 38.4. Det är något som man inte kan botas, utan det kommer klinga av sig självt. Så jag ska se och avvakta hur det blir och kolla tempen då och då.

Hittade en bild, jättegammalt, på Azi när hon hade munkorgen och jag fixade hennes klor. Jag skrev för ett tag sedan om hur jag tränade bort Azis rädsla/stress när hon skulle bli klippad i klorna. Ni som har missat kan läsa det HÄR.


Ser inte så kul ut, men ja det gav reslutat iallafall.

Kommentarer
Postat av: Filippa & Ester

Visst är det roligt att släktforska, vad snygga Azis släktingar är! Har du kollat här?: http://www.pedigreedatabase.com/dogs/american_staffordshire_terrier/

Skriv in t.ex. Azis pappas riktiga namn så kan man komma mycket långt bakåt i tiden. På sätt och vis kom jag ända till 1800-talets slut och hittade en bild på en av Esters förfädrar. Det var då boxrar inte alls ser ut som idag, utan snarare som amstaff.



Självklart kan vi gå denna stig tillsammans när Azi har blivit riktigt bra och orkar gå i skogen i ett par timmar. Ester är också lite risig idag, då hon nog har fått en gren i ögat (den tredje blinkhinnan täckte mer än 50% av ögat...) och mådde lite illa imorse, men nu är hon mycket bättre, även med ögat. Så, på sätt och vis tar vi även lite lugnt idag och vi hälsade på en gammal vän i Kista, som jag inte träffat på kanske 7 år.

2010-02-07 @ 17:32:01
URL: http://sweetester.blogg.se/
Postat av: Elin

naaw..krya på dig Azi!



kramar

2010-02-07 @ 19:58:45
URL: http://fluffmonster.blogg.se/
Postat av: Åsa

Å nej.... jobbigt kan jag tänka när hon är sjuk och hostar =( men krya på henne ..

2010-02-07 @ 21:08:57
URL: http://smilesmilesmile.blogg.se/
Postat av: Carina

Vad tråkigt att Azi mår dåligt fortfarande, hoppas det snart går över så hon blir sitt gamla pigga igen.

2010-02-07 @ 21:28:21
URL: http://tysonochganget.blogspot.com/
Postat av: Anki

Hej Linda!

Vill passa på att gratta fina Azi i efterskott! Hoppas hon snart blir bättre. Jag fick vara vaken inatt jag då Spike har kräkts och harklat sig hela tiden, typ som han inte kan svälja. Fick råd idag att prova avmaska han i första hand. Ska testa det. Sen så går ju vinterkräksjukan, saker kan ju även påverka hundarna, så man får se. Jag är som du, blir orolig direkt, man känner sig så maktlös. idag på morgonen har han behållt mat, men han fick bara en halv deciliter uppblött ivatten så han får vätska i sig. Han såg så ynklig ut i natt o ville bara gosa. Man känner sig maktlös.

Sen vill jag säga att fin släkt Azi har, ju mer jag ser, ju mer vill jag ha en amstaff senare i livet, dom är så fina!!! Tror Inga snart iaf ska löpa, hennes vulva har börjat växa och nu den 24 feb blir hon 8 månader, får se, spännande det ska bli. kram till er! Fint foto på dig oxå! //Anki

2010-02-08 @ 10:27:11
URL: http://www.staffisspike.dinstudio.se
Postat av: Anki

Jag håller med dig, jag gillar den högre varinaten av staffe med, Spike är 41 cm hög och inte den lilla "pansarvagnstypen" och inte med infälld plattnos heller, vilket jag är glad över. Inga är inte och hoppas jag inte kommer bli så heller. Den modellen gillar inte jag, ser mer sjuka ut än friska. Men dom går bra hem på utställning, vilken min variant inte gör. Men jag behöver inga rosetter att skryta med på mina väggar, jag gillar hellre att jobba med hundarna. Men om man skaffar renrasig så kan man kolla linjer/släkt tillbaka för att se sjukdomar och dåliga höfter om det finns om man nu vill ha renrasig. Men förstår hur du tänker, vet inte hur vi gör nästa gång, anser att det är för mycket sjukdomar nu jag med. Jag tror många tänker på friska o sunda hundar, men pengarna spelar oxå in verkar det som, eftersom en del avlar o avlar. Vet dom som köpt blandraser som har hur friska hundrar som helst. Tänkte fråga dig...vad använder du för termometer när du tar tempen på Azi? Vi har ingen:( Har inte tänkt på det. Tar man den i stjärten? Fick mail nu på jobbet, verkar som Spike är bra igen...stackarn, visst blir man orolig? Men ska ändå avmaska båda två för säkerhetsskull, för har Spike mask så har ju Inga det med, smittas tydligen.

2010-02-08 @ 13:44:47
URL: http://www.staffisspike.dinstudio.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0