Ska det verkligen vara tillåtet att folk kan skaffa hund utan bra skäl?

Jag gillar inte att folk köper hund och skälet är "då har jag inga bortförklaringar till att inte motionera".

En hund kräver mycket mer än så, hunden ska inte bli ett objekt för att få oss motionera mer. Att ha en hund förblir det ett visst livstil. Inget blir sig lik som när man var ickehundägare.

Okej jag erkänner- jag HATAR att promenera, och skulle aldrig bege mig ut i skogen om jag inte hade nån hund med mig. Men jag ÄLSKAR detta när jag har en hund med mig. Det gör otroligt stort skillnad att ha en hund som sällskap eller en människa som sällskap i skogen/på promenad. Men jag har inte hundar för att motionera mer, utan jag ÄLSKAR detta livstil och vill leva med hundar. Jag är ute i skogen osv bara för mina hundar ska få de motion de behöver och jag glädjs över att se de lyckliga och trötta efteråt, ingenting för min egen skull att få upp konditionen, men jag får det på köpet.

Vill folk motionera mer och tror att en hund ska hjälpa- fråga era grannar om ni kan låna deras hund eller låna en hund från hundstallet. Istället för att skaffa en hund som lever minst tio år för att du ska motionera mer.

Alla vet att det fungerar en period sen går det sönder och man måste söka upp ett nytt sätt att få upp motivationen för att motionera. Så vad händer med hunden när hjälpen och motivationen försvinner och hunden förblir ett besvärlig objekt? Hamnar på blocket för tidbrist.

Vad tycker ni?


Då menar jag alltså inte de som har handikapp eller sjukdom som gör att de måste röra på sig livet ut och vill ha ett seriöst träningssällskap. Utan dessa vanliga barnfamiljer vars mamma som tycker hon fått för mkt fläsk på kroppen som hon vill ha bort, tex.

Kommentarer
Postat av: Cissi

jag håller helt med dig! visst kan det vara EN av MÅNGA anledningar när man skaffar hund, men inte enbart.

2011-04-22 @ 15:27:52
URL: http://meandmyshitbull.wordpress.com
Postat av: Ebba & Molly

Håller helt med!!

2011-04-22 @ 20:40:01
URL: http://dreamingaboutmolly.blogg.se/
Postat av: Quila o Ronja

Synd att inte alla förstår hur mycket jobb det är med hund. Många skaffar hund av så konstiga anledningar. En granne t.ex. ville så gärna ha en berner. (För dom är ju såååå söta) Han skulle aldrig ha den i koppel, för det hade han sett på någon bild, en berner som alltid gick lös? Nu går han med sin stackars hund, 3-4 ggr/dag, ca, 500 meter, alltid i koppel. Övrig tid försöker den komma över staketet och hoppa på bilar, cyklar, människor. Morrar och visar tänderna. Det är för sorgligt :-(

Kram

Susanne

2011-04-22 @ 23:25:34
URL: http://quilaoronja.blogspot.com
Postat av: Tilla

om man vill skaffa en hund, då får man räkna med att det blir ett aktivt liv. Jag vill ha en hund, men är inte redo för att kunna finnas för hunden heltid. Därför ska jag kolla upp om det finns hundar som jag kan gå ut med på helger/kvällar när jag har flyttat till Stockholm! :)

2011-04-23 @ 10:58:49
Postat av: Malin

håller med dig också :) Det är helsjukt hur vissa ägare tror att en kort promenad räcker eller att bara släppa ut dom på gården - klart. går inte att göra så.



Jag vill ju ha en hund, det vet du, men jag väntar tills jag har ett bra hem dvs där det finns möjlighet till att ge ett aktivt liv till hunden. hellre så :) motionera mig själv kan jag göra i gymmet :D

2011-04-24 @ 12:11:15
URL: http://beyondjungle.blogg.se/
Postat av: Bella

Jag håller med dig. Jag har alltid vilja ha en egen hund men jag vet själv att jag inte har tillräckligt tid för hunden, därför väntar jag.

2011-05-03 @ 18:31:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0