Viktigt att ha rätt ledarskap över sin hund och få förtroende tillbaks

Ja, nu ska jag berätta angångde inlägget HÄR. Lite trist när det är bara 8 som har svarat när jag har ungefär 100 läsare om dagen. Man kan undra varför för det är bara de som kan leka med sina hundar utan leksaker som har svarat.

Men iallafall poängen med min fråga är så att jag läste boken HundCoachen, frågan togs upp där. När det handlar om Ledarskaps frågan. Detta har jag aldrig tänkt på, så det var som AHA JUSTE, SJÄLVKLART! Precis som belöningen ska vara DU själv inte godis och leksaker i slutändan.

Så här skrev Fredrik Steen (jag tog bort alltför detaljer, så det inte blir så lång text); Jag höll en utbildning för Rikskriminalen. Polishundtjänsten kom och det handlar om ledarskap. En polis hävdade att han hade ett perfekt ledarskap över sin hund. Men jag tycke att han var onödigt hård mot sin hund. Diskussionen strandade lite som en hunddisskusion lätt kan göra så jag utmanade honom och sa: "Okej, lek med din hund, om du klarar det håller jag med om att du har ett bra ledarskap." Polismännen skrattade och tog fram leksaken. Jag sa: "Stopp! Inga leksaker, bara du och hunden." Han lade bort leksaken och försökte starta en lek med sin hund. Detta gick inte. Hunden blev osäkrare och osäkrare. Till slut stod alla andra poliser och skrattade åt mannen som sprang runt men hans hund stod stilla.

Är man en bra ledare för sin hund kan man sätta gränser. Men ser hunden dig som en bra ledare leker den gärna med dig också, utan leksaker. Handlar mycket om förtroende.

Kom ihåg- bara för du kan leka med din hund utan leksaker är inte svaret på vilken ledarskap du har. Att vara en bra ledarskap grundar på många andra saker. Det där är bara en litet del av det.


Kommentarer
Postat av: Mimmi & Bamse

Så sant! Jag leker ofta med Bamse utan leksaker. Och så fort jag säger att det är slut så slutar han direkt. Det har alltid varit viktigt för mig. Väldigt tråkigt att inte fler än 8 svarade. Man kan ju undra varför.

2010-01-07 @ 12:02:42
URL: http://tramsebamse.blogg.se/
Postat av: Silje

Vad kul! Det är ju lite svårt att lära de att leka utan leksak när man ofta säger nej till allt sådant bus när hunden är liten! Så om hunden fattar rätt när matte/husse bjuder upp till lek är ju det ett bra tecken på att man gör något rätt i alla fall ;)



Tråkigt med de som inte skriver något, men så är det ju. Finns dårar och lata överallt här i världen ;)

2010-01-07 @ 15:36:00
URL: http://lifeofcs.blogg.se/
Postat av: jennifer

ja de tär så sant.. det är lite roligt att den där polisman blev paff.. kan täönka mig att han var lite diva.. o tro sig att veta bäst om sin hund.. men det var intressant filosofi..:) Kanske det var bara få som svarade pga dom ksk inte kan leka med sina hundar utan leksaker.. eller dom trodde dom kan men blev paff när dom försökte leka..



Så jag är lite nyfiken..hur brukar du leka utan leksaker?

2010-01-07 @ 21:05:14
Postat av: JooBoo

pinsamt för killen! såklart man skall kunna leka med sin hund på olika sätt. kan lätt leka med Ebba utan leksaker eller godis, men hon kan ha liite svårt att sluta när hon har det roligast. :)

2010-01-10 @ 21:54:00
URL: http://jooboo.blogg.se/
Postat av: Sofia & Hiro

Jag hade helt missat denna intressanta frågeställning, men nu har jag svarat på frågan. Det blev lite långt inlägg där från mig. Hoppas det är ok.

2010-01-13 @ 03:46:28
URL: http://hirosvarld.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0