Överstimulerar jag min hund?

Jag fick frågan av en anonym nyligen om jag överstimulerar min hund.
- "
Aldrig funderat på att om du överstimulerar din hund?"

Svar till anonym
- Först vill jag säga tack att du tycker jag aktiverar min hund. Det är väl ett måste när man har en hund. Inte många aktiverar sin hund alls faktiskt.

Nej, absolut inte, jag överstimulerar inte Azi. Hon får massor av vilotid som jag inte skriver i bloggen. Hon är ju hemma 2-3 dagar i veckan från mitt jobb och hon får massor av vilotid emellan hennes aktivering. Jag ser till att hon vilar ordentligt, och så klart äta/dricka ordentligt. Hon får också massor av avslappnings massage av mig.

Hon får det motion hon behöver endast på hennes nivå och får det vila hon behöver
Skriver jag att hon har dragit DW/burit klövjningsväska, betyder inte att hon jobbar 1-2 timmar. Utan det är så att hon drar 20 minuter AV 2 timmars promenad. Det är en av hennes vardag att jobba med höfterna då hon har dåliga höfter och måste hållas stärkt hela tiden av musklerna. Vi har även ett program av veterinär och fysioterapi om hur Azi ska jobba för att må som bäst.

Det är så mycket som jag inte skriver i bloggen, jag skriver bara när vi är som mest aktiv nästan – och annat som vilo, korta rundor, händelser, mitt privata liv skriver jag inte i bloggen. Du verkar tro att bloggen säger allt om vårt liv, men nej det är så mycket som ni inte får läsa om.

Och så kräver en American Staffordshire Terrier mycket av motion fysiskt och psysiskt för att bli en lugn harmonisk trygg hund :)


Kommentarer
Postat av: Cissi

Men det är väl klart att man bara skriver i bloggen när man har gjort något med sin hund? Hur kul är det att skriva inlägg som handlar om att man har vilat?



Jag personligen tycker dessutom att det är riktigt kul att du och Azi fortfarande är aktiva trots hennes ålder. Många "pensionerar" sina hundar när de fyller typ 7 år och låter dem bara gå långpromenader. Vilket jag tycker är synd då en hund behöver få jobba så länge den själv vill och orkar.

2011-03-30 @ 15:21:36
URL: http://meandmyshitbull.wordpress.com
Postat av: Ebba & Molly

Mycket bra skrivet! :)

2011-03-30 @ 17:17:53
URL: http://dreamingaboutmolly.blogg.se/
Postat av: Mia

Bra svarat! :D

2011-03-30 @ 17:23:18
URL: http://mittlividetaljer.blogg.se/
Postat av: sophie & isabelle <3

Haha drömde om dig i natt, du hade fått tvillingar när ja mötte dig i örebro. knasigt de känns att drömma just så ;) kanske de är nått på gång ?

2011-03-30 @ 22:55:04
URL: http://sophiebjornberg.blogg.se/
Postat av: Anonym

Vet du hur man ser skillnad på över och understimulering? För att vara så aktiva, så ser inte din Amstaff så välmusklad ut. Och amstaffen är inte så krävande, när det gäller träning. Vet vad jag pratar om, då jag har fött upp både Amstaff och bruksras.

2011-04-01 @ 12:33:30
Postat av: Anonym

Haha ÖVERSTIMULERAR hunden? jag tycker att folk UNDERSTIMULERAR sina hundar mest.

Har denna människa mött Azi? vet hon hur hunden funkar? tror inte det.Och då kanske man ska ta reda på det innan man klagar.

En överstimulerad hund är ju stressad,kan inte koppla av.Azi är den mest coola amstaff jag mött! så hon mår helt klart bra av aktiveringen.Irwin önskar nog att han bott hos dig Linda,jag får ibland dåligt samvete när jag läser om vad du gör med Azi.Stackars Irre skulle med behöva mer aktivering.

2011-04-02 @ 12:19:27
Postat av: jennifer, som är TRÖTT på anonymma kommenterar!!

ni som kommenterar anonymma... LÄGG AV!!! Jag tycker linda får göra vad hon själv vill med sin Azi..Hon är jättefin hund... Det är upp till Linda vad hon vill göra..Och hon vet mycket väl när Azi behöver och inte behöver...



Jag tror ni är avundsjuka på Linda som gör saker med Azi där ni inte gör..



Stå istället på er om ni vill kommentera nånting till Linda..Ni gör mig fan irriterad!!! Linda aktiverar sin hund på en väldig skonsam sätt tycker jag... Och såklart alla bloggar inte..Vissa gillar bloggar om negativa saker (mammablogg) vissa gillar blogga ENDAST bara om positiva saker....



Och för linda, så vill hon "bara" blogga om vad hon har/ska göra med Azi...



Är fan trött på sådana människor:( Det är inte alltid jag håller med Linda i varje sak..Men jag är imponerad av henne och önskar jag är lika duktig som Linda som aktiverar och gör saker med Azi!



O varför ska "äldre" hundar gå i pensionär bara för att dom är gamla..Man kan aktiverar på annat sätt som passar deras ålder!:D



STÅ på dig, linda...Jag o svea hejar på dig och Azi!:D

2011-04-02 @ 16:17:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0