När är det dags att skaffa en till hund?

Jag och min kompis diskuterade om när det är dags att skaffa hund nummer 2?
 
Jag är inne i valpsjuka nu och vill ha en till hund - ,men jag säger nej åt mig själv, för jag har vissa saker att slipa på med Tyra först. Plus jag vill ha körkort först. 

Punkter på Tyras lista;
♥ Jag ska vara mer säker på att hon inte blir stressad i nya miljöer. Hon är på god väg, hon stressade inte upp i Leksand en enda gång. Men vill ha mer bekräftelse, så vi reser en hel del nu för att vänja henne vid helt nya miljöer och få mer bekräftelse om hur hon klarar av detta.

♥ Hon ska kunna sitta still och KVAR där nästan 100% när jag säger åt henne ifall det ska hända något och jag måste fokusera på att träna valpen.

♥ Kunna lite bättre med inkallningar.

Dessa tre saker är det största jag vill Tyra ska bli bättre på. Det är egentligen inte så stora problem som jag ska slipa på. Så det förvånar mig att det finns så många som har värre problem med sina hundar. 100% dragig i koppeln, biter främmande folk/sin ägare, anfaller joggare/cyklister, blir stressad på 1 sekund, inte vill bli kopplad, skäller av stress... Listan kan göras lång - ändå har de image att skaffa en till hund. Jag har frågat dessa ägarna om hur de har planerat att träna sin nuvarande problemhund + nya hunden. Jag har aldrig fått riktigt bra svar, de bara slingrar ur det eller byter ämne. Så jag undrar hur de tänker egentligen...
 
Jag vill gärna ha svar på hur de har planerat - så jag kan kanske få tips och råd inför min framtida valp med en Tyra som kommer nog aldrig bli riktigt 100% som Azi var.
 
Ni har kanske åsikter om när är dags/lämpligt att skaffa hund nummer 2? Tips och råd att ge mig? Era egna erfarenheter? Och ni som har problemhund och skaffar en till hund, berätta gärna! :)

Kommentarer
Postat av: Robban

Jag skulle vilja påstå att precis rätt tillfälle aldrig någonsin finns. Det finns bara mer eller mindre lämpliga tillfällen. Siktar man på att ha en perfekt hund i hund #1 innan man ska skaffa #2, så blir det nog aldrig någon #2...

2012-11-12 @ 13:12:27
URL: http://www.dkop.se
Postat av: Pea

Lyssna på dig själv, du vet vad du vill.

Jag skaffade Casper, och det är en del som regerade pga. det fanns en del som måste tränas med Mollie men jag sket i dom. Jag kände att jag vill ha en hund till och var beredd på att offra ännu mer av min tid åt hundarna. Jag brukade träna Casper hemma, vardagstränigar typ och rumshet och sen gick jag långt med Mollie varann dag så passade jag på att träna henne. Men jag behövde inte träna så mycket med henne, hon blev mycket lugnare när jag skaffade Casper.

Och sen tycker jag att var och var hund förtjänar en egen tid med ägaren :)

2012-11-12 @ 16:12:06
URL: http://misssoderberg.blogg.se
Postat av: PvN

Om man vill ha en hund som bli aldrig kopplad(t.ex min) då ska man släppa redan lös när hunden är valp. Låt valp känna din förtronde för henne/honom då det kommer bli bra sen i framtiden. Hoppas du förstår vad jag menar med ;)

2012-11-12 @ 18:00:45
URL: http://pvn.blogg.se
Postat av: a.s

Kloka ord som vanligt!! Ibland blir livet ändå inte som man tänkt sig, men jag tror på att det är lämpligt att skaffa en nr 2 när nr 1 har passerat sina bästa år. Bättre att satsa fullt ut och ha sin fokus på ettan än att skaffa en till och det blir inte som man tänkt sig och det blir för mycket.. Det hände ju mig..

2012-11-13 @ 08:42:10
Postat av: Anki

Linda, du har delvis rätt i det su skriver samtidigt som jag inte kan hålla med om allt.
Ingen människa är perfek, således ingen hund heller.
Jag personligen, vill inte ha en perfekt hund, för då skulle jag tycka allt var tråkigt. Vi kan ta vår arnold tex...han drar fruktansvärt i kopplet, vi tränar o tränar, backar i träningen men vi ger inte upp. Bara för det så skulle jag inte tänka, jag kan inte skaffa mig en hund till. Så länge jag kan aktivera och ser till att hundarna mår bra så är det ok. Sen klart, många vill att allt ska vara perfekt och det måste man få tycka, jag är inte av den åsikten. Sånt där har ju snackats om oss ideligen om våra hundar, men jag struntar totalt i vad andra tycker, jag eller conny o jag har hjällpt 2 döva hundar fått ett hem, och dom båda har stått på lydnadsplan trots utan träning. Så sikta framåt!!!:)

Postat av: Amanda

Jag gjorde tvärtom :) Skaffade min valp, som nu är 15 månader och inte i närheten av "färdig", men ville ha en till hund för att de skulle ha glädje av varandra främst. Jag anser att en hund mår bättre av att ha en "artfrände" som pratar samma språk i flocken, så jag skaffade mig en vuxen, väluppfostrad hanhund som kunde vara en bra förebild. En omplacering.

De har sådan enorm glädje av varandra, och visst så påverkar den äldre hunden den yngre på ett positivt sätt, men saken är den att du måste ändå träna dina hundar separat och individuellt för att de ska fungera bra i samhället - så egentligen så har det ingen betydelse hur väluppfostrad din första/äldre hund är, du kommer ändå att ha ett heltidsjobb med att hantera och träna båda hundarna.

Sen är det ju självklart mer eller mindre, mina hundar är väldigt balanserade och vänligt inställda gentemot allt och alla, och de kan vara passiva i de flesta miljöer - vilket underlättar enormt!

Jag tror att man känner bäst själv när det är dags för hund nummer två. Om man känner att man har tiden och orken så tror jag inte att man ska döma ut folk bara för att deras hund går dåligt i koppel eller inte är perfekta vid hundmöten. Man måste nog se till helhetsbilden!

Mina hundar är inte färdiga vid hundmöten, varken 14 -månaderkillen eller 6-åringen. Men det kommer jag att jobba bort på dom gemensamt, eftersom att det alltid förändras när de blir två ändå. Den äldre kan känna att den behöver "försvara" den yngre, trots att den var klockren vid hundmöten innan..

I det stora hela så tycker jag inte att man ska ha så mkt negativa uppfattningar om hur andra hundägare väljer att göra. Det finns några rötägg, men jag tror och hoppas att de flesta tar ansvar över sina egna beslut och sina egna hundar.. oavsett :)

2012-11-13 @ 10:38:01
Postat av: Erica&Ronja

Du gav mig en riktig tankeställare... Jag hade börjat planera en valp till sommaren (kontakta uppfödare, köpa in saker till hunden osv) och tänkte "tills dess borde Ronja ha blivit helt grön om vi kör stenhårt på miljöträning, passivitet, hundmöten m.m!" Det var min teori.

Men sen läste jag ditt inlägg (tack och lov för det!) och inser att varken jag (pengamessigt och tid) eller Ronja är redo för en liten valp. Hur mycket man vill ha en liten plutt att träna med och forma som jag alltid velat ha en hund så går det inte om Ronja kommer bete sig som hon gör just nu. Jag kommer bara få extra arbete. Valpen kommer ju ändå se upp till Ronja och ta efter en hel del så då vill jag att det ska vara positiva och bra egenskaper och inga osäkerheter eller små stress.

Så jag kom fram till att vi väntar, helt enkelt. Jag vill få Ronja helt 100% grön och när vi är redo skaffar vi valp. Men istället för valpköp så kommer vi gå kurser! :)

2012-11-13 @ 17:59:27
URL: http://shepherdsmix.wordpress.com
Postat av: Helena & Irwin

Jag har ju 4 hundar hemma nu,tre är mina och en är pojkvännens.Svårt det där med nrä man ska skaffa ny hund.JAg har tex aldrig haft en valp sedan jag skaffade Irwin.Bara äldre hundar.Först Tingeling som jag rädde livet på,(kunde inte säga nej) sedan Hummer som skulle vara Irwins efterträdare,en trygghet och kompis till Tingeling.Pojkvännen var ju inte planerad LOL men fick hans hund på köpet.Lite trångt hemma men det går.Jag kan bara ge ett tips.Han man större problem med sin hund såsom inkallning,hundaggressivitet tex så träna bort det innan man skaffar en till hund.Har man två eller flera hundar triggar de varandra.Inte alltid.Men har man en ostabil hund kan plötsligt ha två problem om man är för snabba tt skaffa en till fyrbent kompis.Det är det enda jag kan komma på nu. = )

2012-11-14 @ 09:07:23
Postat av: melodie

håller med de flesta här. man hade läst att det är oftast bättre skaffa en till när den äldsta är "gammal" därmed är lugnare. men om det är verkligen bäst så vet jag inte. vi skaffade vår ganska nätt, men det hade oxå blivit mycket bättre i samma veva hur än konstigt det är. för de har alltid varandra, så att ensamträna dem har aldrig varit problem eller så.
jag tror iaf om den äldre hunden har för många beteenden som är inte bra då skaffar man inte en till hund helt enkelt.
hur man kan få tid till både, är att dela upp dagen så att man får tid med var o en. spendera tid både tsm och ensamma.

2012-11-14 @ 11:02:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0